گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بی ارزش بودن سهام روسیه

بی ارزش بودن سهام روسیه

 

بی ارزش بودن سهام روسیه؟ یک شاخص کلیدی که نباید نادیده بگیریم

 

سهام روسیه ممکن است بخشی از زیان‌های پس از حمله به اوکراین را جبران کرده باشد، اما موکس روسیه، یکی از دقیق ترین شاخص‌های معاملاتی سهام در مسکو، حتی با وجود افزایش ارزش روبل روسیه، هنوز ۴۰ درصد از ابتدای سال جاری نسبت به دلار کاهش یافته است،

این زیان‌ها سرمایه‌گذاران مضطرب در ایالات متحده و اروپا را که بسیاری از آنها سهام روسیه و نیز رسیدهای سپرده‌گذاری(یا همان ADR) روسیه را از دست داده اند، منصرف نکرده است. با این حال، به نقل از گروهی از تحلیلگران MSCI، حداقل با یک معیار مهم ریسک اعتباری، می‌توان استدلال کرد که سهام روسیه اساساً بی ارزش است.

در یادداشت تحقیقاتی اخیر با عنوان “آیا سهام روسیه بی ارزش است؟”، برخی از محققان مدیر شاخص جهانی به بررسی اختلاف بین سوآپ اعتباری شرکت‌های روسی و سهام روسیه پرداختند.

ما به این نتیجه رسیدیم که تجارت قراردادهای معاوضه نکول اعتباری(CDS) شرکت‌های روسی از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. تیم MSCI در یادداشت خود نوشت: افزایش فعالیت معاملاتی ممکن است نشان‌دهنده این باشد که بازار قراردادهای معاوضه نکول اعتباری حاوی اطلاعاتی است که در بازار سهام وجود ندارد. بنابراین، تحقیقات ما شامل احتمالات پیش‌فرض ضمنی بازار CDS برای مدل‌سازی قیمت سهام روسیه است. بر اساس احتمالات ضمنی نکول که در قراردادهای معاوضه نکول اعتباری (CDS)قیمت گذاری شده است، احتمال نکول برای بزرگترین شرکت های روسیه طی پنج سال آینده به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.آنها واگرایی بین ریسک نکول براساس سطوح معاملات قراردادهای معاوضه نکول اعتباری را در نمودار زیر نشان دادند:

این روند نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سهام – گروهی که در حال حاضر توسط دولت روسیه مجبور هستند اکثر سرمایه‌گذاران خارجی را کنار بگذارند – با احتمال نکول بسیار کمتری نسبت سهامی که توسط بازارهای اعتباری جهانی تعیین می‌شوند، قیمت‌گذاری می‌کنند. به گفته MSCI، این دوگانگی بین اینکه چه کسی مجاز به مالکیت قراردادهای معاوضه نکول اعتباری در مقابل سهام است، می‌تواند یکی از عوامل ایجاد قطع ارتباط با کشورهای دیگر باشد.

توضیح اصلی برای قطع ارتباط با دیگران این است که سرمایه‌گذارانی که در یک بازار معامله می‌کنند، در بازار دیگر معامله‌ای را آغاز نکرده اند. MSCI  گفت: اکثر خارجی‌ها نمی‌توانند سهام روسیه را معامله کنند و CDS فقط برای سرمایه‌گذاران نهادی قابل دسترسی است.

مورد دیگر، افزایش احتمال نکول «فنی» است که از زمانی که وزارت خزانه داری ایالات متحده در اوایل این هفته دولت روسیه را از پرداخت اوراق قرضه به دارندگان اوراق قرضه خارجی منع نمود، افزایش یافته است، این اقدام قرار است روسیه را دچار تله نکول فنی شرم آور( یا عدم ثبات اقتصادی) نماید.

در حالی که دولت بایدن بلافاصله پس از حمله به اوکراین، بانک مرکزی روسیه را تحریم کرد، در یک بند معافیت این امکان را به روسیه داد که پول دارندگان اوراق قرضه خارجی خود را پرداخت کند. با این حال، هنگامی که این معافیت این هفته لغو شد، دولت بایدن تأیید کرد که دیگر تمدید نخواهد شد.

اگرچه تحلیلگران MSCI اذعان داشتند که این فشار نکول مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در بازار قراردادهای معاوضه نکول اعتباری روسیه شود، وضعیت فعلی اقتصاد روسیه به این معنی است که «هر بخش از بازار با درجاتی از انحراف مواجه شده است». چگونه می‌توان این مشکل را حل نمود؟ خوب، تیم MSCI اذعان نمود که «اگر بازارها و اقتصاد روسیه بازگشایی و ادغام شوند و تحریم‌های بین‌المللی گسترده برداشته شوند، ثبات بالاتر قیمتی امکان‌پذیر خواهد بود.»

 

منبع:marketwatch.

مشاهده خبر

 

 

 

کد مقاله

10910

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10910

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات