گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

فدرال رزرو : امکان افزایش تدریجی نرخ بهره

فدرال رزرو : امکان افزایش تدریجی نرخ بهره

رئیس فدرال رزرو: اگر مجبور باشیم نرخ بهره را به مرور زمان بیشتر افزایش دهیم، این کار را خواهیم کرد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز سه شنبه به کنگره آمریکا گفت که اگر آهنگ افزایش قیمت ها کاهش نیابد، بانک مرکزی با افزایش هزینه های استقراض کوتاه مدت تهاجمی ترعمل خواهد شد. پاول در جلسه استماع کمیته بانکی سنا گفت: «اگر تورم همچنان در سطوح بالا، بیشتر از حد انتظار قرار بگیرد و ما مجبور باشیم نرخ بهره را به مرور زمان بیشتر افزایش دهیم، این کار را خواهیم کرد.» پاول برای نامزدی مجدد خود مجلس سنا را در پیش دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درماه  نوامبر اعلام کرد که پاول را برای دومین دوره در بانک مرکزی انتخاب می‌کند و لائل برینارد، رئیس فعلی فدرال‌رزرو به عنوان نایب‌رئیس مشغول به کار خواهد شد. مقدار ریسک برای فدرال رزرو در سال جاری زیاد است، به طوری که روند چاپ پول نشان می‌دهد که قیمت‌ها تقریباً ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. فدرال رزرو حدود یک سال بر روی این مسئله تمرکز داشته است که دریابد که چه مقدار از این افزایش قیمت ها به دلیل افزایش تقاضا (که به تولیدکنندگان این امکان را می دهند که قیمت ها را افزایش دهند) یا عرضه محدود (به صورتی که اختلالات ناشی از ویروس کووید، هزینه های نهاده های تولید را افزایش داده است) است. پاول گفت که به نظر می رسد هر دو عامل به افزایش تورم منجر می شوند، اما رئیس فدرال رزرو اذعان کرد که تقاضا در حال حاضر “بسیار بالا” است. قوی ترین ابزار فدرال رزرو همچنان نرخ بهره است که بانک مرکزی آن را از زمان اوج همه گیری به صفر رسانده است. افزایش نرخ بهره می‌تواند با گران‌تر کردن دریافت وام، تقاضای بالاتر را تامین کند. اما هزینه‌های استقراض بالاتر احتمالاً برای رفع مشکلات عرضه مانند مشکلات حمل و نقل در بنادر جهان موثر نخواهد بود.

زمان عقب نشینی

ناظران فدرال رزرو می گویند که بانک مرکزی به سرعت در حال حرکت است تا تلاش های خود را برای خنثی کردن سیاست های پولی آسان خود در دوره همه گیری انجام دهد. بانک مرکزی علاوه بر صفر نگه داشتن نرخ بهره، تریلیون ها دلار از اوراق خزانه داری ایالات متحده و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را جذب کرده است. برنامه ای تحت عنوان ” تسهیل” خیلی کم به عنوان یک ابزار پیام رسانی به بازارها در مورد هدف آن برای حفظ سیاست ها “سازگارانه” عمل کرده است .  فدرال رزرو در مواجهه با تورم، اکنون قصد دارد این برنامه را زودتر از حد انتظار به پایان برساند (با در نظر داشتن برنامه فعلی که قرار است تمام خریدها را تا ماه مارس انجام دهد)، سپس فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخ بهره خواهد بود. برای فدرال رزرو، که سلامت بازار کار نیز در اولویت قرار دارد، سرعت مستمر افزایش ماهانه مشاغل به سیاست گذاران این اطمینان را داده است که می توانند بدون ایجاد اختلال در روند استخدام، سیاست ها را سخت تر نمایند.

«واقعاً زمان آن فرا رسیده است که از آن اصول همه گیری اضطراری دور شویم و به سطح عادی تر برویم تا از تأثیرات منفی بر بازار اشتغال جلوگیری به عمل آید.»

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10045

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10045

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات