گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بهبود اقتصادی، تورم عمدی و عوامل مخرب بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱

بهبود اقتصادی، تورم عمدی و عوامل مخرب بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱

بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱: بهبود اقتصادی، تورم عمدی و عوامل مخرب

رویترز – برای بازارهای مالی جهانی، دومین سال همه گیری کووید تقریباً به اندازه سال اول تاسف آور بوده است. بازار سهام گاوی همچنان در راس کار باقی مانده‌اند، افزایش قیمت‌ انرژی و مواد غذایی باعث تورم زیاد شده و بازارهای اوراق قرضه را آشفته کرده است. چین شاهد کاهش ۱ تریلیون دلاری در بخش‌های سنگین فناوری و املاک خود بوده است. علاوه بر همه اینها، خروج ترکیه از سال ۲۰۲۱ به دلیل هرج و مرج ارزی از بازار کریپتو، بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه این بازار را به هم ریخته و معامله گران کوچک برخی از صندوق های تامینی را زیر پا گذاشته اند و اگرچه حفظ محیط زیست به جریان اصلی محل بحث و تمرکز تبدیل شده، نفت و گاز به عنوان عواملی آلاینده به ترتیب با ۵۰ درصد و ۴۸ درصد افزایش، به عنوان برنده اصلی در این بخش محسوب شده است..

  • سهام تا سقوط

شاخص جهانی ۵۰ کشور MSCI (شاخص سهام کشورهای در حال توسعه) بیش از ۱۰ تریلیون دلار یا ۲۰ درصد به خاطر فراگیری علائم بهبود کووید و سیل محرک های بانک مرکزی که به جریان خود ادامه داده است، افزایش داشته است. شاخص اس اند پی ۵۰۰ دارای افزایش ۲۷ درصدی بوده است در حالی که شاخص فناوری سنگین تا ۲۲ درصد افزایش داشته است. بانک‌های اروپایی (SX7P) بهترین سال خود را در بیش از یک دهه گذشته با رشد ۳۴ درصدی داشته‌اند، اما سهام بازارهای نوظهور(MSCIEF)  ۵ درصد را از دست داده‌اند که با ۳۰ درصد سقوط در شرکتهای فناوری هنگ کنگی همراه بوده است زیرا پکن سعی داشت که از قدرت این شرکتها بکاهد. در مجموع، ارزش سهام جهانی در سال ۲۰۲۱، ۱۰ تریلیون دلار افزایش یافته است

  • سبقت بازار نفت

از آنجایی که اقتصادهای بزرگ جهان که تشنه منابع هستند سعی کرده اند به نوعی به حالت عادی برگردند، بازارهای کالا همچنیان سردرگم هستند. افزایش ۵۰ و ۴۸ درصدی نفت و گاز طبیعی بهترین قیمت در پنج سال اخیر بوده و قیمت‌ها را بسیار بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری نشان می دهد. فلز مس در میان فلزات صنعتی کلیدی در آوریل به رکورد بالایی دست یافته است و برای دومین سال متوالی نزدیک به ۲۵ درصد جهش یافته است. فلز روی افزایش مشابهی داشته است، در حالی که آلومینیوم در بهترین سال خود از سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰ درصد افزایش تولید داشته است. فلز گرانبها طلا کاهش یافته است، اما بازارهای کشاورزی با رشد ذرت تا ۲۵ درصد، شکر ۲۲ درصد و قهوه ۷۰ درصد به رونق دست یافته اند.

۳-بازار خرسی در فروشگاه های چین

سرکوب شرکت های بزرگ آنلاین چین، همراه با بحران بخش املاک، امسال بیش از یک تریلیون دلار از بازارهای این کشور را به ورطه سقوط کشانده است. ارزش سهام شرکت علی بابا هم پیشه ی آمازون درچین، نزدیک به ۵۰ درصد سقوط کرده است. شاخص اژدهای طلایی سهام چینی عضو سهام شرکتهای ایالات متحده ۴۲ درصد (HXC) کاهش یافته است، در حالی که سازنده خانه اورگراند به تازگی تبدیل به بزرگترین نکول در طول تاریخ شده است. این موضوع، باعث شده است که یک توپ متلاشی کننده به بازار اوراق قرضه با بازده بالا یا اوراق”ناخواسته” چین برخورد کند و در نتیجه تقریبا ۳۰ درصد از ارزش این بازار از دست برود. اوراق قرضه شرکت های املاک ۶۷ درصد از شاخص اصلی بازدهی ICE چین را تشکیل می دهد. سایلش لاد، رئیس بخش بازارهای نوظهور فعال، هشدار داد: اگر فروش مسکن به همان میزانی که در حال حاضر وجود دارد کاهش یابد، به راحتی می‌تواند ۱ درصد دیگر از تولید ناخالص داخلی (چین) را کاهش دهد.

  ۴ -اوراق قرضه زمان خرید نیست

رونق تورم و بستن ورودی پول توسط بانک های مرکزی بزرگ، سال سختی را پیش روی بازارهای اوراق قرضه آورده است. به عنوان اولین مورد مخاطره از سال ۲۰۱۳، خزانه‌داری ایالات متحده به عنوان معیار جهانی برای سرمایه‌گذاران بدهی دولت، قرار است حدود ۳% زیان داشته باشد، در حالی که سهام باند آلمان تا ۲۲ دسامبر حدود ۹% کاهش خواهد داشت .از جنبه مثبت، ریسک‌پذیرترین گروه اوراق قرضه بی ارزش شرکتی – آنهایی که دارای رتبه CCC و پایین‌تر هستند – حدود ۱۰ درصد در ایالات متحده و اروپا درآمد داشته‌اند. اوراق قرضه مرتبط با تورم نیز بسیار خوب عمل کرده‌اند و جای تعجب نیست که سود اوراق بهادار ایالات متحده ۶ درصد، معادل‌های یورویی ۶.۳ درصد و لینک‌کننده‌های بریتانیایی ۳.۷ درصد سود داشته‌اند.

۵-جنون سهام میم

معامله‌گران خرده‌فروشی امسال  به سمت وال‌استریت گام بزرگی برداشتند و حرکت‌های چشم‌گیر و حجم معاملات عظیمی را در سهام به اصطلاح «مِیم» ایجاد کردند. سهام GameStop (GME.N) در ژانویه نزدیک به ۲۵۰۰٪ افزایش یافت، اما تا آخر سال ۷۰۰٪ افزایش خواهد داشت. سهامEntertainment (AMC.N)، یکی دیگر از میم‌های مورد علاقه، هنوز حدود ۱۲۰۰ درصد برای سال رشد داشته است، اگرچه در اوایل ژوئن تا ۳۲۰۰ درصد افزایش داشت. تسلا(TESLA)، قهرمان بخش خودروهای الکتریکی، پس از کاهش قابل توجه در اوایل سال بهبود یافت. اما سایر صندوق‌ها یا سهام مرتبط با نوآوری – مانند صندوق نوآوری آرک و برخی از سهام انرژی خورشیدی، سهام بیوتک و شرکت‌های خرید با اهداف ویژه یا SPAC – 20٪ تا ۳۰٪ کاهش داشته اند. در مجموع، سهام میم یک سال پرنوسان را پشت سر نهاد.

۶- سقوط لیرترکیه

سقوط لیر ترکیه همیشه غیر باورکردنی به نظر می رسید اما امسال حتی با توجه به استانداردهای مرتبط این سقوط چشم گیر بود. زمانی که رئیس جمهور طیب اردوغان دشمن قسم خورده نرخ بهره بانکی، رئیس بانک مرکزی را برکنار نمود، اوضاع اقتصادی ترکیه در ماه مارس بدتر نیز شده است. اما این اوضاع بعد از کاهش نرخ در ماه سپتامبر توسط رئیس بانک مرکزی جدید وخیم تر نیز شده است. علیرغم جهش اندک پس از طرح برنامه غیرعادی دولت برای کاهش مشکل، لیر همچنان بیش از ۴۰ درصد در سال کاهش یافته و اوراق قرضه دولت نیز نزولی است.

۷- ضربان تورم

افزایش تورم در سال ۲۰۲۱ به نگرانی اصلی سرمایه گذاران تبدیل شد، زیرا این بیماری همه گیر زنجیره تامین جهانی را مختل نموده و تامین تقاضا برای همه چیز از ریزتراشه گرفته تا چیپس سیب زمینی را دشوارتر کرده است. با افزایش نرخ تورم ایالات متحده به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۸۰، فدرال رزرو این ماه اعلام کرد که خرید اوراق قرضه دوران همه گیری خود را زودتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت خاتمه می دهد و بانک انگلستان اولین بانک مرکزی کشورهای عضو G7 شد که از زمان شیوع کووید، نرخ بهره را افزایش داده است. انتظار می‌رود که سایر بانک‌های مرکزی بزرگ نیز در سال آینده فعالیت خود را ادامه دهند، اما برخی از بازارهای بزرگ در حال ظهور در حال حاضر به خوبی در این فرآیند پیشرفت کرده‌اند.

۸- سقوط بازارها

سرمایه گذاران امید زیادی به بازارهای نوظهور در سال جاری داشتند، اما بسیاری از آنها مایوس شده اند. چالش های چین و ادامه همه گیری کووید باعث شده سهام شرکتsmart(EM)، ۵ درصد کاهش یابد که در مقایسه با رشد ۲۰ درصدی شاخص جهانی و جهش ۲۷ درصدی در وال استریت، وضعیت خیلی خوبی به نظر نمی رسد. اوراق قرضه دولتی این بخش هم با ارز محلی نیز وضعیت وخیمی داشته و ۹.۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اوراق قرضه دلاری، به ویژه در کشورهایی که نفت تولید می کنند، کمی بهتر عمل کرده اند. جف گریلز، رئیس بخش بدهی‌های بازارهای نوظهور مدیریت دارایی آگون می گوید: چین واقعه بزرگ سال بود. احتمالاً سال آینده بیشتر حول محور این مسئله است که نرخ بهره با چه سرعتی در حال افزایش است و وضعیت آهنگ رشد اقتصادی به چه صورت است.

۹- سلطه رمزارزها

با عنایت به صعود بیت کوین نزدیک به ۷۰۰۰۰ دلار، افزایش بازار میم کوین ها به ارزش میلیاردها دلار و محدودیتهای وضع شده در کشور چین، غیرعادی ترین سال برای ارزهای دیجیتال بود. جهش نزدیک به ۶۰ درصدی بیت کوین ممکن است در مقایسه با رشد ۳۰۰ درصدی سال گذشته ناچیز به نظر برسد، اما علیرغم محدودیتهای چینی ها در ماه می که باعث شد قیمت آن تقریباً به نصف کاهش یابد، این اتفاق رخ داده است. دوج کوین، یک توکن دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک محصول جانبی بیت‌کوین رونمایی شد، از ابتدای سال بیش از ۱۲۰۰۰ درصد افزایش یافت و در ماه می  قبل از اینکه تا اواسط دسامبر حدود ۸۰ درصد کاهش یابد، به بالاترین حد خود رسید. توکن‌های غیرمثلی (NFT) – رشته‌هایی از کد ذخیره ‌شده در بلاک چین هستند که نشان‌دهنده مالکیت منحصربه‌فرد هنر دیجیتال، ویدیوها یا حتی توییت‌ها هستند – و به عنوان روندهای تاثیرگذار ظاهر شدند. یک کولاژ دیجیتالی از هنرمند آمریکایی بیپل در ماه می در حراج کریستی به قیمت نزدیک به ۷۰ میلیون دلار فروخته شد و این اثر را به یکی از سه اثر برتر یک هنرمند زنده تبدیل کرد که تا به حال در حراج در معرض فروش گذاشته است.

۱۰-رویای سبز

رؤیای دنیای سبز امسال در مرکز توجه قرار داشت. انتشار اوراق قرضه سبز برای یک سال رکورد دیگر، نزدیک به نیم تریلیون دلار قیمت گذاری شد. نسخه “ESG” شاخص سهام شاخص جهانی MSCI بیش از ۲ درصد نسبت به نسخه استاندارد افزایش یافته است در حالی که شاخص سهام دوستدار محیط زیست چین بیش از ۴۵٪ افزایش یافته است و این در حالی است که سایر بخش ها در آنجا رکودی بوده است.

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

کد مقاله

9908

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9908

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات