گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

الزام بررسی امنیت سایبری چین برای شرکت های متقاضی پذیرش عرضه سهام

الزام بررسی امنیت سایبری چین برای شرکت های متقاضی پذیرش عرضه سهام

چین برای برخی از شرکت هایی که به دنبال پذیرش و عرضه سهام در بازارهای بورس خارجی هستند، بررسی های امنیتی سایبری را الزامی میکند:

رویترز- چین روز سه‌شنبه اعلام کرد در آخرین اقدام برای افزایش کنترل خود بر بخش فناوری توسعه یافته خود، قوانین جدیدی را برای افزایش نظارت بر برنامه‌های شرکت‌های پلتفرم چینی برای عضویت در بازارهای سهام خارجی اعمال می‌کند. بخش فضای سایبری چین (CAC) می گوید که قوانین جدید از ۱۵ فوریه به اجرا گذاشته می شود و شرکت های پلتفرمی با اطلاعات بیش از ۱ میلیون کاربر باید متعهد شوند که قبل از پذیرش در بازارهای خارجی، یک بررسی امنیتی انجام دهند. CAC در بیانیه‌ای درماه ژوئیه زمانی که اصلاحات برای اولین بار پیشنهاد شد گفت: «درجریان ورود به بازار سهام، این ریسک وجود دارد که زیرساخت‌های اطلاعاتی کلیدی، داده‌های اصلی، داده‌های مهم یا مقدار زیادی از اطلاعات شخصی تحت تأثیر، نظارت یا سواستفاده دولت‌های خارجی مورد نظر قرار گیرند.».

در بیانیه‌ای جداگانه، CAC اعلام کرد که قوانین جدیدی را در اول ماه مارس در مورد استفاده از فناوری پیشنهاد الگوریتم برای افزایش نظارت بر ارائه‌دهندگان خبری که از این فناوری برای انتشار اطلاعات استفاده می‌کنند، اجرا خواهد کرد. این قوانین همچنین به کاربران این امکان را می دهد که در صورت تمایل سرویس خود را خاموش کنند. هر دوی این قوانین سال گذشته ارائه شدند و انتظار می‌رود که به طور بالقوه بخش بزرگی از شرکت‌ها مانند بایت دنس مالک تیک تاک، گروه علی بابا غول تجارت الکترونیک (۹۹۸۸.HK) و بسیاری از شرکتهای کوچک‌تر را تحت تاثیرقرار دهد. شرکتهای بایت دنس و علی بابا بلافاصله به درخواست رویترز برای بیان جوابیه خود واکنشی نشان ندادند.

اقدام CAC در بحبوحه تغییرات نظارتی در چین در سال گذشته صورت گرفت و بدین صورت ولع شرکت‌ها را برای عضویت در بازارهای بورس خارج  از کشور را کاهش داده است، اما بانکداران امیدوارند قوانین جدید شفافیت بیشتری در سال ۲۰۲۲ ارائه کنند. CAC  مشخص نکرد که آیا این قوانین برای شرکت هایی که به دنبال عضویت در بازارهنگ کنگ هستند اعمال می شود یا خیر. اما وکلا و بانکداران گفتند که بر اساس متن قوانین، به نظر می رسد که شرکت های چینی با بیش از ۱ میلیون کاربر که به دنبال عضویت در بازار بورس هستند، ملزم به بررسی امنیت سایبری نیستند. یکی از بانکداران سرمایه گذاری در یک موسسه غربی که نخواست هویتش فاش شود، زیرا اجازه مصاحبه  با رسانه ها را نداشت، به رویترز گفت: «هنگ کنگ به عنوان بخشی از کشورچین، اما نه به عنوان یک بازار خارجی، در خارج از کشور برخورد می شود، و این راه را برای بازگشت معاملات بیشتر به بازار هنگ کنگ هموار می کند. جاستین تانگ، رئیس بخش تحقیقات آسیایی در گروه مشاور سرمایه گذاری شرکای یونایتد فرست در سنگاپور ، گفت: “اگر این مسئله عطف به سابق نباشد، فقط بر متقاضیان بورس تأثیر می گذارد و نه شرکت هایی که قبلاً عضو شده اند. با این حال، شرکت های حاضر در حالت دوم در حال حاضر چیزهای زیادی در ذهن خود دارند.” قوانین منتشره در روز سه شنبه مشخص نمی کند که آیا تغییرات برنامه ریزی شده عطف به ماسبق خواهد بود یا خیر.

دامنه با جزییات بیشتر

الکس رابرتز، که سیاست‌های داده‌ها را در شرکت حقوقی لینک لاترز در شانگهای بررسی می کند، گفت که به نظر می‌رسد قوانین جدید دامنه شرکت‌هایی را که احتمالاً تحت تأثیر تغییرات قرار می‌گیرند، در مقایسه با پیشنهادی که در ماه جولای ارائه شد، کاهش داده است. رابرتز می گوید: «به نظر می‌رسد مهم‌ترین تغییر در این فعالیتهای بررسی امنیت سایبری محدود کردن برنامه بازبینی فقط به ارائه‌دهندگان اطلاعات مهم یعنی پردازشگرهای داده است که ممکن است بر امنیت ملی تأثیر بگذارد یا اپراتورهای پلتفرمی که اطلاعات شخصی بیش از یک میلیون نفر را در اختیار دارند.

او افزود که بر اساس قوانین، با این حال، هنوز مشخص نیست که چه نوع شرکت هایی تحت تأثیر این قانون قرار خواهند گرفت. “این ابهام یک نگرانی واقعی برای کسب و کارهای موفق چند وجهی در اقتصاد دیجیتال چین با توجه به عدم اطمینان فعلی در روند بررسی قوانین خواهد بود.”

تغییرات CAC پس از بررسی اقدامات اخیر مقامات چینی برای تقویت نظارت بر شرکت‌های چینی عضو بازارهای خارجی بورس صورت می‌گیرد. برنامه‌ریز دولتی چین هفته گذشته اعلام کرد که شرکتهای عضو بازارهای بورس خارجی برای فعالیت در بخش‌های حساس مانند اخبار اینترنتی و انتشارات، نیاز به دریافت مجوز قانونی خواهن داشت. به طور جداگانه، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) در ۲۴ دسامبر گفت که از شرکت هایی که مایل به عضویت در بازارهای بورس خارج از کشور هستند می خواهد ابتدا پرونده های خود را تحت سیستمی که شامل هماهنگی نزدیک بین نهادهای نظارتی مختلف نیز می شود،برای ثبت به آژانس ارسال کنند.

 

 

منبع:reuters

مشاهده خبر

کد مقاله

9924

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9924

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات