گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ممنوعیت صادرات گندم توسط هند

ممنوعیت صادرات گندم توسط هند

ممنوعیت صادرات گندم توسط هند برای کنترل قیمت به دلیل کاهش تولید با گرم شدن هوا

هند، دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان، تمام صادرات غلات را لغو نموده است. هند صادرات گندم را در روز شنبه، تنها چند روز پس از اینکه اعلام کرد صادرات گندم را در سال جاری در اولویت قرار خواهد داد، ممنوع کرد، زیرا موج گرمای شدید تولید را کاهش داده است و قیمت محصولات داخلی در میان تقاضای صادراتی شدید به بالاترین حد خود رسیده است. دولت گفت که همچنان اعتبار اسنادی که قبلاً بنا به درخواست کشورهایی که در تلاش هستند «نیازهای امنیت غذایی خود را برآورده کنند» صادر شده بود، پابرجاست.

پس از کاهش صادرات از منطقه دریای سیاه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، خریداران جهانی برای تامین ذخایر غذایی خویش به دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان بانک وابسته بودند. قبل از این ممنوعیت، هند قصد داشت امسال رکورد ۱۰ میلیون تن را در صادرات داشته باشد. ممنوعیت هند می‌تواند قیمت های جهانی را به به اوج برساند و بدین صورت مصرف‌کنندگان فقیر در آسیا و آفریقا آسیب خواهند دید.

یک فروشنده در بمبئی در گفتگو با شرکت تجاری جهانی گفت: «این ممنوعیت شوکه کننده است. ما انتظار داشتیم صادرات پس از ۲ تا ۳ ماه کاهش یابد، اما به نظر می رسد افزایش تورم نظر دولت را تغییر داده است.»

 

یمت جهانی گندم از زمان حمله روسیه به اوکراین

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم خرده فروشی سالانه هند را در ماه آوریل به بالاترین حد خود در هشت سال گذشته رسانده است و اقتصاددانان به این نتیجه رسیده اند که بانک مرکزی برای مهار قیمت ها باید نرخ های بهره را بیشتر افزایش دهد. قیمت گندم در هند به بالاترین حد قیمتی خود رسیده استف به صورتی که در برخی از بازارهای نقدی ۲۵۰۰۰ روپیه (۳۲۲.۷۱ دلار) در هر تن، در مقابل حداقل قیمت حمایتی ثابت دولت که ۲۰۱۵۰ روپیه است.

تاثیر گرما در کاهش اندازه محصول

اوایل این هفته، هند رکورد هدف صادراتی خود را برای سال مالی ۲۳/ ۲۰۲۲ که از اول آوریل آغاز شد، تعیین نمود و عنوان نمود که هیئت‌های تجاری را به کشورهایی مانند مراکش، تونس، اندونزی و فیلیپین می‌فرستد تا راه هایی را برای افزایش بیشتر محموله ها بررسی کنند. یکی از فروشندگان در دهلی در گفتگو با یک شرکت تجاری جهانی گفت:« اما افزایش شدید و ناگهانی دما در اواسط مارس به این معنی است که اندازه محصول کوچکتر از حد انتظار یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تن یا حتی کمتر از آن در مقابل برآورد دولت در صورت افزایش قیمت بالاتر ۱۱۱.۳۲ میلیون تن است.

«عرضه محصول توسط دولت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. بازارهای منقطه ای نسبت به سال گذشته عرضه بسیار کمتری دارند. همه این موارد نشان دهنده تولید محصول کمتر است. در ماه آوریل، هند ۱.۴ میلیون تن گندم صادر کرد و قراردادهایی برای صادرات حدود ۱.۵ میلیون تن در ماه می امضا شد. ممنوعیت صادراتی هند قیمت جهانی گندم را افزایش خواهد داد. فروشنده دیگری نیز اظهار نمود: در حال حاضر هیچ تامین‌کننده بزرگ گندم در بازار وجود ندارد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10830

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10830

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات