گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا چین همچنان اقدامات قرنطینه سخت‌گیرانه را در پیش گرفته است؟

چرا چین همچنان اقدامات قرنطینه سخت‌گیرانه را در پیش گرفته است؟

سیاست کووید صفر: چرا چین همچنان اقدامات قرنطینه سخت‌گیرانه را در پیش گرفته است؟

 

سیاست سختگیرانه چین در برابر کووید صفر منجر به وقوع اعتراضات عمومی شده است. اقدامات سختگیرانه ای که تقریباً سه سال پس از همه گیری ادامه دارد، اعتراضات گسترده ای را برانگیخته است. عوامل مرتبط با این اعتراضات در اینجا ارائه شده اند:

استراتژی چین برای کنترل کووید-۱۹ با قرنطینه، آزمایش های دسته جمعی و قرنطینه، بزرگترین نمایش مخالفت عمومی را علیه حزب حاکم کمونیست در دهه های اخیر ایجاد نموده است.

در ابتدا، چین موفق شد ویروس را از بین ببرد، اما سپس انواع قابل انتقال بیشتری در میان افراد بوجود آمدند و در هفته‌های اخیر شیوع این بیماری با تعداد موارد ثبت رکورد افزایش یافته است. کارشناسان بهداشت جهانی از روش‌های چین به عنوان عوامل ناپایدار انتقاد کرده‌اند، بنابراین با افزایش موارد ابتلا و نارضایتی عمومی، چرا چین همچنان استراتژی مقابله با کووید صفر را دنبال می نماید؟

تشریح اعتراضات کووید چین: چرا مردم تظاهرات می کنند و وقوع چه اتفاقی محتمل است؟

واکسن

تقریباً سه سال از اولین باری که کووید-۱۹ در ووهان شناسایی شد، می‌گذرد و تعداد مبتلایان در چین بسیار کمتر از بسیاری از کشورها است. با این حال، این بدان معناست که جمعیت بسیار کمی در معرض ویروس قرار گرفته اند و نرخ واکسیناسیون کمتر از بسیاری از کشورهای مشابه است.

چین از واردات واکسن‌های بین‌المللی امتناع ورزید و فقط از واکسن‌های توسعه‌یافته داخلی استفاده می‌کند که کارایی کمتری نسبت به واکسن‌هایی که به طور گسترده در جاهای دیگر استفاده می‌شوند، دارند. دکتر پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی بریتانیا، اذعان داشت: «متاسفانه واکسن‌ها در چین خیلی خوب عمل نکردند، و سطح واکسیناسیون آسیب‌پذیرترین افراد چین پایین است و بخش عمده‌ای از محافظت در برابر ویروس توسط این واکسن‌ها اکنون برای کسانی که مدتها پیش واکسینه شده بودند، خیلی کارساز نیست.»

بسیاری از کارشناسان بیماری‌های عفونی می‌گویند که چین اکنون باید واکسن‌های mRNA ساخته شده توسط فایزر/بیونتگ و مدرنا را  علی‌رغم چالش‌های آشکار سیاسی ناشی از پذیرش کاستی‌های واکسن‌های داخلی خود وارد نماید. بدبینی و تردید نسبت به واکسن نیز از عوامل مهم تلقی می‌شوند. پروفسور دوی سریدار، رئیس بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه ادینبورگ، در گاردین می‌گوید که گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها حدود ۴۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال دوز بوستر را دریافت کرده‌اند و میلیون‌ها نفر هنوز واکسینه نشده‌اند.

(چین) تا نوامبر ۲۰۲۱ واکسن را برای گروه های مسن تبلیغ نکرد، اما در همان زمان شک و تردید قابل توجهی نسبت به واکسن ایجاد شده بود. اثربخشی پایین واکسن های چینی غیر mRNA نیز نگران کننده بود: مطالعات نشان داد که محافظت در برابر عفونت به سرعت از بین می رود و پس از شش ماه غیرقابل شناسایی خواهد بود.

ظرفیت مراقبت های بهداشتی

به گفته دکتر هانتر، چین مرگ و میر بسیار کمتری را در مقایسه با سایر کشورهای بزرگ گزارش کرده است و یکی از کمترین سرانه مرگ و میر را در جهان دارد، اما در نهایت باید مرزهای خود را باز کند، گامی که به ناچار موجی از بیماری را به همراه خواهد داشت.

به گفته دکتر هانتر، محدودیت‌ها باید به تدریج برداشته شوند تا بیمارستان‌ها تحت فشار قرار نگیرند و سایر محدودیت‌ها، مانند پوشیدن ماسک، می‌توانند برای کاهش انتشار تا حد ممکن اعمال شوند. این افزایش بسیار سریع به اوج خود می‌رسد و همچنین به سرعت محو می‌شود. اما در حالی که آنها از این مرحله عبور می کنند، وحشتناک خواهد بود.

شرکت تجزیه و تحلیل سلامت افینیتی روز دوشنبه پیش‌بینی‌هایی را منتشر کرد که بر مبنای آن، با توجه به نرخ پایین واکسیناسیون و فقدان مصونیت طبیعی در میان جمعیت، در صورتی که این کشور سیاست‌های مقابله با کووید صفر را لغو نماید، ممکن است تا دو میلیون نفر در چین در معرض خطر مرگ قرار گیرند.  آمادگی چین برای زندگی پس از کووید صفر نیز توسط تحلیلگران زیر سوال رفته است. در حالی که بسیاری از کشورها از زمانی که تحت قرنطینه شدید قرار داشتند، از افزایش ظرفیت مراقبت های ویژه استفاده کردند، اما چین همچنان از بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر عقب است.

داده های اخیر نشان می دهد که در مقایسه با وجود ۳۰ تخت در تایوان و بیش از ۱۰ تخت در کره جنوبی و تایلند، چین کمتر از پنج تخت مراقبت ویژه به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر را در بیمارستانهای خود دارد.

در مقاله ای که اخیراً در روزنامه دولتی پیپلز دیلی منتشر شده است، به عنوان انتقاد از سیستم بهداشتی این کشور، به نقل از یک تحلیلگر داروسازی آمده است که بازگشایی کامل ممکن است « در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته سیستم بهداشتی را که در حال حاضر تخت های ICU بسیار کمتری دارد، تهدید کند.

یک دیدگاه کلی وجود دارد که این عوامل، همراه با دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی، احتمالاً شاهد تلفات بسیار زیادی خواهند بود، اگر این ویروس مهار نشود، جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری را درگیر کند.

خوب بعد چی؟

کارشناسان بهداشت جهانی براین باورند که کووید صفر در دراز مدت ناپایدار است. اما در مواجهه با مخالفت بی‌سابقه عمومی، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد مقامات مایلند از مسیری که در حال حاضر در آن هستند منحرف گردند.

سرمقاله اخیر در صفحه اول روزنامه دولتی چین، گلوبال تایمز، ادعا کرد که “در مقایسه با دو سال گذشته، چین با اقدامات بسیار سختگیرانه ای علیه ویروس مواجه است”. نویسندگان مقاله از یک کارشناس ناشناس نقل قول می کنند که هشدار می دهد مقامات ممکن است مجبور شوند “اقدامات شدیدتری” را در نظر گیرند.

با این حال، هو شیجین، سردبیر پیشین گلوبال تایمز، در آنچه می‌توان به عنوان نشانه‌ای برای نارضایتی فزاینده عمومی تلقی نمود، ضمن تایید اعتراضات در حال وقوع گفت: «با کاهش اقدامات پیشگیری و کنترل همه‌گیری، اعتراضات عمومی به زودی آرامتر خواهد شد.»

بیشتر مردم چین دیگر از ابتلا به این ویروس هراسی ندارند. چین ممکن است زودتر از حد انتظار از سایه مخوف کووید-۱۹ خلاص شود.

 

 

 

منبع:theguardian

مشاهده خبر

 

کد مقاله

15958

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15958

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات