گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

عدم اعمال خطر فزاینده رکود در قیمت گذاری بازارهای نفت

عدم اعمال خطر فزاینده رکود در قیمت گذاری بازارهای نفت

جی‌پی مورگان می‌گوید خطر فزاینده رکود هنوز در قیمت گذاری بازارهای نفت هنوز لحاظ نشده، که در صورت وقوع این امر می‌تواند منجر به کاهش شدید قیمتها شود.

جی پی مورگان در هفته گذشته خاطر نشان کرد در حالی که قیمت نفت از بالاترین میزان خود در سال کاهش یافته است، سرمایه‌گذاران بازار انرژی هنوز رکود اقتصادی در سراسر جهان را در قیمت گذاری لحاظ نکرده اند – اما این ریسک در حال افزایش است. نفت خام برنت در روز جمعه حدود ۱۰۴ دلار در هر بشکه معامله شد اما در ماه جولای تقریباً ۵ درصد کاهش نشان داد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار ایالات متحده، روز جمعه به ۹۸.۸۰ دلار در هر بشکه رسید و به سمت کاهش ۱۰ درصدی در ماه جولای حرکت نمود. نفت برنت، به عنوان یک معیار بین المللی، از اوج قیمتی خود در سال ۲۰۲۲ به بالای ۱۲۸ دلار در هر بشکه رسید که در ماه مارس زمانی که سرمایه گذاران کمبود نفت روسیه را در پی تهاجم روسیه به اوکراین پیش بینی می‌کردند، با کاهش مواجه شد. اما قیمت‌های آتی برنت نسبت به سال گذشته به شدت یعنی ۳۴ درصد افزایش یافته است.

جی پی مورگان در یادداشت تحقیقاتی منتشر شده در روز چهارشنبه اعلام نمود که قیمت سایر کالاها نیز با کاهش مواجه شده است. تحلیلگران کالا با مدیریت ناتاشا کانوا می‌گویند: «یک دلیل برای کاهش قیمت کالاها این است که نگرانی‌ها در مورد رکود افزایش یافته است و بدین صورت تقاضا نیز در حال کاهش است.»

قیمت مس که به عنوان معیاری پیشرو در چشم انداز اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، از زمان اوج‌گیری ماه مارس تا کنون ۳۰ درصد کاهش یافته است و تولیدات چوب در حال انباشته شدن در کارخانه های چوب اره و فروشگاه های لوازم خانگی است که منجر به کاهش ۶۲ درصدی قیمت ها از بالاترین سطح خود در ماه مارس شده است.

اما قیمت نفت خام در تطابق با پیش بینی موردی پایه جی پی مورگان است که نشان می‌دهد برنت در نیمه دوم سال جاری به صورت نزولی در بازه قیمتی ۱۰۰ دلار تثبیت می‌شود. کانوا افزود: «هیچکدام از برآوردهای ما نسبت به تقاضای نفت و نه پیش‌بینی‌های قیمت ما که در اواسط ماه مارس انجام شد، رکود اقتصادی را پیش بینی ننموده است.»

تحلیلگران گفتند: “در حالی که ما معتقد نیستیم که ریسک رکود هنوز در قیمت نفت در نظر گرفته نشده است، این ریسک در حال افزایش است”.

سیگنال های رکود در این هفته به شدت افزایش یافته اند. وزارت بازرگانی آمریکا در آمار اولیه خود اعلام کرد که فعالیت اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم ۰.۹ درصد کاهش یافته است. این گزارش بزرگترین اقتصاد جهان را در مسیر رکود فنی قرار داده است زیرا در سه ماهه اول ، قیمت ها ۱.۶ درصد کاهش یافته است.

به طور جداگانه، صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهانی خود را در سال ۲۰۲۲ از ۳.۶ درصد به ۳.۲ درصد کاهش داد و «تحولات فزاینده» از جمله رکود در چین و روسیه و ضعف در هزینه های مصرف کننده در میان آمریکایی ها بیشتر مشاهده شد.

جی پی مورگان گفت: “طبق شواهد تاریخی، تا زمانی که رشد جهانی مثبت باشد، تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت نفت در تمام رکودهای اقتصادی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.”

کاهش ۴۰ درصدی قیمت نفت برنت نسبت به سطح روز جمعه، معاملات این کالا را در سطح کمی بیش از ۶۳ دلار در هر بشکه نگه می دارد.

 

 

منبع:
مشاهده خبر

 

کد مقاله

11476

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11476

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات