گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

زیر سوال بردن “سیستم بین المللی” گروه هفت توسط چین

زیر سوال بردن “سیستم بین المللی” گروه هفت توسط چین

چین با زیرسوال بردن «سیستم بین‌ المللی» گروه هفت، خواهان پایان دوران سلطه چند کشور بر کل دنیاست

پکن با طرح این استدلال که چندجانبه‌گری اصیل و ناب جایگزین تصمیم‌گیری کلوب‌های کوچک شده است، با این مفهوم مخالفت می‌کند که کشورهای عضو گروه هفت (G7) تعیین ‌کننده مسیر امور بین‌الملل باشند.

واشنگتن، اجلاس گروه هفت در کورن‌وال در جنوب شرقی انگلستان را فرصتی برای تقویت «نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین» می‌داند، که چین با آن مخالف است.

سخنگوی سفارت چین در لندن در واکنش به نطق کورن‌وال در روز شنبه، اظهار نمود که «ما همیشه بر این باور بودیم که کشورهای دنیا، بزرگ باشند یا کوچک، ضعیف یا قوی، غنی یا فقیر، همگی باهم برابرند و امور جهانی باید با همکاری و مشورت تمام کشورهای دنیا حل و فصل شوند. دیگر آن روزهایی که چند کشور ابرقدرت دنیا دور هم جمع می‌شدند و برای بقیه دنیا نسخه می‌پیچیدند گذشته است».

سخنگوی سفارت چین خاطرنشان می‌کند که تنها «نظم و ترتیب» جهانی قانونی و مشروع، فعالیت براساس قوانین بین‌المللی تحت پوشش سازمان ملل متحد است نه «آن ترتیب و نظامی که تحت لوای چند کشور خاص است». پکن طرفدار «چندجانبه‌گرایی اصیل و ناب» مبتنی بر رفتار و همکاری برابر و مساوی است، و «شبه‌چندجانبه‌گرایی» را رد می‌کند که تنها به‌نفع مصلحت یک «گروه کوچک» است.

هدف اجلاس سران کشورهای عضو گروه هفت که از دموکراسی‌های ثروتمند دنیا هستند، اقدامات اقتصادی چین است. متفقین گروه هفت روز شنبه از پروژه زیرساختی به‌نام «بازسازی بهینه‌تر از پیش برای جهان» رونمایی کردند که هدفش رقابت با شبکه تریلیون دلاری مرتبط با طرح حمل‌و نقل کمربند و جاده (Belt and Road) پکن است. از دیگر محورهای گفتگوی سران گروه هفت در این اجلاس، یافتن راه‌هایی برای کاهش وابستگی اقتصادی به پکن بود.

چین معتقد است که آمریکا آتش بیار معرکه است و واشنگتن را متهم به «طرفداری از مقابله» کرده که تلاش می‌کند کشورهای عضو گروه ۷ را در مقابل پکن قرار دهد.وزیر امور خارجه چین روز پنج‌شنبه با اعلام اینکه جهان نیازمند رویکردی «عینی‌تر و منطقی‌تر» برای روابط بین‌الملل می باشد، عنوان نمود که تلاش‌ها برای مخالفت و حمله به چین محکوم به شکست است.

چین مدت‌ها است که به کم‌رنگ شدن تاثیر و نفوذ واشنگتن در امور بین‌الملل اشاره دارد. روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در بخش سرمقاله ویژه این ماه اینطور نوشت که «مرکز ثقل اقتصادی و سیاسی دنیا به سمت شرق آمده است» و اشاره دارد که حتی متفقین و هم‌پیمانان اروپایی هم کم‌کم دارند از موضع غیرقابل‌انعطاف و مصالحه ناپذیر ایالات متحده نسبت به پکن عقب‌نشینی می‌کنند.

منبع: راشاتودی

مشاهده خبر

کد مقاله

8510

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8510

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات