گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بیت کوین یا نفت

بیت کوین یا نفت

بیت کوین یا نفت: در سال ۲۰۲۲ کدام یک را بخریم؟
مدت کوتاهی پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) ویروس کووید-۱۹ را یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد، دولت ها در همه کشورها از محرک های پولی و مالی عظیم (بیش از ۱۵ تریلیون دلار در سطح جهانی) در تلاش برای جلوگیری از پیامدهای اقتصادی خبردادند. دولت فدرال ایالات متحده با حجم عظیمی از اقدامات، از جمله بسته ۲.۳ تریلیون دلاری برای حمایت از بازارهای مالی، دولت های ایالتی و محلی، کارفرمایان و خانواده ها وارد عرصه عمل شد. دموکرات‌ها برای تحت پوشش قرار دادن آمریکایی‌های واجد شرایط در برابر تأثیرات این بیماری همه‌گیر به دنبال اخذ بسته ۳ تریلیون دلاری دیگر هستند.
اما یک کارشناس وال استریت هشدار داد که این بسته‌های سخاوتمندانه بعداً به بازارها بازمی‌گردند و در نهایت بیشتر از سود ضرر بیشتری خواهند داشت. نویسنده پرفروش نیویورک تایمز و بنیانگذار «گزارش تله خرس» لارنس «لری» مک دونالد درباره «اثر کبرا» به همگان هشدار داد که براساس آن محرک های طراحی شده برای نجات اقتصاد «… باعث فروپاشی اقتصادی ابر تورمی می شود». لری هشداری عجیب از نشانه‌هایی مبنی بر «افول اقتصادی شبیه لینمن» در بازارها ارائه نمود و اینکه «… ما در مرحله اولیه بزرگ‌ترین اثر کبری در تاریخ اقتصاد هستیم». اثر کبری که لری به آن اشاره می کرد، مکتب فکری است که می گوید هر تصمیم انسانی پیامدهای غیرعمدی را به همراه دارد. به غیر از ابر تورم سرسختانه، بازارها در سال گذشته زیاد تحت تاثیر کبرا قرار نداشتند، زیرا اکثر طبقات دارایی به راحتی به صنعت سبز ختم می شدند. سرمایه گذاران بیت کوین و نفت خام از بهترین بازدهی برخوردار بودند در حالی که سرمایه گذاران فلزات گرانبها یک سال را در سکون گذراندند. در سال جاری در نهایت می‌توان شاهد تحقق پیش‌بینی‌های لری باشیم، زیرا به لطف فدرال‌رزرو جنگ‌طلب و افزایش نرخ‌های بهره، بازارها خارج از کنترل هستند. شاخص. S&P 500 در سال گذشته ۲.۳ درصد کاهش یافت. بیت کوین نزدیک به ۱۱ درصد کاهش را تجربه نمود، در حالی که نفت، فلزات و کالاها، به طور کلی به عملکرد خوب خود ادامه دادند. فلزاتی همچون طلا و نقره نیز به لطف ذهنیت ریسک گریزی که در بازارها وجود دارد، سال جدید را به خوبی آغاز کرد اند.
بیت کوین
بازده در سال ۲۰۲۱: ۵۹.۸٪
بیت کوین و دیگر رمزارزها پس از سال‌ها دوری از وال استریت و بازارهای مالی سنتی، سرانجام سال گذشته از منبع نور پرسود خویش بهره مند شدند. پس از یک خشکسالی ۳ ساله، گاوهای کریپتو بار دیگر به عنوان بیت کوین در مرکز توجه قرار گرفتند و همتایان آلتکوین آن در اواخر سال ۲۰۲۰ در یک رقابت همسوی شرکت کردند و توانستند به بالاترین رکورد تاریخی خود دست پیدا کنند. بیت کوین در ماه آوریل به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به ۶۵۰۰۰ دلار رسید و حتی وال استریت نیز تحت تأثیر این همهمه قرار گرفت و اسکات ماینرد، مدیر ارشد فناوری گوگنهایم گلوبال، تارگت قیمتی ۴۰۰ هزار دلاری را برای بیت کوین اعلام کرد.
ماه آوریل گذشته یک نقطه عطف واقعی در رقابت برای ارزهای دیجیتالی بود که پس از اینکه بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان یعنیCoinbase Inc. (NASDAQ:COIN) در نهایت از طریق پذیرش مستقیم در NASDAQ عرضه همگانی داشت، به جریان اصلی تبدیل شدند. این فهرست در اوج رقابت دیوانه کننده بیت کوین قرار گرفت زیرا ارز دیجیتال پیشرو همچنان از استقبال گسترده وال استریت و برخی از بزرگترین و معروفترین موسسات و شرکت های جهان مانند Visa Inc. ، اسکوئر، پی پال و تسلا برخوردار است. اما افسوس که این دوران اوج همیشگی نبود: بیت‌کوین از ماه می به طرز شگفت‌انگیزی سقوط کرد و در یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات خود در سال‌های اخیر، نزدیک به ۵۰ درصد در فاصله دو ماه افت داشت. بازار در اواسط ماه می پس از اینکه پکن شروع به سرکوب این پدیده کرد، به دلیل نگرانی از حدس و گمان های بیش از حد و هشدار به موسسات مالی در مورد ارائه خدمات ارز دیجیتال، استخراج بیت کوین را محدود کرد، با افول مواجه شد.
اوضاع وقتی وخیم تر شد که وزارت دادگستری در اوایل ژوئن ۲.۳ میلیون دلار بیت کوین را به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد حمله باج افزاری که خط لوله گاز استعماری، بزرگترین خط لوله کشور را تعطیل کرد، اخذ نمود. توقیف وزارت دادگستری به این نگرانی دامن زد که مقامات ایالات متحده می توانند نظارت بر ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهند و چوب لای چرخ یک ویژگی برتر فرضی غیرقابل ردیابی بودن بیت کوین بگذارند. وزارت دادگستری اعلام کرد که ۶۳.۷ بیت کوین به ارزش تقریبی ۲.۳ میلیون دلار را از گروه هک آنلاین دارک ساید با بررسی دفتر کل بیت کوین، مکان یابی تراکنش و استفاده از یک کلید خصوصی برای دسترسی به توکن ها، ضبط کرده است. هنوز مشخص نیست که وزارت دادگستری از چه روش هایی برای به دست آوردن کلید خصوصی استفاده کرده است، اما کارشناسان معتقدند که مقامات فدرال رزرو به طور موثر هکرها را در یک حمله نمایشی بی سابقه از مداخله دولت در فضای کریپتو هک کردند.
این تحولات بازارها را تحت تاثیر قرار داد و بیت کوین، اتر و سکه بایننس تقریباً ۱۵ درصد در یک روز سقوط کردند. خوشبختانه، محبوبیت بیت کوین به خصوص پس از ظهور ارزهای رمزنگاری به اصطلاح مبتنی بر میم مانند دوج کوین، سامویدکوین، لونا و دوج دش به پایان رسید. چندین ارز مبتنی بر میم طرفداران زیادی به دست آوردند و بازار ارزهای دیجیتال را به رکورد ۳ تریلیون دلاری سرمایه سوق دادند. کریپتو پیشرو توانست ضررهای خود را کاهش دهد و سال را با قیمت ۴۷۷۳۳ دلار و دریافت سود تقریبی ۶۰ درصد به پایان برساند. امسال، بیت کوین و بازارهای کریپتو اخیراً تحت فشار شدید فروش قرار گرفته اند، زیرا مشخص شد که فدرال رزرو احتمالاً زودتر و بیشتر از آنچه قبلاً پیش بینی می شد، نرخ بهره را افزایش می دهد. بیت کوین در هفته گذشته ۸ درصد سقوط کرد و به ۴۲۷۰۰ دلار رسید و تنها دو ماه پس از رسیدن به بالاترین رقم تاریخی ۶۹۰۰۰ دلار در ماه نوامبر، تحلیلگران هشدار دادند که به زودی به سطح حمایتی سرنوشت ساز ۴۰۰۰۰ دلار برسد.
نفت خام WTI
بازده در سال ۲۰۲۱: ۵۶.۴٪

گاوهای نفتی در سال ۲۰۲۱ از یک سال پرسود لذت بردند و به نظر می‌رسد این دوران پرسود در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. ظهور قیمت‌های بالای نفت و گاز امروزی را می‌توان به خاطر فشار مالی بر شرکت‌های نفتی ناشی از یک دهه زیان‌های ویرانگر و بازده ضعیف سهامداران دانست که آنها را مجبور به تغییر گسترده مدل‌های تجاری خود کرده است. سالهاست که پس از انقلاب فرکینگ که باعث شد بازار نفت شیل آمریکا دچار کمبود شدید نقدینگی شود و عمیقاً بدهکار شود، وال استریت شرکت‌های نفت و گاز را تحت فشار قرار داده است تا سرمایه خود را کاهش دهند و وجوه نقد خود را به سمت اهداف مالی مانند افزایش سود سهام و بازپرداخت، پرداخت بدهی‌ها و همچنین کربن‌زدایی سوق دهند.
در نتیجه، سرمایه گذاری در چاه های جدید از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۰ درصد افت کرده و باعث شده است که تولید نفت خام ایالات متحده بیش از ۳ میلیون بشکه در روز یا نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یابد، یعنی درست زمانی که ویروس کووید شیوع پیدا کرد، و سپس قادر نبود که همگام با اقتصاد دوباره سرپا بیاستد. بر اساس داده‌های S&P Capital IQ، ۲۷ شرکت بزرگ نفتی هزینه‌های سرمایه خود را بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ سه برابر کردند و به ۲۹۴ میلیارد دلار رساندند و سپس تا سال گذشته آن را به ۱۱۱ میلیارد دلار کاهش دادند. زمانی که درب چاه های قدیمی را بستند، چاه های جدید برای پر کردن آنی شکاف تولید وجود نداشتند. در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که محدودیت شرکت‌های نفتی سهامی عام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای در سال آینده به حدود ۱۳۵ میلیارد دلار برسد که برای جهش سالانه ۲۱.۶ درصدی خوب است، اما همچنان کمتر از معادل نیمی از سطح سال ۲۰۱۴ است.
به غیر از محدود کردن شدید فعالیت‌های حفاری جدید، شیل ایالات متحده به تعهد خود مبنی بر بازگرداندن پول نقد بیشتر به سهامداران در قالب سود سهام و بازخرید سهام وفادر بوده است. گزارش جدید توسط گروه مدافع مترقی مسئول ایالات متحده می گوید که ۱۶ شرکت از ۲۴ شرکت بزرگ انرژی ایالات متحده سود سهام خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش دادند، در حالی که ۱۱ شرکت سود ویژه پرداخت کردند که مجموعاً بیش از ۳۶.۵ میلیارد دلار بود. با توجه به اینکه این بخش تاکنون ۱۷۴ میلیارد دلار سود در سال جاری گزارش کرده است، این نسبت پرداخت بسیار بالا است. در حقیقت، «سود سهام متغیر» که به شرکت‌ها این امکان را می دهد که سود سهام خود را در اوضاع مناسب اقتصادی افزایش دهند و زمانی که شرایط مناسب نیست، آن را کاهش دهند، به ابزار مورد علاقه شرکت‌های نفتی و گازی تبدیل شده است.
در عین حال، شرکت‌های نفت و گاز ۸ میلیارد دلار برای بازخرید سهام هزینه کرده اند، اگرچه شرکت اکسون موبیل و شورون متعهد شده‌اند تا ۲۰ میلیارد دلار سهام را در دو سال آینده بازخرید کنند. بخش انرژی در سال جاری به افزایش سهم خود دست یافته است که می تواند دلیل اصلی عدم تمایل به صرف هزینه زیاد برای خرید مجدد سهام باشد.

کالاها – شاخص کالای S&P GSCI
بازده در سال۲۰۲۱: ۳۷.۱٪

پس از سال‌ها عقب گرد، کالاها در سال ۲۰۲۱ عملکرد بهتری نسبت به سایر طبقات دارایی نشان دادند و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۲ حالت رقابتی خود را حفظ کنند. با شروع سال ۲۰۲۰ و اواسط سال ۲۰۲۱، بسته های محرک پولی و مالی عظیم توسط دولت های جهان به تسهیل سریع ترین بهبود اقتصادی پس از سقوط عمیق ماه مارس کمک کرد. در حالی که کارخانه‌ها در حال زمزمه هستند و مصرف‌کنندگان از پول نقد به هیجان آمده اند، به لطف معاملات تورمی، یک رالی گسترده سرازیر شدن کالا به زندگی آغاز شده است. در واقع، وال استریت حتی یک بازار گاوی کالا را پیش‌بینی کرد که با افزایش قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰ یا رونق چین در دهه ۲۰۰۰ رقابت خواهد کرد. کارشناسان بازار، از جمله گلدمن ساکس، بر این باورند که رونق کالا می تواند با آخرین “ابر چرخه” در اوایل دهه ۲۰۰۰ رقابت کند که اقتصادهای نوظهور(حوزه BRIC شامل برزیل، روسیه، هند و چین) را به قدرت رساند. این انتظارات با این واقعیت تطابق دارد که حرکت قیمت اکثر کالاها در طول تاریخ هم فصلی و هم دوره ای بوده است. نگاهی به نمودارهای ۱۰ ساله کالاهای پیشرو، الگوی روشنی از بازگشت میانگین را نشان می دهد که در آن قیمت ها به سمت میانگین یا میانگین خود به سمت عقب و جلو در نوسان هستند.
کالاها در سال گذشته جزو پرنوسان ترین طبقات دارایی بوده اند، با اختلالات زنجیره تامین و افزایش تورم که قیمت ها را به شدت افزایش داده است. افزایش قیمت کالاها، به ویژه انرژی، به اندازه کمبود عرضه، نشان دهنده افزایش تقاضا بوده است. در اینجا بهترین کالاها در سال ۲۰۲۱ ارائه شده اند.
۱- لیتیوم
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۴۷۷٪
انتقال از وسایل نقلیه ICE به خودروهای برقی به کانون توجه محرک جهانی برق رسانی تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۰، فروش جهانی خودروهای برقی به میزان ۳۹ درصد افزایش یافته و به ۳.۱ میلیون واحد در سال رسید، که یک شاهکار چشمگیر صحیح در بحبوحه یک بحران بهداشتی بزرگ در نظر گرفته می شود. با این حال، بلومبرگ نیو انرژی فایننس (BNEF) می گوید که سال ۲۰۲۱ “یک سال رکورد دیگری برای فروش خودروهای برقی در سراسر جهان” است، با برآورد ۵.۶ میلیون دستگاه فروخته شده، که برای رشد سالانه ۸۳ درصدی و رشد ۱۶۸ درصدی نسبت به فروش سال ۲۰۱۹ مناسب خواهد بود. این یک دلیل بزرگ برای مطمئن بودن در مورد یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که برای باتری‌های خودروهای الکتریکی(EV)، استفاده می‌شود: لیتیوم. سال گذشته، سایت mining-com شاخص فلزات باتری EV را راه‌اندازی کرد، ابزاری که ارزش لیتیوم، کبالت، نیکل و سایر فلزات باتری را که در هر مقطع زمانی به صنعت جهانی خودروهای برقی جریان می‌یابند، تعیین می کرد. این شاخص دو مجموعه اصلی از داده ها را ترکیب می کند: قیمت های مواد معدنی استخراج شده در نقطه ورود به زنجیره تامین باتری جهانی و حجم وزنی فروش مواد خام در باتری های خودروهای سواری الکتریکی و هیبریدی که در سراسر جهان فروخته می شوند. این شاخص از ماه می ۲۰۲۰ چهار برابر شده است و این نشان دهنده صنعتی است که امسال حتی با وجود چالش هایی مانند همه گیری همیشگی، محدودیت های زنجیره تامین و افزایش هزینه های مواد خام با سرعت چشمگیری در حال گسترش است. در سال ۲۰۰۹، زمانی که اولین رودسترهای تسلا وارد جاده شدند، خودروهای برقی و هیبریدی فروخته شده در سرتاسر جهان حاوی مقدار ناچیز ۳۱ تن لیتیوم در باتری‌های خود به ارزش مجموع ۱۸۲۰۰۰ دلار بودند. تاکنون، این صنعت ۳۳۳۰ برابر به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار رشد کرده است. تنها در پنج سال گذشته، ارزش سالانه لیتیوم در خودروهای برقی بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.
میانگین ارزش لیتیوم بر اساس هر خودرو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که کل مواد به کار رفته نسبت به سال گذشته ۱۹۶ درصد افزایش یافته است که کربنات لیتیوم تقریباً نیمی از کل مواد را در مقابل هیدروکسید لیتیوم تشکیل می دهد که حالت دوم بیشتر در ساخت باتری هایی با نیکل بالا مورد قبول است. قیمت کربنات لیتیوم در سال گذشته ۹۱.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۳۷۶۹.۲۰ دلار در هر تن رسیده است که در مقایسه با وضعیت سال ۲۰۲۰ که قیمت ها چندین ماه کمتر از ۷۰۰۰ دلار در تن بود، یک جهش بزرگ محسوب می شود. علیرغم افزایش چشمگیررقابت، قیمت لیتیوم می تواند برای سال ها صعودی بماند.
سال گذشته، شرکت آلبرمال به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم شیلی، هشدار داد که اگر قیمت‌ها همچنان هزینه‌های تامین مالی گسترش گسترده با وجود رونق EV نشان ندهد، عرضه جهانی لیتیوم در چند سال آینده با کمبود زیادی روبرو خواهد شد. به طور خاص، این شرکت شکاف بین تولیدکنندگان خودروهای برقی مخصوص تخفیفی و تولیدکنندگان لیتیوم را که قادر به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد با قیمت‌های مداوم پایین نبودند، را روشنتر ساخت.
جیانگشی گانفنگ لیتیوم، بزرگترین شرکت معدن لیتیوم جهان با ارزش بازار ۱۹ میلیارد دلار، می‌گوید :” قیمت لیتیوم همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد زیرا تولید لیتیوم به دنبال این است که با تقاضای انبوه برای خودروهای الکتریکی همگام شود. این شرکت چینی از اعتبار مناسبی برخوردار است — به هر حال، خودروسازان پیشرو خودروهای برقی مانند تسلا و بی ام و را در فهرست مشتریان خود دارد. در یک سناریوی دیگر، برای یک دوره بی‌سابقه و پایدار در سناریوی انتشار صفر گازهای خروجی، قیمت فلزاتی همچون مس، نیکل، کبالت و لیتیوم می‌تواند به اوج خود برسد و ارزش کل تولید برای سالهای ۲۰۴۰-۲۰۲۱ بیش از چهار برابر شود و حتی بتواند با ارزش کل تولید نفت خام برابری کند. به گفته تحلیلگر اوراسیا ریویو، در یک سناریوی انتشار خالص صفر، افزایش تقاضای فلزات می تواند منجر به افزایش بیش از چهار برابری در ارزش تولید فلزات شود – مجموعاً ۱۳ تریلیون دلار در دو دهه آینده برای این چهار فلز به تنهایی در نظر گرفته می شود. این می تواند با ارزش تخمینی تولید نفت در یک سناریوی انتشار خالص صفر در همان دوره برابری کند، و این چهار فلز را با مسائلی همچون تورم، تجارت و تولید مرتبط کند و سودهای بادآورده قابل توجهی را برای تولیدکنندگان کالا ایجاد کند.
۲-اتانول
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۱۲۵٪
بر اساس گزارشی که توسط یک شرکت تحقیقاتی بازار ایندکس باکس منتشر شده است، قیمت اتانول ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت. بر اساس داده هایUSDA، میانگین قیمت اتانول از ۱.۴ دلار به ازای هر گالن در ماه ژانویه به بیش از ۳.۲ دلار در هر گالن در نوامبر ۲۰۲۱، افزایش یافت که با بیشترین افزایش قیمت در ماه نوامبر زمانی که قیمت الکل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت، همراه شد. قیمت اتانول به دلیل تقاضای شدید برای سوخت های زیستی به اوج خود رسیده است زیرا رانندگان بیشتر و بیشتری در جاده ها حرکت می کنند و آگاهی نسبت به آب و هوا افزایش یافته است.
تولید سوخت اتانول ایالات متحده پس از رکود در سال ۲۰۲۰، با تولید ۳.۹ میلیون بشکه الکل اتیلیک در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۱، دوباره بهبود یافت. به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ ، ۳.۷ میلیون بشکه و ۴.۰ میلیون بشکه در دوره های زمانی مشابه تولید شد. با وجود رشد تقاضا و افزایش قیمت ها در سال ۲۰۲۱، آخرین کارخانه اتانول مصنوعی در ایالات متحده، کارخانه توسکولا، متعلق به غول پتروشیمی لیوندل بازل اعلام کرد که در پایان سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش هزینه های انرژی و تولید تعطیل خواهد شد زیرا در این صورت رقابت اتانول مصنوعی با بیواتانول به طور فزاینده ای سخت خاهد شد. در همین حال، قیمت ذرت که به طور چشمگیری برای تولید الکل استفاده می شود، امسال کاهش یافته است: میانگین قیمت ذرت در ناحیه کمربند ذرت شرقی از ۷.۶۰ دلار در هر بوشل در ماه می به ۵.۶۰ دلار در نوامبر کاهش یافته است که بدین صورت گیاهان بیواتانول در اینجا برتری خواهند داشت. قیمت سوخت اتانول در دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. کارشناسان صنعت پیش بینی کرده اند که سیاست های دولت به حمایت از توسعه بازار بیواتانول ادامه خواهد داد. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) اعلام کرده است که ۲۶ میلیون دلار در ساخت زیرساخت های سوخت زیستی در ۲۳ ایالت به عنوان بخشی از برنامه “Higher Blends” سرمایه گذاری خواهد کرد. یارانه ها باعث می شوند که پمپ های سوخت و مخازن ذخیره سازی قدیمی را با پمپ ها و مخازن ترکیبی مناسب برای سوخت های E15 و E85 و همچنین بیودیزل جایگزین کنیم. وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی می کند که این کمک ها به افزایش فروش بالقوه سوخت های زیستی به میزان ۸۲۲ میلیون گالن در سال کمک شایانی می کنند. تا کنون، USDA مبلغی معادل ۶۶.۴ میلیون دلار در پروژه هایی سرمایه گذاری کرده است که پیش بینی می شود فروش سوخت های زیستی را سالانه ۱.۲ میلیارد گالن افزایش دهد.
۳- زغال سنگ
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۱۱۱٪
کمبود شدید گاز طبیعی، کاهش تولید برق بادی، قطعی هسته ای و هوای سرد باعث شده تا اروپا و بقیه جهان یکی از بدترین بحران های انرژی در تاریخ را پشت سربگذرانند. این یک موهبت بزرگ برای سوخت‌های فسیلی «سبز» مانند گاز طبیعی و LPG است، اما برای بخش زغال‌سنگ گزینه مناسبی نیست. سالهاست که قیمت زغال سنگ با سقوط شدیدی مواجه شده است زیرا شرکت های برق همچنان نیروگاه های زغال سنگ خود را به نفع تولید گاز طبیعی تعطیل کرده اند. در سال ۲۰۲۰، EIA گزارش داد که ۱۲۱ نیروگاه زغال سنگ بسته شده یا با گاز طبیعی جایگزین شده است، که منجر به از رده خارج شدن نزدیک به ۸۰ گیگاوات ظرفیت زغال سنگ یا تغییر کاربری نیروگاه ها برای سوزاندن گاز طبیعی شده است. اما افزایش شدید قیمت گاز طبیعی و کمبود شدید گاز در سال ۲۰۲۱ تعادل را به نفع زغال سنگ برهم زد و منجر به افزایش شدید تقاضا در این بخش شد. در واقع، EIA براین باورست که تولید برق با سوخت زغال سنگ در مسیر افزایش برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، این میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است. در نتیجه، انتشار دی اکسید کربن در هوا از بخش انرژی ۷ درصد افزایش یافته است. بنابراین، قیمت زغال سنگ در ایالات متحده به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است، زیرا معدنچیان تلاش می کنند تا همگام با افزایش تقاضا برای سوخت فسیلی به فعالیت خود ادامه دهند.
بخشی از معدنچیان ایالات متحده در مورد چشم انداز زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ خوش بین هستند و برخی از آنها قبلاً قراردادهایی برای فروش تقریباً کل تولید مورد انتظار خود دارند. دیگر افراد نسبت به استخراج فلزات خوش‌بین نیستند، اما در مورد سنگ‌آهن و زغال‌سنگ نظرمساعدی دارند. جفریز در یادداشتی با عنوان «همان آهنگ و رقص قدیمی در سال ۲۰۲۲» می‌گوید: «ما بر اساس فاکتورها و ارزش‌گذاری‌های بنیادی نسبت به استخراج معادن برای سال ۲۰۲۲ نظر مطلوبی داریم. اما در مورد سنگ آهن و زغال سنگ بااحتیاط بیشتری رفتار می کنیم.” قیمت بیشتر فلزات اساسی شدیدا بالا باقی مانده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۲ قیمت‌ها افزایش یابد.
جو دوسر
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۹۰.۴٪
قهوه
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۷۸.۴٪
بنزین
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۶۱.۷٪
نفتا
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۶۱.۵٪
پروپان
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۶۰.۶٪
نفت گرمایشی
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۶۰.۴٪
نفت خام
تغییر ۵۲ هفته ای (۲۰۲۱): ۵۷.۸٪

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10038

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10038

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات