گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا قوانین حسابداری بیت کوین، می تواند سرمایه گذاری در مجموعه ی دارایی های دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد؟

چرا قوانین حسابداری بیت کوین، می تواند سرمایه گذاری در مجموعه ی دارایی های دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد؟

ورود بیت کوین (BTC-USD) به جریان اصلی بازار باعث شده است که شرکت هایی مانند میکرو استراتژی (MSTR)، بلاک (SQ) و تسلا (TSLA) سکه دیجیتال را به ترازنامه خود بیفزایند – و طبقه جدیدی از سرمایه گذاران را ایجاد کرده است که تمام یا بخشی از سرمایه آنها را ارزهای دیجیتال جذب می کنند. اما با افت بیت کوین به نصف قیمت از زمان رسیدن به بالاترین قیمت نوامبر به زیر ۶۹۰۰۰ دلار در میانه زمستان تلخ کریپتوها، این استراتژی به احتمال زیاد بدون ریسک نخواهد بود – به خصوص برای شرکت هایی که قوانین حسابداری شرکتی سختگیرانه ای برآنها حاکم است. همچنین این موضوع، می‌تواند بر نتایج عملکرد شرکت‌هایی همانند میکرواستراتژی – یک شرکت هوش تجاری که تبدیل به نهنگ بیت‌کوین به صورت عمومی شده است و دارای ارزهای رمزنگاری در ترازنامه‌شان هستند، فشار بیاورد و روند حسابداری را دشوارتر کند. اگرچه  حداقل در حال حاضر قیمت کریپتو دوباره در حال افزایش است، اما برخی از ناظران استدلال می‌کنند که قوانین و مقررات حسابداری می‌تواند ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال را برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران سخت‌تر کند و ممکن است دیگر شرکت‌ها را از قرار گرفتن مستقیم در معرض رمزارز منصرف کند.

بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) و رهنمودهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار، دارایی‌های دیجیتال باید به عنوان دارایی‌های نامشهود نامشخص ثبت شوند. این بدان معناست زیان های کاهش ارزش این دسته از دارایی ها باید شناسایی شود، اما تا زمانی که دارایی فروخته نشود، نمی توان سود مربوطه را شناسایی کرد.

با توجه به نوسانات کریپتو، نوسانات گسترده ای بین ارزش ثبت بیت کوین و ارزش بازار آن برای همان دوره وجود دارد. به گفته این شرکت، برای  شرکت میکرواستراتژی، این تفاوت برابر با ۱.۶ میلیارد دلار تفاوت در ماه ژوئن است که صرفا بدتر شده است. از این هفته، شرکت میکرو استراتژی در مجموع دارای ۱۲۵۰۰۰ بیت کوین است و در درآمد سه ماهه چهارم این شرکت، ۱۱۰.۵ میلیون دلار سود ناخالص با ضرر ۱۴۷ میلیون دلاری ناشی از نگهداری BTC از بین رفت. با توجه به شروع دشوار بیت کوین در سال ۲۰۲۲، انتظار نمی رود که قیمت این رمزارز در سه ماهه بعدی خیلی افزایش یابد.

اما در حالی که ارزش نقل و انتقال بیت کوین در دوره گذشته ۲.۸۵ میلیارد دلار گزارش شده است، همان ذخیره بیت کوین به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار به ارزش بازار بوده است.

نبردی بر سر قوانین حسابداری در حال شکل گیری است.

قوانین محرمانه حسابداری تنها دلیلی نیست که براساس آن شرکت‌های دارای رمزارز افزایش قیمت را تجربه ننموده اند. با این حال، این سیاست مانعی برای شرکت های بیشتری است که به سمت سکه دیجیتالی سوق داده شده اند. فعالین در این صنعت مشکل را تشخیص داده اند. بین فصل تابستان و اوایل پاییز، هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) – نهاد تنظیم استاندارد برای حسابداری شرکت ها و GAAP، صدها نامه از شرکت‌های مختلف از جمله میکرو استراتژی و کوین بیس (COIN) – دریافت کرد که از سازمان خواسته بود در قوانین حسابداری خود برای دارایی های دیجیتال تجدید نظر کند.

رابرت اسلج، شریک شرکت حسابداری KPMG که در حسابرسی و سایر خدمات مالی برای شرکت‌های متمرکز بر رمزنگاری تخصص دارد، از جمله کسانی است که طرفدار تجدید نظر در قانون حسابداری هستند. اسلج در پاییز گذشته در مصاحبه ای با یاهو فایننس به نامه‌ای که KPMG در مورد این قانون ارسال کرده بود اشاره و تشریح نمود که استاندارد حسابداری فعلی ممکن است اطلاعات مالی مهمی را در مورد ارزش یک شرکت مخفی کند. اسلج پیشنهاد کرد که “بزرگترین و اساسی ترین تغییری که نهاد FASB می‌تواند به سرعت اعمال کند، این است که اجازه دهد دارایی‌های دیجیتال با ارزش منصفانه (قیمت بازار) به راحتی براساس ارزش منصفانه آنها قابل اندازه گیری شوند. در مرحله بعد، FASB همچنین می‌تواند به مسائل گسترده‌تری در مورد اینکه آیا ارزش منصفانه باید به طور قابل توجهی برای انواع خاصی از دارایی‌ها و مدل‌های تجاری اعمال شود، رسیدگی کند.

انتظار می‌رود تصمیم این سازمان در مورد تغییر قوانین حسابداری بیت کوین خیلی سریع نباشد. به عنوان مثال، BTC در ایالات متحده یک کالا در نظر گرفته می‌شود و تغییر قوانین حسابداری آن ممکن است به طور بالقوه نحوه ثبت سایر کالاهای خاص مانند طلا را تغییر دهد. اسلج افزود: «از لحاظ تاریخی، گاهی اوقات اتخاذ این تصمیمات از ماه ها تا سال ها طول می کشد.». در ۱۵ دسامبر، FASBیک پروژه دارایی دیجیتال را به دستور کار تحقیقاتی خود اضافه کرد که به بررسی حسابداری و افشای دارایی‌ها و کالاهای دیجیتال معامله شده در بورس می پردازد. براساس گفته های سخنگوی FASB، در ماه‌های آینده این پروژه تحقیقاتی در یک جلسه عمومی در تاریخی که هنوز تاریخ آن مشخص نیست، مورد بحث قرار خواهد گرفت. اسلج در شرکت میکرو استراتژی افزود: مشخص است که اگر حسابداری ارزش منصفانه برای یک شرکت سهامی عام وجود داشته باشد، اوضاع بهتر خواهد شد.  اگر زمانی شاهد گذار از حسابداری نامشهود نامشخص به حسابداری ارزش منصفانه باشیم، این امر روند پذیرش بیشتر بیت کوین توسط شرکت ها را تسریع خواهد نمود.

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10181

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10181

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات