گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سقوط بازارهای سهام جهانی به دلیل ترس از تورم و کاهش رشد اقتصادی چین

سقوط بازارهای سهام جهانی به دلیل ترس از تورم و کاهش رشد اقتصادی چین

شاخص‌های FTSE 100 و S&P 500 از جمله شاخص‌هایی هستند که به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش رشد جهانی در حال کاهش هستند. بازارهای جهانی روز دوشنبه با افت شدید مواجه شدند زیرا ترس از افزایش تورم و کاهش رشد صادرات چین نگرانی‌ها را در مورد سلامت اقتصاد جهانی افزایش داده است. سهام در بازارهای آسیا-اقیانوسیه، اروپا و ایالات متحده همگی به خاطر نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش رشد جهانی، با افزایش نرخ بهره برای مهار تورم فزاینده، با افت شدیدی مواجه شدند. در لندن،  شاخصFTSE 100  به پایین‌ترین سطح خود در هشت هفته گذشته سقوط کرد و با افت ۲.۳۲ درصدی یا ۱۷۱ واحدی به رقم۷۲۱۶ واحد در پایان معاملات روز دوشنبه دست یافت و سهام شرکت‌های معدنی سقوط بیشتری را تجربه نمود. شاخص نیکی ژاپن اوایل روز دوشنبه ۲.۵ درصد کاهش داشت. پس از اینکه رشد صادرات چین در ماه آوریل به کمترین میزان در دو سال اخیر ( ۳.۹ درصد) در سال رسید، قیمت سهام نیز نسبت به ۱۴.۷ درصد در ماه کاهش یافت. واردات روند ثابتی را دنبال می‌نمود، زیرا شیوع کووید در چین تقاضا را کاهش داد و بدین صورت تولید دچار اختلال شد.

تحلیلگران می‌گویند این کندی رشد نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در شهرهای بزرگی همچون شانگهای گرفتار قرنطینه است و بدین صورت این مسئله بر تولید کارخانه ها تأثیر گذاشته و زنجیره های لجستیکی را تحت تأثیر قرار داده است. دو مورد از بزرگترین نگرانی‌ها، زنجیره تامین و تاثیر تورم از جمله نرخ بهره بالاتر است. میهیر کاپادیا، مدیر اجرایی سرمایه‌گذاری جهانی سان گفت: به دلیل قرنطینه‌های شدید کووید، رشد صادرات چین به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسیده است. اختلالات زنجیره تامین به نوبه خود بر درآمد شرکت ها در سراسر جهان و در نتیجه سهام آنها موثر بوده است.

بازارهای اروپایی در پایان معاملات با ۲.۹ درصد کاهش به پایین‌ترین مقدار در دو ماه اخیر سقوط کردند. در نیویورک، شاخص  S&P 500  در وال استریت ۳.۲ درصد سقوط کرد که این رقم پایین‌ترین حد در یک سال  پس از تجربه بدترین زیانهای هفتگی در بیش از یک دهه گذشته را به همراه داشته است. سرمایه‌گذاران بار دیگر سهام فناوری‌های خیلی بزرگ را فروختند و به همین دلیل شاخص نزدک ۴.۲۹ درصد سقوط کرد. مواد خام با کاهش شدید روبرو هستند و قیمت مس به پایین ترین حد خود از اواسط دسامبر در لندن یعنی ۹۱۶۰ دلار (۷۴۴۰ پوند) در هر تن رسیده است. قیمت‌ فلزاتی همچون آلومینیوم، روی، نیکل، سرب و قلع نیز به دلیل نگرانی از اینکه محدودیت‌های چین به تولیدات کارخانجات آسیب وارد کند، کاهش یافت. سهام بازارهای نوظهور به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۰ رسید، زیرا کندی روند اقتصادی چین بر فشارهای ناشی از افزایش نرخ‌های بهره جهانی و اختلالات مداوم ناشی از جنگ اوکراین افزوده است.

نخست‌وزیر چین، لی کچیانگ، روز شنبه هشدار داد که وضعیت اشتغال چین “پیچیده و سخت” است و از ادارات و مناطق دولتی خواست اقداماتی را برای حمایت و حفظ مشاغل در اولویت قرار دهند. این اتفاقات باعث شد که قرنطینه چین تأثیر اقتصادی جدی بر سایر کشورها خواهد داشت.

اوراق قرضه دولتی ایالات متحده نیز تحت تأثیر فروش جدید قرار گرفتند، که باعث افزایش بازده یا نرخ بهره اسکناس ۱۰ ساله خزانه داری شد که به بالاترین سطح  قیمتی از نوامبر ۲۰۱۸ رسید. همچنین، با کاهش قیمت‌ها، بازدهی نیز افزایش یافت.

دلار آمریکا به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسیده است زیرا این احتمال وجود دارد که نرخ های بهره آمریکا در سال جاری برای مقابله با تورم فزاینده که ۸.۵ درصد است افزایش یابد. ماریو هاجیکیریاکوس در کارگزاری XM اظهار داشت: “هیچ مانعی برای دلار قدرتمند آمریکا وجود ندارد.” استرس در بازارهای سهام، نگرانی در مورد کندی همزمان اقتصاد جهانی، و افزایش بی وقفه بازدهی ایالات متحده همچنان باعث افزایش تقاضا برای ارز شده اند. دارایی های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال نیز با افت مواجه بودند. بیت‌کوین به پایین ترین سطح خود از ماه جولای ۲۰۲۱ افت نمود و به زیر سطح قیمتی۳۲۷۰۰ دلار رسید و در شش ماه گذشته نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

 

 

منبع:theguardian

مشاهده خبر

کد مقاله

10786

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10786

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات