گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

مقامات اتحادیه اروپا سقف قیمت نفت روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین نمودند

مقامات اتحادیه اروپا سقف قیمت نفت روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین نمودند

اتحادیه اروپا روز جمعه پس از چند روز مذاکره فشرده بر سر یک سطح معقول، موافقت کرد که قیمت نفت روسیه را در سقف ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کند. این خبر پس از آن اعلام شد که گروه G-7 متشکل از اقتصادهای پیشرفته در ماه سپتامبر توافق کردند که محدودیتی برای نفت خام دریایی روسیه اعمال کنند و بنابراین درآمد کرملین از این کالا را محدود کنند. با این حال، جزئیات در مورد نحوه عملکرد این سقف قیمتی در عمل از آن زمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

روسیه، در بحبوحه هجوم خود به اوکراین، هشدار داده است که سقف قیمت نفت می تواند بازارهای انرژی را ویران کند و قیمت کالاها را حتی بیشتر نماید. یک سند اتحادیه اروپا با جزئیات این سقف گفته است که محدودیت قیمت به طور مرتب برای نظارت بر پیامدهای بازار آن بررسی می شود، اما باید حداقل ۵ درصد کمتر از میانگین قیمت بازار در نظر گرفته شود.

مذاکرات از طریق لهستان متوقف شده بود و وزرای ورشو در حال بررسی دقیق بودند اما سپس با مکانیسم تعدیل ۵ درصد موافقت کردند. انتظار می رود روز یکشنبه این خبراعلام رسمی شود. تحلیلگران انرژی هشدار داده‌اند که اگر قرار است این سقف قیمتی موثر باشد، G-7  به حمایت سایر خریداران عمده نیاز دارد. به عنوان مثال، چین و هند پس از حمله به اوکراین، خرید نفت روسیه را افزایش دادند تا از نرخ های تخفیفی که مسکو ارائه می دهد، بهره مند شوند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا، در سپتامبر به CNBC گفت که چین و هند باید از این اقدام حمایت کنند. سیمسون در آن زمان عنوان نمود: «پرداخت درآمدهای مازاد به روسیه ناعادلانه است.»

اما به نظر می رسد این کشورها برای رعایت این سقف اشتیاق کمتری دارند. وزیر نفت هند، شری هاردیپ اس پوری، در ماه سپتامبر به CNBC گفت که او یک “وظیفه اخلاقی” در قبال مصرف‌کنندگان کشورش دارد. وی افزود: ما از روسیه نفت می خریم، از هر کجا که دوست داشته باشیم نفت می خریم.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

16005

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16005

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات