گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین خواستار برخورد شدید بانک‌ ها و Alipay با رمزارزها شد

چین خواستار برخورد شدید بانک‌ ها و Alipay با رمزارزها شد

به نقل از خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی چین اخیرا اعلام کرد که برخی شرکت‌های پرداختی و بانک‌ها ازجمله بانک ساخت‌وساز چین (China Construction Bank) و Alipay (علی‌پی) را فراخوانده و از آن‌ها خواسته تا اقدامات سخت‌گیرانه‌تری در معاملات رمزارزها به‌کار بگیرند. نشست بانک خلق چین که ماه گذشته پس از شورای دولتی چین (کابینه دولت) برگزار شد اعلام نمود که محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای ماینینگ و تریدینگ بیت‌کوین‌ها اعمال خواهد کرد. در چند هفته اخیر، کمپین‌های زیادی در پکن تشکیل شدند.

بانک خلق چین در این نشست از موسسات و نهادها خواست حساب مشتریان را با هدف شناسایی آن‌هایی که در تراکنش‌های رمزارزی مشارکت دارند به‌صورت کامل بررسی کند و بلافاصله کانال‌های پرداختی آن‌ها را را قطع کنند. البته اشاره‌ای به تاریخ برگزاری این نشست نشده است.

بانک خلق چین در بیانیه‌ای اعلام نمود «تجارت سوداگرانه با ارزهای مجازی، نظم مالی و اقتصادی را به‌خطر می‌اندازد، ریسک فعالیت‌های جنایی و کیفری مثل انتقال غیرقانونی دارایی و پول‌شویی را ترویج می‌دهد، و ثروت و سرمایه مردم را با ریسک مواجه می کند».

از دیگر شرکت‌کننده‌های حاضر در اجلاس بانک خلق چین می‌توان به بانک صنعتی و بازرگانی وام‌دهندگان دولتی چین (ICBC)، بانک کشاورزی چین (AgBank)، و شرکت خدمات بانکی و مالی چین ((پی‌اس‌بی‌سی) Postal Savings Bank of China) اشاره کرد.

بازار گاوی (Bull run) بیت‌کوین، تجارت سوداگرانه را در سطح جهانی در چین احیا کرد، جایی که مردم با استفاده از یوان از طریق حساب‌های بانکی یا پلتفرم‌های پرداخت، رمزارز خریداری می‌کنند.

ماه گذشته سه انجمن صنفی صنعتی، خدمات مالی مرتبط با رمزنگاری را ممنوع اعلام کردند، اما هنوز هم این اصناف نسبت به بانک خلق چین از قدرت کمتری برخوردارند.

بانک خلق چین می‌گوید که هدف نشست اخیرش با نهادها و موسسات مالی اجرای کامل ممنوعیت رمزنگاری شورای دولتی بود.

روند نزولی قیمت بیت کوین، آتش عصبانیت فعالان بازار نسبت به گسترش اقدامات سرکوبانه چین درمقابل ماینینگ (استخراج) بیت‌کوین را شعله ور کرد.

مشتریان تان را بشناسید

براساس بیانیه این بانک مرکزی، بانک خلق چین از موسسات مالی و بانک‌ها درخواست کرد تا بیشتر روی فناوری‌های شناسایی بهتر تراکنش‌های وابسته به رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، و مشتریان‌شان را بهتر بشناسند.

پس از اطلاعیه بانک مرکزی، بانک کشاورزی، بانک صنعتی و بازرگانی وام‌دهندگان دولتی چین، بانک ساخت‌وساز چین، و علی‌پی متعهد شدند که آنچه که از آن‌ها خواسته شده را اجرا کنند.

بانک کشاورزی عنوان نمود که اقدامات لازم و بایسته را جهت ریشه‌کن کردن فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با رمزارزها اتخاذ کنند و حساب‌های مشکوک را ببندد.

علی‌پی که پلتفرم پرداخت جهانی شرکت فین‌تک Ant Group است در بیانیه جداگانه‌ای عنوان نمود که سیستم نظارتی تنظیم‌کننده‌ای برای حساب‌ها و وب‌سایت‌های کلیدی برای شناسایی تراکنش‌های غیرقانونی مرتبط با رمزنگاری تعریف می کند. علی‌پی همچنین اعلام کرد که تمام تاجرانی که در تراکنش‌های ارز مجازی دخیل هستند را هم تحریم کرده و به لیست سیاه می‌فرستد.

شرکت علی‌پی و Wechat Pay تحت مالکیت Tencent از جمله ابزارهای پرداخت در وب‌سایت‌های بازار سهام خارج بورس هستند که چینی‌ها با استفاده از یوان چینی در آن‌ها رمزارز می‌خرند.

بانک صنعتی و بازرگانی وام‌دهندگان دولتی چین، که بزرگترین مرجع وام‌دهی چین محسوب می‌شود در بیانیه‌ای درباره خطرات تجارت رمزارزها و عرضه اولیه سکه (ICOها) به مردم هشدار می‌دهد.

کمپین‌های مبارزه با رمزارزها در چند هفته اخیر در چین افزایش پیدا کردند، و ابلاغیه ممنوعیت استخراج رمزارزها در قطب‌های اصلی استخراج بیت‌کوین در سیچوان، سین‌کیانگ، و مغولستان داخلی صادر شده است.

استخراج رمزارزها (کریپتوماینینگ) صنعت و کسب و کار بزرگی در چین است که نیمی از تولید بیت‌کوین دنیا را تولید می‌کند.

چین برخی از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با رمزارزها را هم مسدود کرده است، و سرچ و جستجو صرافی‌های رمزارز اصلی مثل بایننس و هوبی در baidu.com و پلتفرم‌های شبیه توییتر مثل ویبو (Weibo) را ممنوع اعلام کرده است.

 

منبع: Reuters
مشاهده خبر

کد مقاله

8734

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8734

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات