گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ضربه بایدن بر اقتصاد چین با اعمال محدودیت گسترده بر صادرات تراشه

ضربه بایدن بر اقتصاد چین با اعمال محدودیت گسترده بر صادرات تراشه

با اعمال محدودیت‌های گسترده‌تر بر صادرات تراشه و ابزار آمریکا، بایدن به اقتصاد چین ضربه می زند:

برخی کارشناسان اذعان داشتند که دولت بایدن در ماه آینده قصد دارد محدودیت‌های ارسال نیمه هادی‌های ایالات متحده به چین را که برای هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه استفاده می‌شود، افزایش دهد. این کارشناسان که نمی خواستند نامشان فاش شود اعلام نمودند که وزارت بازرگانی قصد دارد مقررات جدیدی را بر اساس محدودیت هایی که در اوایل سال جاری طی نامه هایی به سه شرکت آمریکایی – KLA،  تحقیقات لام و اپلاید متریالز ابلاغ شده است، منتشر کند.

این نامه‌ها که شرکت‌ها علناً تأیید کردند، آنها را از صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به کارخانه‌های چینی که نیمه‌رسانای‌های پیشرفته با فرآیندهای زیر ۱۴ نانومتر تولید می‌کنند، منع می‌نمود، مگر اینکه فروشندگان مجوزهای وزارت بازرگانی را دریافت کنند. این قوانین همچنین محدودیت‌هایی را در نامه‌های وزارت بازرگانی که ماه گذشته به شرکتهای نویدیا و ادونسد میکرو دیوایسز ارسال شده بود، اعمال می‌کند و به موجب این قوانین، ارسال چندین تراشه محاسباتی هوش مصنوعی به چین متوقف خواهد شد، مگر اینکه مجوز دریافت کنند. طبق نظر برخی منابع، این مقررات احتمالاً شامل اقدامات تکمیلی علیه چین می‌شود. محدودیت ها همچنین می توانند تغییر کرده و قوانین دیرتر از زمان مورد انتظار ارائه شوند.

این نامه ها به وزارت بازرگانی این امکان را می دهد تا فرآیندهای طولانی نوشتن قوانین را دور بزند تا نظارت را به سرعت اعمال نماید، اما نامه‌ها فقط برای شرکت‌هایی اعمال می‌شود که آنها را دریافت می‌کنند.

تبدیل نامه‌ها به قوانین کتبی می‌تواند سایر شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده فناوری مشابه را در معرض محدودیت‌ قرار دهد. این مقررات می‌تواند به طور بالقوه برای شرکت‌هایی اعمال شود که سعی می‌کنند سلطه انویدیا و AMD را در تراشه های هوش مصنوعی به چالش بکشند.

شرکت اینتل و استارت آپ هایی مانند سربراس سیستمز، همان بازارهای محاسباتی پیشرفته را هدف قرار داده اند. اینتل گفت که از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد، در حالی که شرکت سربراس پاسخی به سوالات ما نداد.

یک منبع اعلام نمود که این قوانین همچنین می تواند الزامات مجوز را برای ارسال محصولاتی که حاوی تراشه های هدفمند هستند به چین تحمیل نماید. شرکت فناوری دل، موسسه هولت پاکارد و سوپر میکرو کامپیوتر سرورهای مرکز داده را می‌سازند که حاوی تراشه A100 انویدیا هستند.

شرکتهایی همچون دل و HPE گفتند که وضعیت را زیر نظر دارند، در حالی که شرکت سوپر میکرو کامپیوتر پاسخی برای سوال ما ارائه ننمود.

یک مقام ارشد بازرگانی از اظهار نظر در مورد اقدام آتی خودداری کرد، اما اذعان نمود: “به عنوان یک قاعده کلی، ما به دنبال این هستیم که هرگونه محدودیتی را که در نامه های مرتبط وجود دارد، با یک تغییر نظارتی به صورت مکتوب ارائه نماییم.”

سخنگوی وزارت بازرگانی روز جمعه از اظهار نظر در مورد مقررات خاص خودداری کرد، اما اعلام نمود که “رویکردی جامع برای اجرای اقدامات اضافی … برای محافظت از امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده” از جمله برای جلوگیری از دستیابی چین به فناوری ایالات متحده در نوسازی نظامی در نظر گرفته شده است.

شرکتهایی همچون KLA،  اپلاید متریالز و نویدیا از اظهار نظر خودداری کردند در حالی که شرکت لام پاسخی ارائه ننمود. شرکت AMD  در مورد این سیاست خاص اظهار نظری نکرد اما مجدداً تأیید کرد که “تاثیر با اهمیتی” را در مورد الزامات مجوز جدید پیش بینی نمی کند.

“نقطه خفگی”

این اقدام برنامه‌ریزی‌شده در حالی انجام می‌شود که دولت جو بایدن، با هدف قرار دادن فناوری‌هایی که ایالات متحده همچنان بر آن تسلط دارد، به دنبال خنثی کردن پیشرفت‌های چین است. جیم لوییز، یکی از کارشناسان تکنولوژی در مرکز استراتژیک و مطالعات بین الملل اعلام نمود که استراتژی اصلی این است که چین را خفه کنیم و آنها متوجه شده اند که تراشه ها مرکز اصلی خفه کردن این کشور هستند. آنها نمی‌توانند این چیزها را بسازند، آنها نمی‌توانند تجهیزات تولیدی را بسازند. “این روند تغییر خواهد کرد.”

در به روز رسانی اقدامات مرتبط با چین در هفته گذشته، اتاق بازرگانی، یک گروه لابی تجاری ایالات متحده، درباره محدودیت های قریب الوقوع بر روی تراشه های هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه به اعضا هشدار داد و بیان داشت اعضا باید انتظار داشته باشند که یک سری قوانین یا شاید یک قانون فراگیر قبل از انتخابات میان دوره ای برای تدوین دستورالعمل در نامه هایی که اخیراً صادر شده است (وزارت بازرگانی) به شرکت های طراحی تراشه و تجهیزات تراشه، در نظر گرفته شده است.

این گروه همچنین اعلام نمود که آژانس در نظر دارد نهادهای ابر رایانه چینی دیگری را به لیست سیاه تجاری اضافه کنمایدد.

رویترز اولین بار در ماه ژوئیه گزارش داد که دولت بایدن فعالانه درباره ممنوعیت صادرات ابزارهای ساخت تراشه به کارخانه های چینی که نیمه هادی های پیشرفته در گره ۱۴ نانومتری و کوچکتر می سازند، بحث و گفتگو می نماید.

دو منبع خبری اعلام نمودند که مقامات ایالات متحده با متحدان خود تماس گرفته اند تا آنها را برای اعمال سیاست‌های مشابه متقاعاد کنند تا شرکت های خارجی نتوانند فناوری هایی را به چین بفروشند که شرکت های آمریکایی از حمل آنها منع می شوند.

کلیت ویلمز، یکی از مقامات تجاری سابق دولت ترامپ گفت: «متقاعد نمودن متحدان برای به حداکثر رساندن اثربخشی و به حداقل رساندن پیامدهای ناخواسته از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر باید به نفع مقررات گسترده‌تری باشد که بقیه می‌توانند به جای نامه‌های «آگاهانه» به شرکتها ارسال نمایند.

 

 

منیع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

13374

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13374

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات