گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

عوامل مرتبط با اختلاف بین ایالات متحده و چین بر سر حسابرسی و حذف شرکتهای چینی

عوامل مرتبط با اختلاف بین ایالات متحده و چین بر سر حسابرسی و حذف شرکتهای چینی

عوامل مرتبط با اختلاف بین ایالات متحده و چین بر سر حسابرسی و حذف شرکتهای چینی از بازار بورس

حدود ۲۰۰ شرکت چینی از جمله شرکت جی دی کام و یایدو که سهام آنها در کشور امریکا معامله می‌شود، در معرض خارج شدن از بازار بورس هستند، زیرا قانونگذاران آمریکایی قادر به تأیید حسابرسی مالی آنها نیستند. در حالی که چین و ایالات متحده به مذاکره برای دسترسی به حسابرسی ادامه می‌دهند، نشانه‌هایی دال بر این مطلب وجود دارد که شرکت های چینی با احتمال اخراج از بورس نیویورک و نزدک آماده می‌شوند. قبلاً، هولدینگ علی بابا اعلام نمود که به دنبال پذیرش اولیه در بازار بورس هنگ کنگ خواهد بود، حرکتی که می تواند پیشروی برای خروج نهایی آن باشد.

۱-چرا ایالات متحده تمایل دارد به اطلاعات حسابرسی دسترسی داشته باشد؟

قانون ساربنس-اکسلی در سال ۲۰۰۲، که در پی رسوایی حسابداری شرکت انرون تصویب شد، از همه شرکت‌های سهامی عام درخواست نمود که مدارک حسابرسی خود را برای بازرسی توسط هیئت نظارت بر حسابداری شرکت های دولتی ایالات متحده یا PCAOB در دسترس قرار دهند. به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، بیش از ۵۰ حوزه قضایی با هیئت مدیره همکاری می‌کنند تا اجازه بررسی و تحقیق را بدهند. فقط دو حوزه این کار را نمی‌کنند: چین و هنگ کنگ. این مبحث زمانی داغ‌تر شد که شرکت چینی لوکین کافی که در بازار بورس نزدک پذیرفته شده بود، تنها بخشی از درآمد(پیش بینی شده) سال ۲۰۱۹ خود را تامین کرد. سال بعد، در یک حرکت دو حزبی، کنگره قانون پاسخگویی شرکت‌های خارجی یا HFCAA را تصویب کرد، و به این نتیجه رسید که اگر ممیزی‌های آنها برای سه سال متوالی برای بازرسی در دسترس نباشد، شرکت ها نمی‌توانند در بازار مبادلات ایالات متحده معامله کنند.

۲-محل اصلی اجرای آن قانون‌؟

در ماه مارس، SEC  شروع به انتشار “فهرست موقت” از شرکت‌هایی کرد که شناسایی شده بودند که با قوانین و الزامات تطابق ندارند. تا پایان ژوئیه این فهرست به بیش از ۱۰۰ شرکت از جمله  علی بابا، JD.com، پیندودو.  چاینا پترولیوم و کمیکال افزایش یافته بود. در سال ۲۰۲۱، ۱۵ شرکت حسابرسی تحت نظارت آن، گزارش حسابرسی ۱۹۲ کسب و کار مستقر در چین یا هنگ کنگ را امضا نمودند  که هیچ یک از آنها قابل بررسی توسط قانونگذاران نبودند. این شرکت‌ها می گویند قانون امنیت ملی چین آنها را از تحویل اسناد حسابرسی منع نموده است.

۳-نحوه واکنش چین؟

در ماه آوریل، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین اعلام کرد که قانون سال ۲۰۰۹ را اصلاح نموده که طی آن اشتراک گذاری داده‌های مالی را توسط شرکت‌های بورسی خارج از کشور محدود می‌نماید و به طور بالقوه راهی را برای شرکت‌های چینی برای برآورده نمودن تقاضای ایالات متحده باز می‌کند. همچنین وی افزود که برای همکاری با قانون‌گذاران خارجی مساعدت بیشتری به عمل خواهد آورد. همچنین مذاکرات در مورد تدارکات برای بازرسی در چین در حال انجام است. گری گنسلر، رئیس SEC در اواخر ژوئیه گفت که برای جلوگیری از حذف از بازار بورس، «خیلی زود» به توافق باید برسند. دسترسی به مستندات حسابرسی تنها مسئله‌ای نیست که باعث حذف شرکتها شود. شرکت دیدی گلوبال در ماه دسامبر تحت فشار قانون گذاران چینی که می‌ترسیدند داده‌های این شرکت در معرض قدرت‌های خارجی قرار گیرد، تصمیم گرفت از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس نیویورک خارج شود.

۴- چه زمانی شرکت های چینی می توانند از فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس خارج شوند؟

امسال یا حتی در سال ۲۰۲۳ هیچ اتفاقی نمی افتد، زیرا یک شرکت تنها پس از سه سال متوالی عدم انطباق با بازرسی های حسابرسی از فهرست پذیرفته شدگان خارج می شود. شرکتی که از بورس خارج شده است می‌تواند با تأیید اینکه یک شرکت حسابداری عمومی ثبت شده را که توسط SEC تأیید شده است، حفظ نماید، مجددا وارد لیست شود.

۵-عوامل مرتبط با فشار آمریکا چیست؟

منتقدان براین باورند که شرکت‌های چینی از امتیازات تجاری اقتصاد بازار – از جمله دسترسی به بورس‌های سهام ایالات متحده – برخوردار ، و این در حالی است که از حمایت دولت برخوردارند و در یک سیستم غیرشفاف فعالیت می‌کنند. علاوه بر بازرسی ممیزی ها، HFCAA  شرکت‌های خارجی را ملزم می‌کند که اگر تحت کنترل دولت هستند، موضوع را افشا کنند. SEC همچنین بر این پایه استوار است که سرمایه‌گذاران اطلاعات بیشتری در مورد ساختار و ریسک های مرتبط با شرکت های شل – معروف به نهادهای با بهره متغیر یا VIEs – که شرکت های چینی برای پذیرفته شدن در بازار بورس سهام در نیویورک استفاده می‌کنند، دریافت کنند. از ژوئیه ۲۰۲۱، SEC از ارائه فهرست های جدید خودداری کرده است.  گنسلر می‌گوید بیش از ۲۵۰ شرکتی که در حال حاضر تجارت می کنند، با شرایط مشابهی روبرو خواهند شد.

۶- آیا برخی از شرکت‌های چینی واقعا تحت نظارت دولت هستند؟

شرکت‌های خصوصی بزرگی مانند علی‌بابا احتمالاً می‌توانند استدلال کنند که اینطور نیست، اگرچه سایر شرکت‌هایی که مالکیت دولتی قابل توجهی دارند ممکن است شرایط سخت‌تری داشته باشند. کمیسیون بازبینی اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین که به کنگره گزارش می‌دهد، اعلام نمود که چین هشت شرکت فهرست شده در بورس‌های بزرگ ایالات متحده را «شرکت‌های دولتی چین در سطح ملی» در نظر می‌گیرد. این شرکتها عبارتند از شرکت پتروچاینا، شرکت بیمه عمر چین، شرکت نفت و مواد شیمیایی چین، شرکت هواپیمایی چین جنوبی، شرکت هواننگ پاور اینترنشنال، شرکت آلومینیوم چین، شرکت هواپیمایی چین شرقی و شرکت پتروشیمی سینوپک شانگهای.

۷ چرا شرکت های چینی در بازار بورس ایالات متحده پذیرفته شده اند؟

آنها جذب سرمایه بزرگ با درجه نوسان کمتر می‌شوند، که به طور بالقوه می‌تواند بسیار سریعتر مورد استفاده قرار گیرد. بازارهای خود چین، اگرچه بازارهای عظیمی هستند، از توسعه یافتگی لازم برخوردار نیستند. در یک سیستم مالی که توسط وام دهندگان دولتی محدود شده است، جمع آوری کمک های مالی حتی برای شرکت‌های با کیفیت می تواند ماه ها طول بکشد. بعد از آنکه قانون‌گذاران چینی برای محافظت از سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که بر معاملات سهام تسلط دارند، برخلاف سرمایه‌گذاران نهادی و پایه صندوق‌های متقابل فعال در ایالات متحده، قوانین سختگیرانه تری را در نظر گرفتند، ده ها شرکت عرضه‌های عمومی اولیه برنامه‌ریزی‌شده را در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفتند. تا همین اواخر، صرافی هنگ کنگ سهام دو گانه را ممنوع کرد، که اغلب توسط کارآفرینان فناوری برای حفظ کنترل استارتاپ های خود پس از عرضه عمومی در ایالات متحده استفاده می شود. در سال ۲۰۱۸، این وضعیت آرام بود و باعث شد تا شرکتهای بزرگی همچون علی بابا، میوان و شیائومی وارد لیست بازارهای بورسی شوند.

۸-دلیل اصلی اقدام علی بابا چیست؟

مدیران شرکت پیشرو تجارت الکترونیک چین اعلام کردند که پذیرش اولیه در هنگ کنگ ،علاوه بر پذیرش در بازار نیویورک – پایگاه سرمایه گذاران آن را در آسیا گسترش خواهد داد. این شرکت به این نتیجه رسید که حجم معاملات در این شهر آسیایی از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این اقدام همچنین شامل پیوستن به برنامه موسوم به استاک کانکت است که به میلیون ها سرمایه گذار چینی این امکان را می‌دهد که مستقیماً در هنگ کنگ سهام خریداری کنند. این امر باعث آزاد شدن یک سرمایه جدید بزرگ می شود که ممکن است در صورت خروج  شرکت علی بابا در نیویورک از اهمیت بالایی قائل است. حمایت از بورس اوراق بهادار هنگ کنگ  و پذیرش در فهرست اصلی مرتبط با پکن – با قصد دولت چین برای احیای این شهر به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی، که در طول اقدامات سختگیرانه قرنطینه سال‌های همه‌گیری کاهش یافت، تطابق دارد. چنین تغییری همچنین یک عامل جایگزین فوری برای شرکت های چینی است که با اخراج از بازار بورس امریکا به شمار می رود.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

11479

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11479

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات