گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین با باز کردن بازار اوراق قرضه خود، یوان را در سطح بین المللی تقویت می کند

چین با باز کردن بازار اوراق قرضه خود، یوان را در سطح بین المللی تقویت می کند

چین با باز کردن بازار اوراق قرضه خود، یوان را در سطح بین المللی تقویت می کند – اما اقتصاددانان می گویند که این ارز با یک آزمون بزرگ روبرو است:

باز شدن تدریجی بازار اوراق قرضه چین به ارتقای جایگاه یوان در سطح جهانی کمک کرده است، اما این ارز در معرض آزمون بزرگی قرار گرفته است. بر اساس مقاله‌ای که در ماه اوت توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی منتشر شده است، در دو دهه گذشته، چین به تدریج به معامله‌گران و بانک‌های مرکزی بیشتری این امکان را داده است تا در بازار اوراق قرضه به یوآن خرید نمایند.

پکن با یک سری اقدامات سیاستی که شامل سهمیه‌ها، دوره‌های قرنطینه و الزامات ثبت نام می‌شد، از ورود سرمایه‌گذاران باثبات برای پرداخت بدهی‌ها جلوگیری نمود. اقتصاددانان نوشتند که اکنون، اوراق قرضه چینی چشم‌انداز مطلوب تری دارند و بیشتر شبیه بدهی‌های اقتصادهای پیشرفته‌تر عمل می کنند.

آنها همچنین افزودند: “ما می‌دانیم که چین بین بازارهای نوظهور و کشورهای توسعه یافته از موقعیت مطلوبی برخوردار است و در سال های اخیر رشد قابل توجهی نموده است.” این روزنامه افزود: در حالی که یوان هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند دلار آمریکا را در صحنه جهانی به چالش بکشد، ارز چین در سطح بین‌المللی در حال رشد است.

در واقع، جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب، انگیزه استفاده از یوان را افزایش داد. روسیه در حال حاضر سومین بازار بزرگ برای مبادلات یوان در خارج از سرزمین چین است، زیرا برای صادرات انرژی خود به جای دلار، که ارز اصلی اکثر کالاها است، به یوان خرید می‌نماید.

در حال حاضر بر اساس داده‌های سوئیفت، یوان پنجمین ارز پرکاربرد در بازارهای پرداخت بین المللی است. دلار آمریکا همچنان در صدر جدول قرار دارد و پس از آن یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن در پرداختها به کار گرفته می‌شوند. اما در ماه‌های اخیر، پول چین ارزش خود را از دست داده است زیرا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را افزایش می‌دهند اما بانک خلق چین نرخ‌ها را کاهش می‌دهد. روز جمعه، یوان به پایین ترین سطح خود در سه ماه گذشته رسید. این کاهش همزمان با خروج رکورد از بازار اوراق قرضه چین است و آزمایش بزرگی برای پکن محسوب می‌شود که می تواند وسوسه برانگیز بوده و سرمایه را محدودتر می‌نماید.

در نهایت، نویسندگان براین باورند که مسیر اوراق قرضه به یوآن خط مستقیم نیست زیرا بر اساس هرگونه محدودیت بر سرمایه‌گذاری خارجی در مواجهه با بحران‌های آینده، اعتبار چین وجه متفاوتی به خود خواهد گرفت. براساس نوشته‌های این روزنامه: «چین با اجازه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران باثبات‌تر و امکان ورود سرمایه‌گذاران در کشورهای دیگر، خود را در مسیر تبدیل شدن به یک ارز بین‌المللی قرار داده و در عین حال تلاش می‌کند تا ریسک مرتبط را در مسیر انتقالی به حداقل برساند». این که آیا می‌تواند به این هدف دست یابد و از دوره‌های پرهزینه فرار سرمایه و اعمال کنترل‌های خروج سرمایه اجتناب کند، هنوز هم مبهم است.

 

 

منبع:markets.businessinsider

مشاهده خبر

کد مقاله

13219

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13219

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات