گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

عمده فروشی گاز در بریتانیا از مرز ۳ پوند/ترم فراتر رفت

عمده فروشی گاز در بریتانیا از مرز ۳ پوند/ترم فراتر رفت

 

لندن(رویترز)- برای اولین بار، در میان رقابت گسترده در بازار جهانی، عمده فروشی گاز در بریتانیا برای توزیع در روز چهارشنبه هفته گذشته از مرز ۳ پوند/ترم عبور کرد. قرارداد بریتانیا در روز گذشته تا ۴۱/۰ پوند یا ۷/۱۴% افزایش یافت و به سطح جدید ۲۰/۳ پوند/ترم در مقیاس زمانی ۰۸۰۷ GMT تاکنون رسید.

به دلیل کاهش موجودی قابل ارائه گاز و عرضه پایین روسیه، افزایش میزان برودت هوا، خروجی کمتر نیروگاه‌های بادی و تولید کمتر در نیروگاه­ های هسته‌ای فرانسه به خاطر اعتصاب، بهای عمده ­فروشی گاز در بریتانیا و دانمارک جهش­ های تازه­ای را در این هفته تجربه کرده­اند. عمده­ فروشی گاز در دانمارک در تاسیسات انتقال گاز (TTF) در هفته گذشته از مرز ۱۰۰ یورو گذشت. هم اکنون قرارداد ماه پیش­رو در حدود ۶۰/۱۳۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت در حال مبادله است.

تحلیلگران در گروه بین­ المللی گاز (ING) گفتند: با نزدیک شدن زمستان، موجودی­ پایین گاز در دنیا تقاضا را در بازار فیزیکی افزایش داده، این در حالی است که مقادیر عرضه پایین‌تر از حدی است که پاسخگوی نیازها باشد.

اما کمیسیونر انرژی اروپا “کادری سایمون” اظهار داشت که کشورهای اتحادیه اروپا در زمستان به حد کافی گاز ذخیره کرده ­اند و جهش در قیمت­ها نیاز سریع را به تامین منابع تجدیدپذیر و اصلاح در بازار گاز اروپا نشان می­ دهند. او به پارلمان اروپا گفت: “مقدار ذخیره گاز زیرزمینی در اروپا بیش از ۷۵% است. این سطح از میانگین طی ده ­ساله اخیر پایین تر است، ولی برای تامین نیازها در فصل زمستان کافی است.”

در گستره سایر حامل‌های انرژی نیز، قیمت­ ها رقابتی است. با خودداری سازمان اوپک از افزایش تولید در برابر شرایط نگران­ کننده راجع به عرضه ثابت جهانی آن، افزایش ناگهانی بهای نفت به بالای ۸۳ دلار در هر بشکه در هفته گذشته با شتاب بیشتری همراه شد. قیمت­ های انرژی و زغالسنگ در اروپا نیز در طول چند سال افزایش داشته یا ارقام بالایی برای آن ثبت شده است. بازارهای منطقه­ ای گاز طبیعی در ایالات متحده شاهد جهش قیمت ­ها در فصل زمستان هستند و براساس تقاضای مستمر از سوی چین، قیمت­ های گاز طبیعی مایع (LNG) آسیایی با ارقام بالایی همراه بوده ­اند که این وضعیت حاکی از جو رقابتی با اروپا برای محموله­ های گاز طبیعی LNG محسوب می­شود.

تحلیگر انرژی در گروه انجی انرژی اسکن بیان کرد: ما در حال حاضر در شرایطی استثنایی زندگی می ­کنیم زیرا بازار گاز جهانی هرگز در چنین وضعیتی قرار نگرفته است که در آن آسیا و اروپا برای دسترسی جزئی به محموله گاز به شدت با هم رقابت می­ کنند.

 

شعله ­های اجاق گازسوز در روز ۱ فوریه سال ۲۰۱۷ که در این تصویر مشاهده مربوط می­شود مربوط به منزل شخصی در شهر نیس فرانسه است. این عکس در اول فوریه ۲۰۱۷ گرفته شده است. رویترز/ اریک گیلارد

 

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

 

کد مقاله

9285

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۷/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9285

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات