گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین نسبت به سال گذشته

رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین نسبت به سال گذشته

پکن – طبق داده‌های رسمی اداره ملی آمار چین که روز دوشنبه منتشر شد، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ با رشد مداوم تولید صنعتی تا پایان سال و جبران کاهش خرده‌فروشی، ۸.۱ درصد رشد را تجربه نمود. بر اساس گزارش اداره آمار، تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته است. این رشد سریعتر از افزایش ۳.۶ درصدی پیش بینی شده توسط نظرسنجی رویترز است. بر اساس گزارش ارائه‌دهنده داده‌های مالی ویند اینفورمیشن، اقتصاددانان چینی برای کل سال انتظار رشد متوسط ​​۸.۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ را داشتند. به نقل از این دفتر، تولید صنعتی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته ۴.۳ درصد افزایش یافته است که این مقدار از پیش‌بینی رشد ۳.۶ درصدی رویترز نیز پیشی گرفته است. قابل ذکر است که تولید خودرو برای اولین بار از ماه آوریل تاکنون رشد داشته است و در ماه دسامبر ۳.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. سرمایه گذاری دارایی های ثابت در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴.۹ درصدی مواجه بود و این مقدار بالاتر از انتظارات برای رشد ۴.۸ درصدی بود. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ۴.۴ درصد افزایش یافت در حالی که در زیرساخت ها معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت. سرمایه گذاری در بخش تولید در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته با رشد ۱۳.۵ درصدی مواجه بوده است، با توجه به داده های دسترسی به  اطلاعات ویند، سرمایه گذاری در ماشین آلات با کاربری ویژه، بیشترین افزایش را داشته است. با این وجود، خرده فروشی انتظارات را برآورده ننمود و ۱.۷ درصد درماه دسامبر نسبت به سال گذشته رشد کرد. تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، افزایش ۳.۷ درصدی را پیش بینی کرده بودند.

این دفتر در بیانیه ای اعلام کرد: ما باید بدانیم که محیط سرمایه گذاری خارجی پیچیده تر و نامطمئن تر است و اقتصاد داخلی تحت فشار سه گانه انقباض تقاضا، شوک عرضه و انتظارات ضعیف قرار دارد.

نرخ بیکاری شهری در ماه دسامبر با میانگین سال ۵.۱ درصد تطابق داشت. نرخ بیکاری برای افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله به مراتب بالاتر از ۱۴.۳ درصد بود.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در مک وایر در یادداشتی گفت: «داده‌های تولید ناخالص داخلی ایده آل تصویر بزرگ را تغییر نمی‌دهد: اقتصاد چین در حال حاضر تحت فشارهای زیادی قرار دارد و یک چرخه کاهش سیاست‌ها در جریان است.»

هو همچنین افزود که چگونه بانک خلق چین در روز دوشنبه هزینه استقراض وام های میان مدت را برای اولین بار از ماه آوریل ۲۰۲۰ کاهش داد. او انتظار دارد که بانک مرکزی نرخ اولیه وام را در  ۲۰ام ماه  ژانویه کاهش دهد.

سیاست بدون کووید در کشور چین به هزینه ها لطمه وارد می نماید

سیاست بدون کووید چین با هدف کنترل این بیماری همه گیر باعث تجدید محدودیت های سفر در داخل کشور شد – از جمله قرنطینه شهر شیان در مرکز چین در اواخر دسامبر. در ماه ژانویه، سایر شهرها نیز به طور کامل یا جزئی بسته شدند تا شیوع بیماری که به نوع اومیکرون با سرایت بالا وابسته بودند، کنترل شود. تحلیلگران این سوال را مطرح کردند که آیا مزایای استراتژی بدون کووید چین بالاتر از هزینه ها است، با توجه به اینکه گونه امیکرون از سرایت پذیری بالا و مرگ و میر کمتری برخوردار است. گلدمن ساکس پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲ را بر اساس انتظاراتی که سیاست صفر کووید باعث افزایش محدودیت ها در فعالیت های تجاری خواهد شد، کاهش داد. اما تحلیلگران گفتند که بیشترین تأثیر بر هزینه های مصرف کننده تحمیل می شود. اگرچه خرده‌فروشی در سال  ۲۰۲۰ معادل ۳.۹ درصد کاهش یافت، اما اقتصاد کلی چین در دوران همه‌گیری رشد کرد. هزینه‌های مصرف‌کننده از آن زمان تا حدی به دلیل محدودیت‌های مسافرتی که مانع گردشگری شده است، روند نزولی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۱، فروش کلی خرده فروشی ۱۲.۵ درصد نسبت به اقتصاد انقباضی سال قبل رشد کرد و همچنین به سطح سال ۲۰۱۹ رسید. با این حال، تنها مناطق شهری شاهد افزایش فروش خرده فروشی در سال گذشته در مقایسه با مقادیر در سال ۲۰۱۹ بودند. بر اساس تحلیل CNBC از داده های  ویند، هزینه مصرف کننده در مناطق روستایی در سال گذشته ۱.۸ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است.

کریستین پنگ، رئیس بخش مصرف کنندگان چین بزرگ در UBS، هفته گذشته در یک تماس رسانه ای گفت: درآمد کارمندان مشاغل بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به ویژه در صنایع کار فشرده مانند ارائه خدمات و تولید افزایش یافت. اما وی خاطرنشان کرد که افزایش عدم اطمینان منجر به ایجاد وقفه در روند خرید کالاهای اختیاری، مانند کولر گازی جدید توسط مصرف کنندگان شده است. پنگ گفت که مصرف‌کنندگان بیشتر به آینده فکر می کنند و در داخل خانواده ها، مصرف‌کنندگان زن تمایل بیشتری به خرید بیمه یا سایر محصولات مدیریت مالی دارند.

در داده‌های خرده‌فروشی ماه دسامبر، خودروها بیشترین کاهش را داشتند – کاهش ۷.۴ درصدی نسبت به سال قبل – به دنبال کاهش ۶ درصدی در لوازم خانگی و کاهش ۳.۱ درصدی در مبلمان. فروش مایحتاج روزانه بیشترین افزایش را در ماه گذشته داشت که نسبت به سال گذشته ۱۸.۸ درصد افزایش را نشان داد. بروس پانگ، رئیس تحقیقات کلان و استراتژی در چاینا رنسانس در بیانیه ای گفت: «این بیماری همه‌گیر می‌تواند به احیای هزینه‌های مصرف‌کننده ادامه دهد – اگرچه وضعیت در چین در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ نسبتاً تحت کنترل است. او انتظار دارد که مصرف در سه ماهه اول همچنان ثابت باقی بماند. ما فکر می‌کنیم چین گزینه کاهش محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا را دارد که بدین صورت می‌تواند مصرف و اعتماد بازار را افزایش دهد. اما بسیار بعید است که رویکرد عدم تسامح را قبل از المپیک زمستانی پکن و دو نشست نادیده بگیرد.»

تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۲.۲ درصد رشد داشته است. این رقم بر اساس آخرین ارقام اداره ملی آمار است که در ماه دسامبر یک بازنگری سالانه داده را منتشر کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ را معادل۰.۱ درصد کاهش داد. از منظر داده های عرضه اولیه در اوایل سال ۲۰۲۱، املاک و مستغلات، صنایع حمل و نقل و اقامتگاه ها و رستوران ها بیشترین بررسی نزولی را داشتند. بخشهایی همچون اجاره، فعالیت های لیزینگ و خدمات تجاری بیشترین افزایش را داشته اند و پس از آن بخش تولید با افزایش مواجه بوده است.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10042

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10042

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات