گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ژاپن هم درگیر تورم شد

ژاپن هم درگیر تورم شد

بالاخره ژاپن هم درگیر تورم شد اما هنوز زمان مناسبی برای جشن گرفتن نیست!

 

هیگا، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت صنایع هیگا، که به خاطر آوردن فرانشیز پیتزای دومینو معروف است، در روز جمعه به برنامه اسکوئک باکس آسیا«CNBC»  گفت: ژاپن در حال حاضر با تورم – هزینه‌ای مواجه است که در آن قیمت‌ها افزایش می‌یابند در حالی که دستمزدها تغییری نمی‌کنند و بدین صورت خرده‌فروشان در «وضعیت دشواری» قرار گرفته اند.

قیمت‌های اصلی مصرف‌کننده ژاپن ممکن است به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی نزدیک شود، اما ارنی هیگا، کارآفرین با تجربه می‌گوید هنوز زمان خوشحالی فرا نرسیده است.

هیگا، در روز جمعه در مصاحبه باCNBC  خطاب به “اسکوائک باکس آسیا” می‌گوید: «وقتی در مورد تورم حرف می‌زنیم، انگار داریم به کلسترول فکر می‌کنیم – کلسترول خوب و کلسترول بد وجود دارد –چیزی است که ما اکنون در ژاپن تجربه می‌کنیم، تورم بد است.  داده‌های دولتی روز جمعه نشان داد که شاخص اصلی قیمت مصرف ‌کننده در توکیو( باحذف غذای تازه و انرژی)، در ماه می ۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

در حالی که این رقم نسبت به هدف تورمی گریزان بانک ژاپن خیلی ناچیز است، افزایش هزینه‌ها عمدتاً به دلیل قیمت مواد غذایی و انرژی بوده است. بدون احتساب قیمت مواد غذایی تازه و انرژی، شاخص قیمت مصرف کننده در توکیو تنها ۰.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در ماه مه افزایش یافت.

هیگا افزود، زمانی که بانک ژاپن هدف تورم ۲ درصدی خود را اعلام کرد، بیشتر تورم کشش تقاضا را مدنظر قرار داد که در آن افزایش دستمزدها یک «چرخه خوب» از مخارج مصرف کننده ایجاد می‌کند که قیمت ها و حقوق را بیشتر افزایش می‌دهد.

وقتی در مورد تورم حرف می‌زنیم، انگار داریم به کلسترول فکر می‌کنیم – کلسترول خوب و کلسترول بد وجود دارد –چیزی است که ما اکنون در ژاپن تجربه می‌کنیم، تورم بد است.

او افزود، اما در حال حاضر، کشور با تورم فشار هزینه‌ای مواجه است یعنی قیمت‌ها در حال افزایش است اما دستمزد تغییر نمی‌کند. به عنوان یک خرده‌فروش، شما واقعاً تحت فشار هستید زیرا تمام هزینه‌های شما افزایش یافته است، اما واقعاً نمی‌توانید آن هزینه را به مصرف‌کننده منتقل کنید.”

برای روشنتر شدن مطلب باید بگوییم، ژاپن تنها اقتصاد بزرگی نیست که با افزایش قیمت مواجه است. کشورهای دیگری مانند ایالات متحده و بریتانیا در حال حاضر با مشکلات شدیدتر هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال، بانک ژاپن همچنان به اتخاذ سیاست پولی انبساطی ادامه می‌دهد – در زمانی که همتایان فدرال رزرو ایالات متحده و بانک انگلستان نرخ‌ها را برای مبارزه با تورم افزایش داده‌اند، این بانک نرخ‌های بهره را نسبتاً پایین نگه داشته است. واگرایی چشم انداز سیاست ها به تضعیف شدید ین ژاپن (واحد پولی این کشور) تا در سال جاری منجر شده است، به طوری که این ارز در مقطع زمانی خاص با رسیدن به رقم ۱۳۰ در برابر دلار تضعیف شده است.

سپس، ین تقویت شد و آخرین معامله در بعد از ظهر جمعه در آسیا نزدیک به ۱۲۷ در هر دلار بود. اما این رقم هنوز با سطوح حدود ۱۱۴ در اوایل سال جاری در برابر قیمت دلار، فاصله دارد.

هیگا افزود: «معاملات ین بسیار مهم است، زیرا ژاپن ۶۰ درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند، ناگفته نماند که ۹۹ درصد از انرژی این کشور نیز از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین می‌شود، و این موضوع باعث ایجاد یک مشکل بزرگ می‌شود. وی همچنین گفت که تضعیف شدید پول ژاپن در برابر دلار منجر به “افزایش هزینه ها” شده است.»

او می‌گوید: «اگر وارد کننده مواد غذایی باشد، حتی نمی‌توانید از پس هزینه های خود بیایید. حتی بدتر اینکه، قیمتها از کنترل شما خارج خواهد شد.»

 

 

منبعcnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10907

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10907

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات