گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

صنعت فولاد چین گرفتار بحران است

صنعت فولاد چین گرفتار بحران است

 

همه فکر می‌کردند که بازار فولاد در چین که تحت تأثیر کووید-۱۹ در رکود به سر می برد، در حال پیشروی به سمت بهبودی است. با این حال، بسیاری از موانع دیگر، چه بلندمدت و چه کوتاه مدت، اکنون بر سر راه اقتصاد این کشور قرار گرفته اند. قطع برق و کاهش تقاضا ناشی از بحران ساخت و ساز در چین سیر صعودی به خود گرفته و اثر مخربی بر عرضه کالاهای حیاتی مانند زغال سنگ کک و سنگ آهن داشته است.

رشد زیرساخت‌ها مانند کشور هند نقش مهمی در مصرف فولاد چین ایفا می کند. با این حال، به دلیل کاهش سرعت پس از کووید-۱۹ و بدتر شدن بحران املاک، بخش فولاد آنطور که پیش بینی میشد، رشد نیافته است.

طبق بیانیه لی گانپو، موسس و رئیس گروه فولاد شرکت هیبی جنگی، آثار اولیه به نظر مخرب هستند. گانپو چند هفته پیش در یک جلسه شرکت خصوصی هشدار داد که تقریباً یک سوم کارخانه‌های فولاد چین ممکن است ورشکست شوند. این امر منجر به اختلالات گسترده در زنجیره تامین فولاد می شود.

تاثیر فشار عرضه فولاد بر بانکها

بسیاری در چین امید خود را برای تغییر در آینده نزدیک از دست داده اند. این بدبینی در بسیاری از گزارش هایی که از چین منتشر می شود، کاملا قابل مشاهده است. بحران املاک و مستغلات نه تنها توسعه دهندگان املاک و فولادسازان بلکه حتی بانک ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. کارخانه‌های فولاد چین که زمانی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد و محصولات مرتبط بودند، به طور منظم بیش از یک میلیارد تن تولیدات خود را عرضه می‌کردند. این میزان حدود نیمی از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. با وجود رکود بر قیمت سنگ آهن و حتی معادن عرضه در برزیل و استرالیا، اکنون این مسئله نامحتمل به نظر می‌رسد.

بزرگترین کالای صادراتی استرالیا یعنی سنگ آهن، به دلیل کندی اقتصاد چین با مشکلات در زنجیره تامین مواجه است. کارشناسان پیش بینی می کنند که با تشدید بحران املاک چین، قیمت ها در سال ۲۰۲۳، ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. افراد یا خانه‌های نوساز نمی‌خرند یا در پرداخت وام مسکن کوتاهی می کنند. چین همچنان بزرگترین خریدار سنگ آهن استرالیا است. پس از تسهیل قوانین چین قیمت ها در هفته گذشته افزایش یافت، اما این روند مدت کوتاه بود.

دولت چین به دنبال راه حل

بانک خلق چین اقداماتی مانند کاهش نرخ وام مسکن پنج ساله و نرخ اولیه وام یک ساله را در اولویت قرار داده است. با این حال، بسیاری براین باورند که این اقدامات خیلی دیر هستند. این لابی معتقد است که شرایط تا پایان سال ۲۰۲۲ بهبود نخواهد یافت.

کارخانه های فولاد زمانی در خط مقدم توسعه اقتصادی چین قرار داشتند. اما اکنون شرایط به حدی بدتر شده است که بسیاری از آنها به دلیل کمبود مشتری در آستانه بسته شدن هستند موج گرما در بسیاری از مناطق چین منجر به جیره بندی برق شده است. این امر اخیراً منجر به تعطیلی موقت کارخانه‌های مختلف فولاد چینی شده است. حدود ۲۰ کارخانه فولاد در مناطق جنوب غربی چین فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.

دولت این کشور هنوز هیچ سیگنالی مبنی بر کمک های مالی بزرگ ارسال نکرده است. برخلاف بحران بازار املاک در سال ۲۰۱۵، رئیس جمهور اکسی جینپینگ اکنون تمایلی به راه اندازی بسته محرک مالی ندارد و این مسئله می‌تواند هزینه‌های زیرساختی را افزایش داده و به طور غیرمستقیم بخش فولاد و سنگ معدن را مجددا احیا نماید. این امر فضای محدودی را برای مانور سازندگان فولاد باقی گذاشته است.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

13248

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13248

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات