گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ می‌تواند دوباره به قیمتهای «سال ۲۰۰۰» بازگردد

قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ می‌تواند دوباره به قیمتهای «سال ۲۰۰۰» بازگردد

طبق بررسی بلومبرگ: قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ می‌تواند دوباره به قیمتهای «سال ۲۰۰۰» بازگردد، زیرا اکثر کالاها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ معکوس می شوند.

علیرغم اینکه طلا در نیمه دوم سال با کاهش قیمت به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید، بخش اطلاعات بلومبرگ براین باورست که (قیمت این) فلز گرانبها در مقابل کالاهای گسترده‌تر که در معرض ریسک بازگشت قیمتی هستند، در حال افزایش است.

به گفته مایک مک گلون استراتژیست ارشد کالا در بلومبرگ، نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بزرگترین ریسک بازگشت قیمتی را تجربه خواهد کرد، اما طلا از معدود کالاهایی است که می‌تواند سودمند باشد و دوباره به سطح ۲۰۰۰ دلاری در هر اونس دست یابد.

مک گلون در چشم انداز اواسط سال خود اذعان نمود: “بازگشت بزرگ قیمتی در سال ۲۰۲۲ ممکن است در سطح H2 شتاب بیشتری به خود بگیرد و به نظر می‌رسد نفت خام گزینه اصلی برای کاهش قیمت باشد. همانطور که می بینیم ریسک ۲H  به سمت تسریع روند اصلاحی در شاخص کالای بلومبرگ تمایل یافته است و طلا به طور بالقوه یک کالای برجسته و مهم محسوب می شود”.

بخش اطلاعات بلومبرگ این سوال را مطرح نمود که آیا طلا در نیمه اول سال با رکود مواجه بوده است در حالی که کالاهای دیگر با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند. پس از بررسی تمام داده‌ها، مک گلون عنوان نمود که روند خیزش طلا بیشتر محتمل است در حالی که بقیه کالاها از اوج قیمتی خود پایین‌تر آمده اند.

“عملکرد کاهشی طلا به وضوح با رقابت کالاها با سرعت بالا در گذشته متفاوت است. اما به نظر می‌رسد که این فلز آماده افزایش قیمت است. طلا به مدت یکسال در حوالی میانگین ۱۰۰ هفته‌ای خود قرار داشت. مک گلون نوشت: طلا آماده اوج‌گیری است اما بقیه کالاها با ریسک بازگشت به میانگین تاریخی خود مواجه هستند.” آخرین دوره مشابه طلا در مقابل کالاهای قوی در سال ۲۰۰۰ بود که حباب ترکید و فلز گرانبها به یک بازار گاوی گسترده جهش نمود.

با کاهش رشد جهانی، احتمالاً طلا تا پایان سال ۲۰۲۲ در برابر فلزات صنعتی به درخشش خود ادامه می‌دهد.

مک‌گلون افزود: «ما شاهد هستیم که ریسک‌ فلز مس همراه با افت بازارهای سهام و کاهش تقریباً ۱۵ درصدی این فلز در شاخص H1 تا مرز ۲H ادامه دارد.» معاملات فلز مس بالای ۱۰۰۰۰ دلار در هر تن می‌تواند نشانه بهبود اقتصادی باشد، اما ما فکر می‌کنیم که احتمال اینکه طلا از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس عبور کند، بیشتر است.

از دیدگاه کلان، بخش اطلاعات بلومبرگ تورم را در اواخر سال جاری کاهش می‌دهد، زیرا بازار سهام همچنان به کاهش ادامه داده و برخی کالاها از جمله نفت و فلزات صنعتی سقوط می‌کنند.

«اگر سال ۲۰۲۲ با افزایش پرسرعت در شاخص نقطه کالای بلومبرگ (BCOM) تفاوت چندانی نداشته باشد، ممکن است کالاها در شاخص H2 حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کنند. این حالت افراطی کاملاً طبیعی است… نمونه‌های قبلی افزایش مشابه به اوج قیمتی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ روند ثابتی داشتند، زیرا کالاها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا نکردند.»

افزایش انتظارات فدرال رزرو با وجود رکود در بازار سهام و مس (که یک شاخص تورم/اقتصادی محسوب می‌شود) باعث کاهش انتظارات فدرال‌رزرو شده است که نشان‌دهنده ریسک بیشتر بازگشت قیمت کالاها است. بخش اطلاعات بلومبرگ در حال پیش بینی گذار به کاهش تورم در بخش کالاها تا پایان سال ۲۰۲۲ است. مک گلون همچنین افزود: بازگشت قیمت کالاها پس از افزایش بیش از حد کاملا طبیعی است و ممکن است سیگنال‌هایی از کاهش فلزات صنعتی، پنبه، گندم و الوار در پایان ژوئن دریافت نماییم. ما معتقدیم هوشیاری بانک‌های مرکزی در مبارزه با تورم در میان کاهش قیمت‌های سهام، تولید ناخالص داخلی جهانی و احساسات مصرف‌کننده یک عامل مهم محسوب می‌شود و شاهد برخی نمونه‌های مشابه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۱۹۲۹ خواهیم بود. هر دو سال از نظر افت بازار سهام قابل توجه بودند، به استثنای نقدینگی مازاد که به افزایش سریع دارایی ها در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و در طول جنگ روسیه و اوکراین  منجر شد.

مورد اصلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ این است که کالاها و سهام  به اندازه ای افت کنند که فدرال رزرو شروع به کاهش روند افزایش نرخ خود نماید تا اینکه طلا و اوراق قرضه بلند مدت خزانه داری ایالات متحده نیز عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بر اساس این چشم انداز، بیت کوین نیز ممکن است همچون طلا با افزایش قیمت مواجه شود.

 

 

منبع:kitco

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11197

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11197

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات