گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ایالات متحده از جنبه مهم رکود برخوردار نیست

ایالات متحده از جنبه مهم رکود برخوردار نیست

زمانی که ما جوانتر بودیم، فردی به ما گفت که طبق اندازه‌گیری دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) رکود به عنوان دو فصل متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی تعریف می شود.

بعداً، فهمیدیم که رکود در واقع توسط دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی (NBER)آمریکا تعیین و تاریخ‌گذاری می‌شود، به این صورت که به هنگام «کاهش قابل‌توجه فعالیت‌های اقتصادی در سرتاسر اقتصاد در یک بازه زمانی طولانی» این سازمان هشدار لازم را می‌دهد. متغیرهایی که این بخش بر آن تاکید دارد شامل درآمد، اشتغال، مصرف شخصی و تولید صنعتی است.

اگر تردید دارید که NBER عامل اصلی برگزاری فراخوان‌های رسمی رکود است، این بیانیه BEA را بررسی نمایید:

“در حالی که تولید ناخالص داخلی (GDP) بزرگترین معیار فعالیت اقتصادی است، شناسایی اغلب رکود اقتصادی با دو فصل متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی یک نام رسمی نیست. تعیین رکود براساس نظر کمیته ای از کارشناسان در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی(NBER) صورت می‌گیرد که یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی خصوصی است که به بررسی فهم و درک اقتصاد ایالات متحده تمرکز دارد.”

خب! حالا دیگر با این تعریف آشنا شدید.

با این حال، این تمرین برای تعریف رکود چندان مفید نیست. این اصطلاح فقط مرتبط با فضای معنایی است و شدیدا به معیارهایی که تصمیم می‌گیرید در نحوه محاسبه فعالیت اقتصادی لحاظ نموده یا حذف کنید، بستگی دارد. یک مسئله‌ای که همه می‌توانند روی آن اتفاق نظر داشته باشند این است که روند اقتصاد در حال کند شدن است. در واقع،BEA  می‌گوید که تولید ناخالص داخلی با نرخ ۱.۶ درصد در سه ماهه اول کاهش یافته است و مدل GDPNow آتلانتا فدرال رزرو به کاهش ۱.۲ درصدی در سه ماهه دوم اشاره نموده است.

اما برخی از جنبه های بسیار مشهود اقتصاد به خوبی حفظ شده است.

در حالی که نشانه هایی وجود دارد که بازار کار در حال افول است، اما مطمئناً نشان‌دهنده رکود اقتصادی نیست.

براساس داده‌های اداره آمار کار (BLS) که روز جمعه منتشر شد، کارفرمایان ایالات متحده در ماه ژوئن ۳۷۲۰۰۰ کارگر اضافه کردند که این آماربسیار بالاتر از رقم ۲۶۵۰۰۰ مورد انتظار اقتصاددانان بود. رقم کل اشتغال به ۱۵۱.۹۸۰ میلیون نفر رسید که ۲۱.۴۶۷ میلیون نسبت به پایین‌ترین سطح خود در آوریل ۲۰۲۰ افزایش یافته است. اکنون این میزان به ندرت از سطح قبل از همه گیری خود یعنی ۱۵۲.۵۰۴ میلیون در فوریه ۲۰۲۰ کمتر است.

 

بنابراین در حالی که بازار سهام سقوط کرده و فعالیت های اقتصادی از ابتدای سال کاهش یافته است، بازار کار در مدت مشابه ۲.۷۴ میلیون شغل با افزایش در هر ماه افزوده است.

همچنین نرخ بیکاری بسیار پایین در سطح ۳.۶ درصد باقی مانده است.

این نتیجه گیری با داده های BLS که در روز چهارشنبه منتشر شده است، تطابق دارد که نشان می‌دهد نرخ اخراج کارگران نزدیک به رکورد ۰.۹٪ در ماه می باقی مانده است.

 

داده های به موقع بیکاری نیز نشان می دهد که بازار کار در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

مطالبات اولیه برای بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲ ژوئیه به ۲۳۵,۰۰۰ رسیده است. در حالی که این رقم از پایین ترین سطح شش دهه خود یعنی ۱۶۶,۰۰۰ در ماه مارس افزایش یافته است، اما نزدیک به ارقامی است که در دوره های رشد اقتصادی مشاهده شده است

 

اقتصاددانان ولز فارگو روز جمعه نوشتند: «اگر اقتصاد در رکود است، به نظر می رسد کارفرمایان متوجه این موضوع نشده اند.»

تاکنون، ما به بررسی معیارهای بازار کار پرداخته ایم که گذشته و حال را منعکس می‌کند. اما آینده چطور؟

بر اساس داده های فرصت های شغلی، کاملاً مشخص است که تقاضا برای نیروی کار بیشتر همچنان بالا است. بر اساس داده های BLS که چهارشنبه منتشر شد، ۱۱.۲۵ میلیون فرصت شغلی در ماه می وجود داشت. این رقم در مقایسه با ۵.۹۵ میلیون بیکار در مدت مشابه است.

با حدود دو فرصت شغلی برای هر فرد بیکار، این یک بازار کار بسیار فشرده با تقاضای زیادی برای کارگران است.

 

چرا این رکود اقتصادی نیست

NBER  در رابطه با رکودهای اخیر توضیح داد: «در دهه‌های اخیر، دو معیاری که ما بیشترین اهمیت را دارند، درآمد شخصی واقعی بدون نقل و انتقالات و اشتغال غیرکشاورزی با حقوق و دستمزد است.»

در واقع، بر اساس تجزیه و تحلیل دویچه بانک نسبت به رکود از سال ۱۹۳۹، اولین ماه رکود به طور متوسط ​​شاهد کاهش مشاغل است. و ما از دسامبر ۲۰۲۰ شاهد کاهش مشاغل نبوده ایم.

شکل ۱- لیست میانگین غیرکشاورزی در بازه ۱۲ ماهه قبل و بعد از شروع رکود (به صورتی که مقدار۰: معادل اولین ماه رکود است). داده های مرتبط از سال ۱۹۳۹

  • لیست NF متوسط در بازه ۱۲ ماهه قبل و بعد از اولین ماه رکود اقتصادی
  • ۱۲ ماه گذشته پرینت لیست

 

با توجه به درآمد شخصی واقعی بدون نقل و انتقالات، این معیار نیز همچنان بسیار بالا است. بر اساس داده‌های BEA  که در ۳۰ ژوئن منتشر شد، در ماه می به رکورد سالانه ۱۴.۵ تریلیون دلار رسیده ایم.

 

BLS همچنین دارای معیاری به نام شاخص کل حقوق و دستمزد هفتگی است که حاصلضرب متغیرهایی همچون کار، دستمزد و ساعات کار را نشان می دهد. این یک نماینده تقریبی برای کل ظرفیت هزینه اسمی نیروی کار است. این شاخص در ماه ژوئن ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به رکورد ۱۷۲.۴ رسید که نشان دهنده جهش ۹.۴ درصدی نسبت به سال گذشته است. قبل از همه‌گیری کرونا، نرخ رشد سالانه حدود ۵ درصد بود.

شاخص های لیست تجمعی هفتگی همه کارگران، شاخص کل خصوصی

وقتی درآمدها افزایش می‌یابد، ظرفیت هزینه کردن نیز افزایش می‌یابد. و مصرف کنندگان نیز خرج می کنند.

داده های شغلی قوی خوب است. اما…

این روندهای بازار کار مشخص است که خبر خوبی برای کسانی است که شغل جدید می یابند و کسانی که اخراج نمی شوند. با این حال، همیشه این ریسک وجود دارد که این خبر خوب و تقاضای فزاینده مصرف کننده ، بر زنجیره تامین فشار وارد می کند که تورم زا است. این خبر بدی است زیرا اولویت اصلی فدرال رزرو در حال حاضر کاهش تورم است، حتی اگر به معنای اتخاذ سیاست های پولی سختگیرانه باشد که آسیب جدی به فعالیت های اقتصادی وارد می نماید. در یک گزارش دلگرم کننده در مورد فشارهای تورمی، میانگین درآمد ساعتی در ماه ژوئن تنها ۰.۳ درصد نسبت به ماه می افزایش یافته است. این رقم نشان دهنده افزایش ۵.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است که از ۵.۳ درصد در ماه می، ۵.۴ درصد در ماه آوریل و ۵.۶ درصد در مارس کاهش یافته است.

میانگین ساعتی سود همه کارکنان، شاخص خصوصی کل، تغییرات تاریخی درصد (۱ ساله)

در حالی که سطح فرصت های شغلی بسیار بالا است، این سطح از بالاترین رقم مارس ۱۱.۹ میلیون نفر نیزکاهش یافته است. این کاهش باید بیشتر فشار بر روی  دستمزدها و به نوبه خود تورم را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد که ما با شواهد «روشن و قانع کننده» که فدرال رزرو به دنبال کاهش نرخ تورم است، فاصله زیادی داریم. و تا زمانی که به این شواهد دست یابیم، باید منتظر باشیم که فدرال رزرو همچنان به استفاده از ترمزهای اقتصادی ادامه دهد. اکنون، بازار کار قوی، اقتصاد را از گرفتار شدن در تنگنای رکود باز داشته است. اما هر چه فدرال رزرو بیشترتحت فشار تشدید سیاست های پولی خود قرار گیرد، احتمال اینکه مردم در طول انجام جراحی اقتصادی برای مهار تورم شغل خود را از دست دهند.

سرمایه گذاری مجدد : بیش از یک سال است که بهبود سریع اقتصادی با رشد تقاضا همراه شده است و بدین صورت با افزایش نرخ تورم روبرو شده ایم. با این حال، عرضه نتوانست همسان با بقیه پیش رود، به همین دلیل است که فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم از طریق کاهش تقاضا، سیاست های پولی خود را تشدید نموده است. در حالی که رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر در حقیقت کاهش یافته است، تورم فزاینده همچنان ادامه دارد  و اکنون ما یک فدرال رزرو جنگ‌طلب‌ داریم که فشار بیشتری بر اقتصاد وارد می‌کند و این کار را با مورد هدف قرار دادن بازارهای مالی انجام می‌دهد.

هفته گذشته

📈 صعود سهام: هفته گذشته شاخص S&P 500 1.9% افزایش یافت و در بازه قیمتی ۳۸۹۹.۳۸ بسته شد. این شاخص در حال حاضر ۱۸.۷ درصد نسبت به بالاترین قیمت بسته شده در ۳ ژانویه یعنی ۴۷۹۶.۵۶ و ۶.۳ درصد نسبت به پایین ترین بازه بسته شدن قیمت در ۱۶ ژوئن ، معادل ۳۶۶۶.۷۷ کاهش یافته است. همانطور که ماه گذشته گفتم، به نظر می‌رسد که تا زمانی که تورم نشانه‌های «روشن و متقاعدکننده» نزولی را نشان ندهد، بازارها در دام فدرال رزرو می افتند.

  • روند نزولی زنجیره‌های تامین: شاخص فشار جهانی زنجیره تامین ۴ فدرال رزرو نیویورک در ژوئن به پایین‌ترین سطح خود از ماه مارس ۲۰۲۱ رسید، این بدان معناست که زنجیره‌های تامین روند نزولی را در پیش گرفته اند.

(منبع: شاخص فشار جهانی زنجیره تامین. (منبع: NY Fed)

 

بهبود زنجیره تامین برای کسانی که امیدوار به کاهش تورم هستند، خبر خوبی است.

  • کاهش قیمت بنزین: طبق گزارش AAA، میانگین قیمت هر گالن بنزین معمولی بدون سرب در روز یکشنبه ۴.۶۸۴ دلار بود که نسبت به ۴.۸۱۲ دلار در هفته گذشته با کاهش مواجه بوده است. قیمت ها در ۱۴ ژوئن به رکورد ۵.۰۱۶ دلار رسید.
  • هفته آینده

همچنین این هفته، هفته شلوغی برای داده های اقتصادی است. چهارشنبه با گزارش شاخص قیمت مصرف کننده ژوئن همراه است و به دنبال آن گزارش شاخص قیمت تولیدکننده ژوئن در روز پنجشنبه منتشر می شود. روز جمعه، گزارش خرده‌فروشی ژوئن، گزارش تولید صنعتی ژوئن، و نتایج نظرسنجی اولیه جولای احساسات مصرف‌کننده را از دانشگاه میشیگان دریافت می کنیم.

۱- NBER رکود را اینگونه تعریف می‌کند: «کاهش قابل توجه فعالیت اقتصادی که به سراسر اقتصاد تسری یافته و بیش از چند ماه طول می کشد. نظر کمیته این است که در صورتی که هر یک از سه معیار  عمق، انتشار و مدت باید تا حدی به صورت جداگانه تخمین زده شوند، شرایط مشخص توسط یک معیار ممکن است تا حدی نشانه‌های ضعیف‌تر از معیار دیگررا جبران نماید… تعیین ماه‌های اوج و فرود بر اساس طیفی از معیارهای ماهانه کل فعالیت اقتصادی واقعی توسط آژانس های آماری فدرال منتشر می شود. این متغیرها شامل درآمد شخصی واقعی بدون نقل و انتقالات(PILT)، استخدام حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، مخارج واقعی مصرف شخصی، فروش عمده فروشی-خرده فروشی تعدیل شده برای تغییرات قیمت، اندازه گیری اشتغال با بررسی خانوار و تولید صنعتی است. هیچ قانون ثابتی در مورد اینکه چه اقداماتی به فرآیند کمک می‌کند یا اینکه چگونه در تصمیم‌گیری های ما بررسی می‌شوند، وجود ندارد.

۲- یکی از انتقادات وارد بر محاسبه تولید ناخالص داخلی این است که واردات خالص منفی است. به عبارت دیگر، اگر اقتصاد ایالات متحده نسبتاً قوی‌تر از اقتصادهای بین‌المللی باشد ، واردات از صادرات پیشی می گیرد و تولید ناخالص داخلی آسیب می‌بیند.

۳- جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، استدلال نمود که یکی از عوامل اصلی افزایش تورم، افزایش دستمزد است. تئوری مرتبط این است که دستمزدهای بالاتر به کسب و کارها این امکان را می دهد قیمت ها را افزایش دهند. اگر دستمزدها افزایش نیابد، مصرف‌کنندگان قادر به پرداخت هزینه‌های بالاتر نخواهند بود و این مسئله منجر به ترکیبی از کاهش تقاضا و کاهش قیمت ها می شود.

۴- در اینجا اطلاعاتی در مورد چگونگی ایجاد این شاخص طبق فدرال رزرو نیویورک ارائه شده است: «ما از مولفه‌های فرعیPMI  تولیدی خاص کشور  به شرح ذیل استفاده می‌کنیم: «زمان تحویل»، که میزان تأثیر تأخیر زنجیره تأمین در اقتصاد را بر تولیدکنندگان نشان می‌دهد. این متغیر به عنوان شناسایی یک محدودیت فقط در سمت عرضه در نظر گرفته شود. متغیر«حقوق‌های عقب‌افتاده»، که حجم سفارش‌هایی را که شرکت‌ها دریافت کرده‌اند، اما هنوز شروع به کار یا انجام پروژه نکرده اند را  نشان می‌دهد. در نهایت،  متغیر”سهام خریداری شده” که میزان ذخیره موجودی توسط شرکت ها را در اقتصاد اندازه گیری می کند. در نظر داشته باشید که داده‌های PMI  فقط از سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده شروع می‌شود، بنابراین ، داده‌های PMI را با نظرسنجی تولید موسسه مدیریت تامین (ISM) ترکیب می‌کنیم.

 

منبع:finance.yahoo

مشاهده خبر

کد مقاله

11211

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11211

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات