گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

گلدمن ساکس هدف تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۲ را کمتر ارزیابی می کند

گلدمن ساکس هدف تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۲ را کمتر ارزیابی می کند

گلدمن ساکس پیش‌بینی خود  در مورد رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ را در انتظار افزایش محدودیت‌ها در فعالیت‌های تجاری با هدف مهار واریانت امیکرون کرونا کاهش داد. در چند روز گذشته، چین گزارش کرده است که موارد امیکرون در شهر تیانجین و آنیانگ، استان هنان مشاهده شده است که حداقل باعث قرنطینه جزئی شده است. شیان، به عنوان یک شهر بزرگ در مرکز چین، از اواخر دسامبر برای کنترل شیوع کووید که به گفته مقامات به امیکرون مرتبط نیست، در قرنطینه کامل است.

هوی شان و تیمی از تحلیلگران گلدمن ساکس اواخر روز سه شنبه در گزارشی نوشتند:” با توجه به آخرین تحولات ویروس کووید – به ویژه، سطح متوسط ​​احتمالی بالاتر محدودیت (و در نتیجه هزینه اقتصادی) برای مهار نوع عفونی‌تر امیکرون – ما پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ خود را از ۴.۸ درصد قبلی به ۴.۳ درصد کاهش می‌دهیم”.

به گفته تحلیلگران، مصرف احتمالاً بیشترین تأثیر پذیری را خواهد داشت، در حالی که صادرات کمتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت  به این دلیل که آنها اختلالات محدودی را در زنجیره تأمین فرض می کنند. آنها انتظار دارند که کاهش سیاست های دولت نیمی از اثرات ناشی از محدودیت های کووید را جبران کند و تصور می کنند تأثیر منفی در سه ماهه اول بیشتر دیده خواهد شد.

چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ اقتصاد انقباضی را تجربه نمود زیرا بیش از نیمی از کشور در طول شیوع اولیه ویروس کرونا در این کشور تعطیل شد. اما تعطیلی های موقت با تعطیلات سال نو قمری تداخل داشت، و همگی به مدت یک ماه تعطیل شدند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ویروس در داخل کشور کنترل شد و اقتصاد به رشد بازگشت. به گفته تحلیلگران گلدمن، نزدیک به دو سال دیگر، مقامات محلی با وجود تعداد کم موارد – نسبت به شیوع اولیه و یک مورد جزئی در تابستان ۲۰۲۱، محدودیت های سفر و سایر اقدامات را افزایش  خواهند داد. در این گزارش آمده است: “کنترل وضعیت کووید در داخل کشور همچنان اولویت اصلی مقامات محلی است.”

رهبران ارشد چین در نشست برنامه ریزی اقتصادی سالانه در ماه دسامبر تاکید کردند که حفظ ثبات عنصر اصلی است.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند چین سیاست تحمل صفر خود را برای کنترل همه گیری حداقل تا پاییز حفظ کند. اما حزب حاکم کمونیست چین قرار است جلسه ای برگزار کند که انتظار می رود رئیس جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره باز هم در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود.

همچنین، درست قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی پکن در ۴ فوریه، مقامات آمادگی دارند که اطمینان حاصل کنند که سال نو به شیوع بیشتر بیماری منجر نمی شود. تحلیلگران گلدمن خاطرنشان کردند که فصل سفر تعطیلات از ۱۷ ژانویه تا ۲۵ فوریه ادامه دارد.

عقب افتادن از هدف تولید ناخالص داخلی پکن ؟

انتظار می رود مقامات چینی در نشست سالانه ای که در ماه مارس برگزار می شود، پیش بینی رشد حداقل ۵ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ اعلام کنند. تحلیلگران خاطرنشان کردند که این مقدار بالاتر از پیش بینی تغییر یافته تولید ناخالص داخلی گلدمن معادل ۴.۳ درصد است. برای پرکردن این شکاف بالقوه بین رشد واقعی و هدف تولید ناخالص داخلی، تحلیلگران بانک براین باورند که پکن می تواند محرک های بیشتری را اعمال کند یا هدف رشد اقتصادی را کنار بگذارد – همانطور که همین مسئله در سال ۲۰۲۰ نیزاتفاق افتاد.

آنها همچنین به موارد قبلی اشاره کردند که در آن ضعف در برخی معیارهای رشد باعث شد که رقم رسمی تولید ناخالص داخلی به هدف دولت نزدیک نشود. صحت داده های رسمی اقتصادی چین اغلب مورد تردید است. تحلیلگران گلدمن می‌گویند: «در نهایت، با توجه به تجارب زیاد سیستم بهداشت عمومی در مورد ویروس و اصلاحات مداوم در قرنطینه مرزی و اصول کنترل ویروس در داخل کشور، ممکن است روزی به این نتیجه برسیم که ما تأثیر زیاد امیکرون و ویروس کرونا را به طور کلی‌تر بیش از حد برآورد می‌کنیم.» .

 

منبع:blogs.worldbank

مشاهده خبر

کد مقاله

9981

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9981

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات