گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

قیمت نقره و مس از طلا پیشی گرفت

قیمت نقره و مس از طلا پیشی گرفت

کالاهای برتر معاملات تجاری در سال ۲۰۲۱ در بحبوهه تورم زایی جهانی: قیمت نقره و مس از طلا پیشی گرفت

  • سرمایه گذاران برای یک ابرچرخه کالای جدید در سال ۲۰۲۱ آماده می شوند.
  • معاملات تورم زایی و بازآفرینی اقتصاد جهانی به خوبی خود را نشان داده اند.
  • مس و نقره در میان تغییرات کربن زدایی ایالات متحده و چین، گوی سبقت را از طلا ربوده‌اند.

کالاها پایان جالبی را در یک دهه سال ۲۰۲۰ تجربه نمودند که البته در بیشتر موارد برای بخش منابع ناخوشایند بود. سال گذشته تجار از بحران بی سابقه ویروس کرونا غافلگیر شدند و پس از آن شاهد بازگشت قدرتمندانه به عرصه معاملات بودیم که آنها را در شرایط قرار داد تا یک چرخه فوق العاده را در معاملات خویش شروع کنند.

احتمالا در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییراتی در ساختار کالاها خواهیم بود که از دو عامل اصلی چرخش سریع اقتصادی پس از همه گیری ویروس کرونا در کشور چین و تورم زایی جهانی نشات می‌گیرند. نظریه تورم زایی به گسترش سطح تولید اقتصادی توسط حمایت مالی یا پولی ارائه شده توسط دولت ها اشاره دارد.

عقب گرد کالاها و بازگشت در زمان همه گیری ویروس کرونا

عبارت” همه چیز را بفروشید” محور اصلی در شروع سال ۲۰۲۰ و کل این دهه بود چرا که ویروس کرونا به پاندمی تبدیل شد و کل جهان را درگیر کرد، و دارایی‌های با بازده بالاتر مانند کالاها، سهام و غیره را از بین برد. تعطیلات اجباری و قرنطینه شهرها در سراسر جهان، ضربه سنگینی به بخش عرضه و تقاضا فرود آورد و نتیجه اش رکود اقتصادی جهانی بود.

در ماه آوریل، بخش کالاها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد. در میان کالاهای پرمعامله، مس به عنوان گل سرسبد، در بورس فلزات لندن (LME) به پایین‌ترین سطح شش سال گذشته یعنی ۴۶۱۷ دلار سقوط کرد. طلا با ۱۴۵۱ دلار در پایین‌ترین نقطه قیمتی درسال قرار گرفت. در همین حال، معیار جهانی نفت خام برنت به تقریباً دو دهه کاهش تقاضای کم برای سوخت و محصولات آن افت نمود.

شاخص مواد خام S&P گلدمن ساک (S&P GSCI) ، که یکی از شاخص‌های شناخته شده و مشهور است، پس از تجربه افت در اواسط آوریل، حدود ۸۰٪ بهبود یافت. شایان ذکر است که فلزات صنعتی با کاهش قیمت طلا تحت تاثیر قرار گرفتند و در اوت با قیمت ۲۰۷۵ دلار به بالاترین میزان خود رسیدند.

روند بهبود اقتصادی، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شد، در حالی‌که چین، به عنوان بالاترین مصرف کننده جهان، بهبود اقتصادی عالی را تجربه کرد. چین اولین اقتصاد بزرگی بود که در نیمه دوم سال گذشته مجددا رشد نمود به صورتی که صندوق بین المللی پول (IMF) رشد تولید ناخالص داخلی آن را ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرد.

افزون براینکه، واکسن‌های ویروس کرونا روانه بازار شدند و انتظارات ناشی از رشد سریع اقتصاد جهانی نیز با رشد تولید کالاها همراه بوده است. شرکت‌های بزرگ داروسازی آمریکا از جمله فایزر/بیونتک، و مدرنا در نوامبر اعلام کردند که واکسن‌های ویروس کرونا بیش از ۹۰٪ در پیشگیری از عفونت‌ها موفق عمل کردند.

با این حال، تورم‌زایی به عنوان اصلی‌ترین کاتالیزور بازیابی اقتصادی قوی، نقش مهمی برای فلزات صنعتی، مجموعه انرژی و شمش طلا ایفا نمود. برای مهار ضربه اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، بانک‌های مرکزی جهانی و دولت‌ها، مشوق‌های مالی و پولی گسترده‌ای ارائه نمودند.

این چرخه فوق العاده جدید کالایی همچنان در سال ۲۰۲۱ ادامه دارد چرا که سرمایه گذاران با اطمینان کامل از بهبود اقتصاد جهانی و همچنین پوششی در قبال چشم انداز تورم بالا ، به خرید کالاها می‌پردازند.

علاوه بر این، پیروزی جو بایدن در آمریکا در کنار مجلس سنایی که اکثریت آن را دموکرات‌ها دراختیار دارند، انتظارات را برای محرک مالی بیشتر افزایش داده در حالی که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) احتمالا موضع سیاست سازگار خود را حفظ می‌کند. فشار بایدن برای افزایش مشوق های مالی، معاملات تورم‌زایی را احیا کرده و انتظارات تورمی ایالات متحده را بالا برده و دلار دارایی امن را به سمت جنوب سوق داده است.

در حالی‌که در بازار بورس بیشتر انتظارات و پیش‌بینی‌ها براساس افزایش قیمت کالاهای اولیه در سال جاری هستند، باید بیشتر به این نکته توجه کنیم که کدام کالاها بیشتر در این زمینه خواهند درخشید یا حداقل روند بهبودی سال ۲۰۲۰ را حفظ می کنند.

قیمت نقره بالاتر از طلا است

واضح است که نسبت به طلا، امسال فلز نقره ظرفیت بیشتری برای رقابت دارد، البته اگر عشق به کالاهای اولیه نیز بیشتر شود.

نقره در بخش صنعتی کاربردهای گسترده تری دارد چرا که پس از طلا به عنوان بهترین سرمایه گذاری در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، اگر یک واکسن بالقوه، و همچنین محرک اقتصاد بهبود اقتصاد جهانی، روانه بازار شوند، این فلز سفید شاهد احیای شدید تقاضا برای کاربردهای صنعتی خواهد بود.

با نگاهی به سناریوی سمت عرضه، می توان گفت با وضع قوانین قرنطینه کووید -۱۹ در کشورهای بزرگ تولید کننده نقره از جمله چین، مکزیک و پرو، اختلالاتی در تولید فلز ایجاد شده است. محدودیت‌های وضع شده به خاطر پاندمی هم محدودیت‌هایی در عرضه طلا به‌وجود آورده است، اگرچه تأثیر آن بر قیمت نقره بیشتر است، زیرا عرضه نقره استخراج شده در کشورهای اصلی تولید کننده نقره بیشتر متمرکز است.

آدام وب، مدیر عرضه معدن در Metals Focus ، اظهار داشت که پیش بینی می‌شود عرضه نقره معدنی در سال گذشته ۶.۳٪ کاهش یابد که افت بیشتری نسبت به طلا خواهد داشت.

علاوه بر این، تعهدات ایالات متحده و چین برای حرکت به سمت کربن زدایی احتمالاً می تواند اعتبار بیشتری به چشم‌انداز خوشایند فلز سفید بدهد. تغییرات چشمگیر در دریافت انرژی خورشیدی برای تولید برق می‌تواند تقاضای نقره در بخش سامانه های فتوولتاییک را افزایش دهد.

همانطور که گفتیم، قیمت مدال طلا احتمالاً با تداوم محرک‌های مالی و پولی گسترده در سطح جهان و چشم اندازهای بالاتر تورم همچنان پشتیبانی خواهد شد. با این حال، میزان افزایش ممکن است با آنچه در سال ۲۰۲۰ مشاهده می شود مطابقت نداشته باشد به این خاطر که در صورت تحریک اقتصاد مبتنی بر واکسن، دولت‌ها می توانند از ایجاد محرکهای اضافی جلوگیری کنند.

براساس تجارب می توان گفت، طلا در اوت به بالاترین رکورد ۲۰۰۰ دلار برسد در حالی که نقره به بالاترین سطح هفت ساله با ۲۹.۸۵ دلار رسید. بنابراین، نقره ظرفیت کافی برای به چالش کشیدن بالاترین رکورد ۴۹.۸۳ دلار در سال ۲۰۱۱ را دارد.

در شواهد دیگری مبنی بر عملکرد بهتر نقره نسبت به طلا، نسبت طلا / نقره نسبت به اوت سال ۲۰۲۰ دقیقاً زیر ۷۰.۰۰ تغییر کرده است. این فلز سال گذشته به قیمت پایین فروخته شد و از مارس ۲۰۱۷ به کمترین میزان خود رسید. در میان چشم انداز روشن تر این فلز نیمه ارزشمند، تزریق قابل توجه در وجوه قابل معامله در بورس (ETF) احتمالاً می‌تواند از افزایش قیمت ها جلوگیری کند.

قیمت مس: بررسی دشوار

عملکرد عالی مس در H2 2020 این فلز را به یکی از محبوب‌ترین فلزات صنعتی در آغاز سال ۲۰۲۱ تبدیل نموده است. این فلز قرمز با ۷۷۴۱.۵۰ دلار در سال ۲۰۲۰ با افزایش روبرو شد، در حالی که سرمایه گذاران انتظار سقوط بیش از آستانه ۸۰۰۰ دلاری را داشتند.

یکی از سه دلیل اساسی در مورد پیش بینی انتظار بازار گاوی مس به عنوان تقاضای مصرف کننده متمایل به تورم زایی دیده می شود که بخش تولید جهانی را تحت فشار خواهد گذاشت. خوش بینی نسبت به بهبود اقتصادی، دلار امن آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و این می تواند قیمت فلز مس را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مهمترین عامل، رشد مداوم تقاضای چین برای فلزات غیر آهنی است که تا حدودی از طریق واردات کاتدی با رکورد بالا توسط اداره ذخیره دولتی (SRB) تأمین می شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گمرک چین، واردات خالص مس تصفیه شده چین با افزایش ۴۵٪ در سال گذشته به ۴.۲ متریک تن رسیده است.

تغییر جهت به سمت پروژه های تولید برق بادی با انرژی تجدیدپذیر مس توسط ایالات متحده و چین تقاضا برای فلز مس را افزایش داده است.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، متعهد به “انقلاب انرژی پاک” است که خواستار نصب ۵۰۰۰۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ است و ۴۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در فناوری پاک اختصاص داده است. این کار نیاز به استفاده گسترده از مس دارد.

شکست فنی تأیید شده در نمودار ماهانLME Copper ، این فلز را تبدیل به آخرین و اصلی ترین کاتالیزور نموده است که می‌تواند با افزایش بالقوه قیمت ها همراه باشد. این فلز حدود اواسط سال ۲۰۲۰ از یک کانال نزولی طی یک دهه خارج شد و در اواخر سال با افزایش مواجه شد. با قبول سطح قیمتی ۸۰۰۰ دلار نمی توان رقابت در برابر سطح ۱۰K دلار را رد کرد.

قیمت نفت برای تثبیت در سطوح بالاتر

هر دو شاخص نفت خام پس از سقوط به پایین‌ترین سطح تاریخی در مارس ۲۰۲۰ ، به بهبودی خارق العاده دست یافتند. معاملات آتی WTI در Nymex حتی برای اولین بار به منفی رسید.

محدودیت جهانی به خاطر ویروس کرونا و لغو مسافرت‌ها، تقاضای فیزیکی برای طلای سیاه را کاهش داد. در نتیجه، شرکت‌های نفتی برای ذخیره ذخایر اضافی نفت خود به اجاره تانکرها متوسل شدند که این امر قیمت نفت آمریکا را به محدوده منفی سوق داد.

به منظور کمک به بهبود قیمت نفت و ایجاد ثبات در بازار، اوپک و اعضای آن، در آوریل توافق کردند که تولید ترکیبی خود را با مقدار بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز ، یا ۱۰ درصد از تقاضای جهانی قبل از بحران کاهش دهند.

قیمت نفت به احتمال زیاد شاهد یک تعادل همتراز در سال ۲۰۲۱ خواهد بود، به صورتی که نیمه اول سال، خریداران بیشتر به دنبال حفظ روند بهبود بودند. انتظار می‌رود وضع مجدد قوانین قرنطینه در انگلیس، ژاپن و مناطقی از اروپا و استرالیا نگرانی‌های بهبود تقاضا را مجدداً تشدید نماید.

اما تصمیم غیرمنتظره این کشورها برای به تأخیر انداختن افزایش ۵۰۰K  بشکه در روز در فوریه می‌تواند تقاضای بازار را افزایش دهد. ممکن است چند سالی طول بکشد تا وضعیت سفر و گردگشری به دوران قبل از پاندمی بازگردد اما فضای افزایش قیمت نفت همچنان محدود باقی می‌ماند. حتی در این صورت، خوش‌بینی ناشی از ارائه واکسن در مورد بهبود اقتصادی و اقدامات محرک اقتصادی به احتمال زیاد می تواند کف قیمت ها را حفظ کند.

نتیجه گیری

امسال در میان بهبود اقتصادی وی شکل چین، احیای معاملات تورم زایی و تغییر به سمت کربن زدایی، بازار ساختاری جدید گاوی در مورد کالاهای اولیه شکل خواهد گرفت. قیمت فلزات صنعتی مانند نقره و مس احتمالاً بالاتر از قیمت طلا و نفت خواهند بود.

 

منبع fxstreet

مشاهده خبر

کد مقاله

8983

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۵/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8983

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات