گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

مسافران خارجی چین می توانند از یوان دیجیتال استفاده کنند

مسافران خارجی چین می توانند از یوان دیجیتال استفاده کنند

بانک مرکزی: مسافران خارجی چین می توانند از یوان دیجیتال استفاده کنند

بانک خلق چین روز جمعه اعلام کرد که گردشگران خارجی که به چین می‌آیند دیگر برای انجام پرداخت‌های الکترونیک نیازی به افتتاح حساب در بانک‌های چین ندارند.

بانک در وایت پیپر خود درباره ارز دیجیتال دولتی جدید چین به نام  یوان دیجیتال جدید (e-CNY) عنوان نمود که «شهروندان خارجی که به‌صورت موقت به چین سفر می‌کنند دیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی داخل چین ندارند، و برای تامین نیازهای پرداخت روزانه خود می‌توانند کیف پول یوان دیجیتال جدید باز کنند.»

علیرغم آنکه، پرداخت‌های دیجیتالی، فرم اصلی تراکنش‌ها در چین هستند، دو اپلیکیشن پرداخت موبایلی پیشتاز چینی به‌نام Tencent و Alibaba تا همین اواخر برای پرداخت‌های داخلی به حساب بانکی چینی نیاز داشتند که این مسئله مشکلاتی برای خارجی ها بوجود می‌آورد.

هدف این حرکت بانک خلق چین حذف این مشکل بود، که حالا فقط با یک شماره تلفن امکان پرداخت‌های دیجیتالی داخل کشور میسر می‌شود.

بانک مرکزی اعلام نمود که «نتیجه طبیعی انتخاب بازار، جهانی‌سازی ارزها است. جایگاه بین‌المللی ارز یک کشور به مبانی اقتصادی آن، و عمق، کارایی و آزادی بازارهای مالی‌اش بستگی دارد».

چین از سال ۲۰۱۴ اقدامات توسعه یوان دیجیتال جدید را کلید زده است. وایت پیپر روز جمعه به اهداف اصلی یوان دیجیتال اشاره نموده و آن را از سایر ابزار پرداخت دیجیتال متمایز می‌سازد چرا که ارز قانونی است که نیازی به حساب بانکی حقیقی ندارد، پرداخت‌های آفلاین را پوشش می‌دهد و امکان «مدیریت بی‌نام» دارد.

براساس اظهارات بانک مرکزی چین، یوان دیجیتال جدید «به نسبت پرداخت‌های الکترونیکی سنتی، اطلاعات تراکنش کمتری می‌خواهد و اطلاعاتی به شخص ثالث یا سایر نهادهای دولتی نمی‌دهد مگر آنکه در قوانین و مقررات آن صراحتا ذکر شده باشد».

بانک خلق چین بیش از یک سال است که با افتتاح بیش از ۲۰.۸۷ میلیون کیف پول شخصی و ۳.۵۱ میلیون کیف پول شرکتی، یوان دیجیتال را در چین بررسی و آزمایش می‌کند. براساس گزارشات، مجموع ارزش تراکنش این دو به ۳۴.۵ میلیارد یوان (۵.۳۹ میلیارد دلار) می‌رسد.

بانک خلق چین، اشاره‌ای به زمان عرضه عمومی این یوان دیجیتال نکرده است. هرچند براساس اظهارات شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، یکی از کارکنان این شبکه در چین توانسته از طریق حساب بانکی داخلی، به یوان دیجیتال جدید دسترسی داشته باشد.

 

منبع راشاتودی
مشاهده خبر

کد مقاله

8924

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۴/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8924

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات