گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تمایل پکن نسبت به افزایش واردات گاز روسیه

تمایل پکن نسبت به افزایش واردات گاز روسیه

چین در حال تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود در بحبوحه تنش های فزاینده با استرالیا است. چین در عطش یافتن انرژی به دنبال افزایش خرید گاز طبیعی خود از روسیه به دلیل مناقشه تجاری مداوم با کانبرا است، که ممکن است روند دریافت گاز از استرالیا به عنوان تامین کننده شماره یک گاز چین را به خطر بیندازد. چین، بزرگترین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان، به شدت به واردات انرژی وابسته است. بر اساس اطلاعات فاش شده توسط اداره کل گمرک، این کشور در سال ۲۰۲۰، ۴۳ درصد گاز مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی خریداری کرده است که شامل ۸۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) و ۴۶ میلیارد متر مکعب خط لوله گازی می شود. داده های تجاری گردآوری شده توسط ریفینیتیو نشان می دهد که استرالیا بزرگترین تامین کننده گاز چین در ۹ ماه اول سال گذشته بوده است و پس از آن کشور امریکا است اما این کشور در سال های اخیر روابطش با پکن رو به کاهش بوده است.

براساس گفته های تیان میائو، تحلیلگر ارشد اوربرایت سان هونگ کای، دومین کانال عرضه با روسیه «تا حدی به تقاضای فزاینده چین پاسخ خواهد داد و همچنین به متنوع ساختن واردات آن کمک خواهد کرد».

تنش های تجاری و دیپلماتیک بین چین و استرالیا مدتهاست که افزایش یافته است، به ویژه پس از اینکه کانبرا فروشندگان چینی را از عرضه ۵G  منع نمود. اوضاع زمانی وخیم تر شد که استرالیا از درخواست ایالات متحده برای انجام تحقیقات بین المللی در مورد نقش احتمالی پکن در شیوع کووید-۱۹ حمایت کرد. بنابراین، پکن تعرفه های بالایی بر واردات اقلام نوشیدنی از استرالیا وضع کرده است، در حالی که طبق گزارش ها، خرید زغال سنگ استرالیا توسط چین از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱ به میزان ۸۹.۷ درصد کاهش یافته است. دولت استرالیا با فسخ دو معامله تحت طرح کمربند و جاده چین بین دو ایالت ویکتوریا و چین این اقدام را تلافی نمود. گاز طبیعی روسیه در حال حاضر از یاکوتیای شرق دور از طریق خط لوله برق سیبری تحت بهره برداری گازپروم به چین ارسال می شود که اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ به بهره برداری رسید. در همین حال، پیش بینی می شود کارخانجات خط لوله گاز سیبری ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز سالانه به شمال چین پمپاژ کند. تاکنون، مناقشه بین کانبرا و پکن به LNG یا سنگ آهن کشیده نشده است. با این حال، طبق داده‌های ارائه شده توسط بخش اطلاعات بازار OilChem.net، استرالیا در سال ۲۰۲۱ هیچ قرارداد عرضه بلندمدت جدیدی با چین منعقد نکرده است و همچنین این داده ها نشان دادند که برخی از سهم بازار این کشور توسط قطر، روسیه و ایالات متحده نزولی بوده است.

 

 

منبع:rt

مشاهده خبر

کد مقاله

9956

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9956

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات