گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

عرضه اولیه عمومی آمریکا در کمتر از ۶ ماه رکورد سالانه اش را شکست

عرضه اولیه عمومی آمریکا در کمتر از ۶ ماه رکورد سالانه اش را شکست

۱۵ ژوئن (خبرگزاری رویترز): رکوردشکنی وال استریت در نوسانات بازار بورس، همچنان بدون افول به روند خود ادامه می‌دهد.با توجه به فاصله بیشتر از شش ماه تا پایان سال، براساس داده‌های اعلام شده از سوی Dealogic، عرضه اولیه سهام ایالات متحده آمریکا به مجموع ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده است که رکورد ۱۶۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ را تحت الشعاع قرار داده است.

ارزشیابی‌های شرکتی بزرگ در بازار سهام علت اصلی این جهش عرضه اولیه سهام هستند که با نرخ بهره کم بانک مرکزی آمریکا و محرک‌های پولی در دوره پاندمی کووید ۱۹ به‌وجود آمدند. این مسئله به موجی از آشفتگی و هیجان سوداگرانه دامن زده است که نه فقط به نفع شرکت های با عرضه اولیه سنتی است بلکه به نفع شرکت‌های با هدف خاص (SPAC ها) بوده که مشخصا برای درآمدزایی و کسب پول از طریق عرضه اولیه عمومی تاسیس شدند.

با توجه به اینکه شماری از استارتاپ‌های عمومی مشهور چین مثل شرکت فناوری Didi Chuxing، کارگزاری آنلاین شرکت رابین‌هود مارکتس، و شرکت سازنده وسایل نقلیه برقی Rivian Automative LLC درتکاپوی آماده سازی برای عرضه فروش سهام چندمیلیارد دلاری هستند، طوفان طلای عرضه اولیه عمومی (IPO) در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به اوج تازه‌ای خواهد رسید.

ادی مولی (Eddie Molloy) یکی از روسای بازارهای سهام آمریکا در مورگان استنلی (Morgan Stanley) می‌گوید «اگر بازارها همین جایی که اکنون هستند بمانند، قطعا تابستان و به تبع آن پاییز شلوغی در عرضه اولیه عمومی در  پیش خواهیم داشت. البته در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، و قرار نیست که هرسال رکورد بزنید. اما با فرض اینکه این روند تثبیت شود، انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۲ هم سال شلوغی باشد».

به استثنای درآمد حاصل از عرضه اولیه عمومی SPAC، شرکت‌های بزرگ سنتی و قدیمی ازجمله غول تجارت الکترونیک کره جنوبی یعنی شرکت کوپانگ امسال به درآمد ۶۷ میلیارد دلاری رسیده‌اند که با حفظ این روند، بزرگترین و درخشان‌ترین سال برای عرضه اولیه عمومی خواهد بود.

براساس گزارش دیلاجیک، سود متوسط یک‌روزه عرضه اولیه عمومی ایالات متحده آمریکا تا به اینجای امسال ۴۰.۵ درصد بود، درمقایسه با ۲۸.۲ درصد همین مدت در سال  ۲۰۲۰ و ۲۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۹. بازده متوسط یک‌هفته‌ای در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۵.۷ درصد بود که از ۳۲.۲ درصد سال ۲۰۲۰ و ۲۵.۵ درصد سال ۲۰۱۹ بیشتر بود.

براساس تخمین و برآوردهای حقوقدانان و بانک‌های بازارهای سرمایه، شرکت‌ها از طریق عرضه اولیه عمومی سنتی به غیر از SPAC ها، تا پیش از پایان سه ماهه سپتامبر به بیش از ۵۰ میلیارد دلار کسب درآمد خواهند کرد. دیلاجیک درآمد عرضه اولیه عمومی در نیمه دوم سال از ۱۵ ژوئن را نزدیک به ۲۴.۱ میلیارد دلار اعلام کرده است.

برخی از منابع خبری پیش‌تر در گفتگو با رویترز اعلام کردند که عرضه اولیه شرکت DiDi به تنهایی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود.عرضه اولیه عمومی ایالات متحده آمریکا تا پایان سال، این ۲۵۰ میلیارد دلار را به ۳۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر خواهد رساند، مبلغی که شاید زمانی در تصور بانک‌های سرمایه‌گذاری هم نمی‌گنجید.

جف بونزل (Jeff Bunzel) یکی از روسای جهانی بازار سرمایه بانک Deutsche می‌گوید «سابق براین، ۵۰۰ میلیون عرضه اولیه عمومی رقم بسیار بالایی بود. امروزه بحث درباره میلیارد یا سه چهارم میلیارد به بالا است. یعنی که اندازه معاملات و تراکنش‌ها هم به همین نسبت بزرگ شده است. ظاهرا میزان سرمایه هم به حد کفایت است».

شکوفایی SPAC ها

جهش و شکوفایی شرکت‌های اکتساب با هدف خاص(SPAC) عامل اصلی این رکوردشکنی‌ها است.SPAC ها یا شرکت‌های چک سفید، شرکت‌های صوری ثبت‌شده در بورس هستند که تنها با هدف ادغام با شرکت‌های خصوصی طی دو سال پس از ثبت در بورس، وجه نقد را افزایش می‌دهند. این فرایند، شرکت خصوصی را عمومی می‌کند.

براساس داده‌های SPAC Research، شرکت‌های ثبت شده SPAC فقط در سه‌ماهه نخست نزدیک به ۱۰۰ میلیارد افزایش داشتند که ۸۳ میلیارد دلار بیشتر از کل سال ۲۰۲۰ بود.

علیرغم روند نزولی و افت اخیر معاملات SPAC، امسال تعداد ۳۳۹ SPAC تشکیل شده‌اند که تقریبا ۱۰۵ میلیارد دلار یا نزدیک به دو سوم کل حجم عرضه اولیه عمومی را افزایش داده‌اند. در سال ۲۰۲۰ ، حجم SPAC کمتر از نیمی از درآمد کل فروش عرضه اولیه عمومی را به‌خود اختصاص داده بود.

بونزل می‌گوید «ارزیابی‌ها قوی هستند، گردش وجوه صندوق‌ها قوی هستند، و تمام عناصر داشتن بازار عرضه اولیه عمومی پویا و موفق درحال حاضر سالم و دست‌نخورده هستند».

بانک‌های سرمایه گذاری و وکلا خاطرنشان می‌کنند که جهش و شکوفایی بازارهای سرمایه هرروز شرکت‌های بیشتری را جذب خود کرده که درغیر اینصورت مدت زمان طولانی‌تری خصوصی می‌ماندند، درنتیجه پایپ‌لاین عرضه اولیه عمومی را برای آینده قابل پیش‌بینی به‌مراتب دقیق‌تر می‌کند.

پائول تراپ (Paul Tropp) یکی از روسای گروه بازارهای سرمایه شرکت Ropes & Gray اظهار می‌کند که «شرکت‌های زیادی به‌خاطر نوسانات شدید در معاملات SPAC به این فکر افتاده‌اند که اکنون فرصت مناسبی برای شکوفایی و رکوردشکنی در بازار و دست‌یابی به ارزش‌گذاری‌های جذاب است. فکر می‌کنم که این مسئله شرکت‌های خصوصی را به سمتی پذیراتر شدن و به‌دنبال عرضه عمومی‌بودن کشانده است».

منبع :reuters

مشاهده خبر

 

کد مقاله

8678

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۲۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8678

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات