گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سرعت دور شدن کشورها از دلار آمریکا

سرعت دور شدن کشورها از دلار آمریکا

دور شدن کشورها از دلار آمریکا در حال سرعت گرفتن است:

بازارهای نوظهور به دنبال هدایت خرید طلا هستند. موجودی طلا در ذخایر ارزی بانک های مرکزی در سراسر جهان رو به رشد است و امسال به بالاترین حد خود در ۳۱ سال گذشته رسیده است. اما در عین حال، دارایی دلار آمریکا کاهش یافته است. براساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک ها در یک دهه گذشته بیش از ۴۵۰۰ تن ذخایر خود را افزایش داده اند. تا ماه سپتامبر، ذخایر مجموعاً حدود ۳۶۰۰۰ تن بوده که بزرگترین حجم از سال ۱۹۹۰ محسوب می شود و نسبت به یک دهه قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

در عین حال، دلار در ذخایر ارزی طی دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰، نسبت ارز به واحد پول دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ربع قرن اخیر رسید. تحلیلگران می گویند که بانک های مرکزی، به ویژه در اقتصادهای نوظهور، به تغییر مسیر خود به سمت طلا ادامه می دهند و این خود  نشان دهنده نگرانی های جهانی در مورد رژیم پولی مبتنی بر دلار است. در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، تایلند حدود ۹۰ تن، هند ۷۰ تن و برزیل ۶۰ تن طلا خریداری نموده است. بانک‌های مرکزی و موسسات عمومی پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، شروع به تقویت ذخایر طلا کردند، که باعث خروج موجودی از اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و در نتیجه کاهش ارزش دارایی‌های دلاری افراد شد.

به نقل از نیکی آسیا، تحلیلگر بازار، ایتسو توشیما می گوید که اعتماد به دارایی های دلاری “کاهش یافته است”. قیمت طلا ثابت ماند و تا ۳۰ دسامبر در سطح ۱۸۰۶ دلار در هر اونس تروی معامله می شود.

 

منبع:rt

مشاهده خبر

کد مقاله

9893

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9893

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات