گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اوج گیری قیمت نفت به دلیل عرضه کم

اوج گیری قیمت نفت به دلیل عرضه کم

نیویورک (رویترز) – قیمت نفت طی هفته افزایشی بود که به دلیل کاهش عرضه، پالایشگاه‌های آمریکایی فعالیت پردازش نفت را به بالاترین سطح خود از قبل از شروع همه‌گیری ویروس کرونا افزایش دادند.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه جولای با ۴۷ سنت افزایش به ۱۱۴.۰۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل در ماه جولای با ۵۶ سنت افزایش به ۱۱۰.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته یک میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر بنزین نیز اندکی کاهش را تجربه نمود. پالایشگاه‌های این کشور، سرعت پردازش را افزایش دادند و ظرفیت استفاده را به ۹۳.۲ درصد افزایش دادند که بالاترین میزان از دسامبر ۲۰۱۹ بود.

برای مقابله با تقاضای بالای نفت به‌ویژه از خارج از کشور، پالایشگاه‌ها مجبورند تاسیسات خود را به صورت شبانه‌روزی فعال نمایند، زیرا صادرات محصولات پالایش شده در هفته گذشته به بیش از ۶.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. افزایش صادرات و کاهش ظرفیت پالایش به این معنی است که ذخایر بنزین در ایالات متحده کاهش یافته است. انتظار می‌رود سفر آخر هفته آینده در روز یادبود ایالات متحده، تقاضا برای سوخت را افزایش دهد زیرا رانندگان بیشتری در جاده‌ها آمده‌اند و محدودیت‌های پاندمی کرونا با وجود قیمت‌های بالای سوخت کاهش یافته‌اند. گری کانینگهام، مدیر تحقیقات بازار در تردیشن انرژی می‌گوید:«هیچ‌گونه کشش در تقاضای محصولات تصفیه‌شده وجود ندارد. مردم همچنان در حال استفاده سوخت و رانندگی هستند.»

پس از حمله روسیه به اوکراین که این کشور آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، عرضه جهانی نفت خام همچنان کاهش یافته است زیرا خریداران، دیگر نفت روسیه یعنی دومین صادرکننده بزرگ جهان را نمی‌خرند. چارلز میشل، رئیس این شورا، روز چهارشنبه اعلام نمود، اتحادیه اروپا امیدوار است بتواند در مورد تحریم‌هایی که واردات نفت روسیه را به تدریج قبل از نشست بعدی شورای اروپا متوقف می‌کند، به توافق برسد.

حتی بدون ممنوعیت قانونی، خودتحریمی توسط شرکت‌های اروپایی متعدد منجر به ثبت رکورد بی‌سابقه نفت خام اورال روسیه در کشتی‌ها در دریا شده است. از سوی دیگر، رویکرد سختگیرانه چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان، نسبت به همه‌گیری کووید-۱۹ است. پکن محدودیت‌های جدیدی را اعمال کرده است در حالی که شانگهای قصد دارد بیشتر محدودیت‌ها را در این ماه حفظ کند.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10902

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10902

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات