گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

قیمت مس به پایین ترین سطح از سال ۲۰۲۰ سقوط کرد

قیمت مس به پایین ترین سطح از سال ۲۰۲۰ سقوط کرد

قیمت مس همچنان روندهای نزولی گسترده و سیگنال‌های کاهش بیشتر را نشان می‌دهد. شکست متوالی محدوده‌های معاملاتی کوتاه مدت باعث ایجاد بازار بی‌ثبات شده است. این امر خریداران صنعتی را در معرض خطر نوسانات ارزش موجودی قرار می دهد. افزایش موارد کووید، وضعیت بهبود اقتصادی چین را با تردید مواجه ساخته و بر قیمت مس تأثیر گذار بوده است.

زیرشاخه بسیار عفونی BA.5.2 ویروس کرونا در حالی وارد چین شد که پکن اولین دستور واکسن خود را صادر نمود. موارد کووید در شانگهای به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه رسیده است. این شهر همچنان با ویروس امیکرون دست و پنجه نرم می‌کند. از زمانی که شانگهای از قرنطینه خارج شد، چین به سمت قرنطینه های اصولی پیش رفت. آخرین جهش در موارد کووید، یک بار دیگر تصمیم راسخ چین را برای ابتلا به کووید صفر آزمایش می‌نماید. تا این مرحله، چین در برابر اقدامات مرتبط با قرنطینه کامل دیگر مقاومت کرده است. تردید کنونی حاکی از تغییر ملایم استراتژی چین است. با این حال، اگر تعداد ابتلاها به ویروس از یک آستانه خاص فراتر رود، ممکن است بار دیگر اقدامات مرتبط با قرنطینه مدنظر قرار گیرد. آخرین قرنطینه آسیب زیادی به اقتصاد چین وارد کرد. شاخص PMI تولید کایکسین در ماه آوریل به پایین ترین حد در ۲۶ ماه گذشته رسیده است. علاوه بر این، گزارش اخیر بلومبرگ نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم کاهش یافته است. این  رقمبرخلاف آماری است که CCP  منتشر نموده است.

در حالی که قیمت مس در ماه مارس به اوج خود رسیده است، کاهش تقاضا از سوی چین باعث آغاز روند نزولی قیمت شده است. تاثیر قرنطینه های چین از نیمه دوم آوریل شروع شد. کاهش قیمت پس از یک بازگشت کوتاه کماکان ادامه داشت. با این حال، با خروج شانگهای از قرنطینه، این کشور نتوانست از بالاترین سطح قبلی خود پیشی بگیرد. با این حال، روند نزولی باعث کاهش ترس فزاینده از رکود اقتصادی در غرب شده است. بهبود اقتصادی در کشور چین تاکنون نتوانسته حرکت نزولی را صعودی نماید. با این حال، هر گونه عقب نشینی د راین مسیر می تواند سقوط آزاد فعلی قیمت ها را تسریع بخشد، قیمت هایی که اکنون نزدیک به ۳۰ درصد کمتر از اوج قیمتی خود در ۷ مارس هستند.

زیرساخت یا رکود؟

همانطور که چین گام‌های بعدی خود را برای کنترل کووید ارزیابی می نماید، همچنان به دنبال زیرساخت‌ها برای رسیدن به اهداف رشد اقتصادی است. بر اساس گزارش اخیر رویترز، چین در سه ماهه سوم یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در بخش زیرساختها به ارزش ۷۵ میلیارد دلار تاسیس می نماید. آخرین اقدامات این کشور در پی تعهد در اواخر ماه آوریل رئیس‌جمهور شی برای تقویت «همه‌جانبه» ساخت‌وسازهای زیرساختی است. در حالی که پروژه‌ها احتمالاً از مقیاس بالاتری برخوردار هستند، شی بر زیرساخت‌های «علمی فناوری» تأکید نمود. چین نیز به دنبال ایجاد اقتصاد دیجیتال خود است. کابینه چین برای تامین بودجه خود اعلام کرد که سهمیه اعتباری بانک‌های سیاست‌گذاری را ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. همچنین این کشور قرار است نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار اوراق قرضه مالی منتشر نماید.

برنامه‌های آتی براساس سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در نیمه اول استوار هستند. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها در طول پنج ماه اول سال از سال ۲۰۲۱ با افزایش ۶.۷ درصدی مواجه شده است. کل سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده در پروژه‌های جدید در مدت مشابه ۲۳.۳ درصد افزایش یافته است.

آیا زیرساخت های چین نوسانات قیمت مس را کاهش می دهند؟

در حالی که محرک اقتصادی چین فراتر از محدوده زیرساخت‌ها است، هزینه‌های زیرساختی به عنوان اولویت برتر در نظر گرفته می شوند. همچنین این اولین بار نیست که چین از این استراتژی استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۸ در رکود بزرگ، شورای دولتی چین یک بسته محرک ۵۸۶ میلیارد دلاری (۴ تریلیون یوان) را در نوامبر ۲۰۰۸ اعلام کرد. در حالی که این بسته بدهی را افزایش داد، به دنبال افت شدید نیز باعث رشد اقتصادی شد. قیمت مس نیز در اینجا مورد بررسی قرار گرفت زیرا روند نزولی این فلز تا ماه دسامبر به پایین ترین حد خود رسیده است.

با این حال، تلاش های چین ممکن است در سال ۲۰۲۲ تأثیر یکسانی نداشته باشد. پروژه‌هایی که تاکنون اعلام شده‌اند مطمئناً به نفع فلز مس خواهند بود، اما مشخص نیست که وضعیت کل هزینه‌ها در مقایسه با سال ۲۰۰۸ چگونه است. علاوه بر این، بدهی چین بسیار بالاتر از بدهی این کشور درسال ۲۰۰۸ بوده است. رویکرد کووید صفر این کشور را در موقعیت بسیار ضعیف تری قرار می‌دهد. محدودیت‌های کنونی کووید چین نیز یک ریسک اصلی محسوب میشود. حتی اگر آنها تصمیمی راجع به قرنطینه شهر اتخاذ نکنند، آنها باید بهبود اقتصادی را فدا کنند و بدین صورت کسب و کارها یا برخی پروژه ها مختل می شوند. اما در این برهه از زمان بعید به نظر می رسد که کشور چین بتواند آسیب‌پذیری‌های خود را تحت کنترل قرار داده و پروژه‌های کافی برای جبران سنگینی رکود اقتصادی جهانی را تامین و اجرا کند.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

11249

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11249

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات