گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

در حالی که اروپا نظاره گر روسیه است، جهش در بهای انرژی بازارها را می لرزاند

در حالی که اروپا نظاره گر روسیه است، جهش در بهای انرژی بازارها را می لرزاند

 

 

قیمت ­های فزاینده انرژی ضمن هشدار به رهبران اروپایی، موجب ارسال پس ­لرزه ­هایی به بازارهای جهانی در هفته گذشته شد و با افزایش نگرانی­ ها راجع به بحران سوخت در زمستان، نشان داد دستان غنی از گاز روسیه می ­توانند باعث ایجاد بحران انرژی در اروپا شود.

قیمت ­های نفت آمریکا تقریباً در طی هفت سال اخیر به بالاترین سطح خود رسید و قیمت­ های گاز طبیعی سطوح بالایی را در چین و دیگر مصرف­ کنندگان بزرگ آن شاهد بود که تلاشی برای جبران روند تقاضایی می باشد که سریع تر از سیر نزولی مورد انتظار کووید-۱۹، سیر قهقرایی داشته است.

امسال در اروپا، با گسترش نگرانی ­ها در این خصوص که سطوح فعلی پایین ذخیره گاز برای فصل زمستان ناکافی خواهد بود، قیمت ­های گاز طبیعی تقریباً ۶۰۰% افزایش یافته و در ایالات متحده آمریکا نیز، پیش ­فروش گاز طبیعی در طول سال، ۱۲ برابر افزایش یافته است.

عدم ­قطعیت در این مورد که آیا روند فزاینده قیمت­های انرژی نرخ تورم و بهره را افزایش خواهد داد روند بازارهای جهانی سهام و اوراق بهادار را در اروپا، به ویژه بریتانیا به شدت صعودی کرده که در آن شرکت­ های مختلف انرژی در اثر جهش قیمت متلاشی شده ­اند.

در حالی­که مصرف­ کنندگان با جهشی عظیم در قبض ­های سوخت خود در زمستان روبرو می­ شوند، در روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت ­های انرژی در صدر دستورکار اتحادیه اروپا قرار گرفتند. اورسولا فان­درلین رئیس کمیسیون اروپا، در حالی که خواهان تاکید مجدد بر سوخت­ های تجدیدپذیر بود، گفت: من فکر می­کنم ما باید خیلی صریح این موضوع را بپذیریم که قیمت ­های گاز در حال جهشی صعودی هستند.

وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا که ۹۰% از گاز خود را وارد می­ کند اعتقاد دارد روسیه رویه تامین‌کننده اصلی آن (گاز) یعنی نروژ را در افزایش صعودی منابع انرژی دنبال نمی کند.

روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین رئیس­ جمهور روسیه گفت روسیه در حال افزایش منابع تامین گاز برای اروپا است و آماده شده تا ثبات را در بازار حفظ نماید. ولی از مدیراجرایی معاون شرکت گاز روسی گازپروم  نقل قول شده که می­گوید روند انتقال گاز طبیعی به تاسیسات ذخیره ­سازی زیرزمینی در روسیه ادامه دارد. همچنین گازپروم در این هفته گفت که تامین بازار داخلی خود را نسبت به فروش صادرات در اولویت قرار می­دهد زیرا انتظار دارد زمستانی سرد و برفی پیش­رو باشد.

برخی از نمایندگان مجلس اروپا مدعی شده­اند که گازپروم تامین منابع گاز را افزایش نداده است تا به این وسیله برای وادار کردن آن به تایید سریع نورد استریم ۲ به عنوان خط لوله جدید­الاحداث تلاش کند که گاز روسیه را به آلمان ارسال خواهد نمود. ایالات ­متحده و برخی از کشورهای اروپایی با بیان این مطلب با این پروژه مخالفت می ­کنند که این خط لوله اتحادیه اروپا را به سوخت روسیه بیش از پیش وابسته­ تر می­کند.

روسیه مکرراً هرگونه دستورکار سیاسی را برای این امر رد کرده است. گزارشگران از سخنگوی پوتین، دیمیتری پسکوف نقل قول کرده ­اند که گفته روسیه در آنچه در بازار گاز رخ می­ دهد اصلاً هیچ نقشی ندارد.

گام­ های بعدی

وزرای اتحادیه اروپا در این خصوص به بحث پرداختند که آیا این بلوک باید به صورت اشتراکی گاز خریداری نماید تا شرایط تخفیف در قیمت را بهبود ببخشد و ذخایر تامین راهبردی ایجاد کند. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا کادری سایمون در طی بحث راجع به این موضوع در پارلمان اروپا گفت: در این مورد که ما باید اقداماتی سیاسی برای این موضوع انجام بدهیم چون ­وچرایی نیست.

برخی از دولت ­های اتحادیه اروپا قبلاً با بیان این مطلب به تدریج یارانه ­های ملی و سایر اقدامات را ارائه کرده ­اند که این موارد بهترین راه برای حمایت کردن از مصرف­ کنندگان در برابر افزایش صورت حساب­های انرژی است.

سایمون اظهار داشت که در بیش از ۷۵% از سطح اروپا گاز به صورت زیرزمینی ذخیره­سازی شده است و کشورها به حد کافی گاز ذخیره کرده ­اند تا نیازهای ایشان را در فصل زمستان تامین کند ولی جهش در قیمت نیاز به استفاده سریع از منابع تجدیدپذیر را نشان داد. با این حال در حالت کلی، ذخایر گاز اتحادیه اروپا در طول ۱۰ سال اخیر روبه کاهش بوده ­اند. و در بریتانیا، که از اتحادیه اروپا خارج شده، و در آن حدود ۸۰% از منازل برای گرمایش خود گاز مصرف می­ کنند، ظرفیت ذخیره­ سازی در حال حاضر حدود چهار تا پنج روز نیاز به گاز را در فصل زمستان تامین می­ کند که از ذخیره ۱۵ روز در گذشته کمتر است. استفان برنوک از شرکت دلالی نفت PVM گفت: بحران انرژی در نیمکره شمالی در فصل زمستان در حال وقوع است که از این پس شروع می­ شود.

 

Untitled

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

 

کد مقاله

9291

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۷/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9291

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات