گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بانک آمریکا(BofA) و سایرین اکنون شاهد افزایش بالاتر نرخ بهره در سال جاری هستند

بانک آمریکا(BofA) و سایرین اکنون شاهد افزایش بالاتر نرخ بهره در سال جاری هستند

جی پی مورگان، بانک آمریکا(BofA) و سایرین اکنون شاهد افزایش بالاتر نرخ بهره در سال جاری هستند، زیرا فدرال رزرو به شدت تهاجمی عمل می کند

 

ناظران فدرال رزرو به سرعت پیش بینی‌های خود را در مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری پس از دو برابر کردن برنامه‌های بانک مرکزی برای تشدید سیاست ها و مهار تورم، افزایش داده و تغییر می‌دهند. اقتصاددانان بانک آمریکا و جی پی مورگان در روز جمعه، دو روز پس از نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو، پیش بینی‌های خود را تغییر دادند. بانک آمریکا یکی از پیش‌بینی‌های تهاجمی‌تر در وال استریت را منتشر کرد. در حال حاضر هفت افزایش نرخ در سال جاری پیش بینی می‌شود – این عدد برای اولین بار توسط جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان در جریان کنفرانس پس از اعلام سود بانک در ۱۴ ژانویه بیان شد. جی پی مورگان عنوان داشت که امسال منتظر ۵ نرخ افزایش هستند که این عدد نسبت به پیش بینی قبلی یک رقم افزایش یافته است اما طبق این پیش بینی، نرخ صعودی از چهار به سه در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. مایکل فرولی، اقتصاددان ارشد جی‌پی مورگان، در یادداشتی می‌گوید: «جدیدترین نمودار نقطه‌ای، با وجود تورم بالا و بیکاری پایین، انتظار برای افزایش تدریجی دیگری را نشان می‌دهد. با این حال، اظهارات پاول در این هفته به وضوح بازار را از انتظار افزایش سه ماهه نرخ بهره مایوس نمود.»

اقتصاددانان بانک آمریکا با اتخاذ یک دیدگاه افراطی‌تر، انتظار دارند که فدرال رزرو در جلسات باقیمانده در سال جاری نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد و در مجموع هفت افزایش داشته باشد و در سال ۲۰۲۳ هر سه ماه یک بار نرخ‌ها را افزایش دهد. همین ماه گذشته، بانک آمریکا در یک یادداشت تحقیقاتی در ۱۵ دسامبر گفت که انتظار دارد نرخ بهره پس از افزایش اولیه در ماه مارس، در هر ۹ فصل آینده، ۲۵ واحد پایه افزایش داشته باشد.

فدرال رزرو پس از نشست سیاستی دو روزه‌ای که در روز چهارشنبه به پایان رسید، نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشت و به برنامه‌هایی برای توقف سیاست خرید دارایی در دوران همه‌گیری اشاره داشت. اما کمیته بازار آزاد فدرال مجدداً تأیید کرد که این روند را در اوایل ماه مارس به پایان می‌رساند و نشان می‌دهد که اولین افزایش نرخ بهره ممکن است تا شش هفته دیگر انجام شود. علاوه بر این، جروم پاول رئیس فدرال رزرو، در یک کنفرانس مطبوعاتی، خصمانه‌ترین لحن  را در پیش گرفت و اظهار داشت که فدرال رزرو قبل از آسیب رساندن به بازار کار، فضای «زیادی» برای افزایش نرخ بهره دارد. رئیس فدرال رزرو همچنین به این نکته اشاره ننمود که امکان افزایش ۵۰ واحد پایه وجود دارد یا خیر. سرمایه‌گذاران انتظار شفاف‌سازی را از آخرین جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی داشتند، اما مقامات فدرال رزرو در مورد اینکه چه زمانی – و تا چه حد – هزینه‌های استقراض کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد، اقدامی ننموده‌اند.

بانک آمریکا در یادداشت تحقیقاتی خود نوشت: “فدرال رزرو پذیرفته است که به طور جدی پشت این منحنی است.” با این حال، بازارها کار فدرال رزرو را برای سخت‌تر نمودن شرایط مالی بدون افزایش واقعی انجام می‌دهند. بانک آمریکا با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در ابتدای کار افزایش قیمت‌های فدرال رزرو را در شروع دو چرخه افزایشی، پایینتر از حد ارزشگذاری کرده اند، با توجه به قیمت‌گذاری بازارها در ۳۰ نقطه پایه افزایش در نشست ماه مارس و ۱۱۸ واحد پایه برای سال در زمان پیش‌بینی جدید، اعلام کرد که انتظارات تقریباً کافی نیست. این بانک اکنون انتظار دارد که فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ وجوه را به محدوده قیمتی ۱.۷۵٪ -۲.۰۰٪ برساند و در جلسات آتی در سال بعد با دامنه وجوه نهایی ۲.۷۵٪ – ۳.۰۰٪ به سمت افزایش درپایان سال ۲۰۲۳ سوق پیدا کنند. بازارها با نرخ پایانی حدود ۱.۷۵ درصد قیمت گذاری می‌کنند.

بانک آمریکا در یادداشتی می‌گوید: «وقتی در مسابقه عقب بمانید، دیگر حتی برای آب خوردن نیز توقف نمی‌کنید»، همچنین هشدار داد که تشدید تهاجمی فدرال رزرو احتمالاً «با تاخیر بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد» و بر رشد سال ۲۰۲۳ نیز بی تاثیر نخواهد بود.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، بازارهایی که براساس احتمال سیاست‌گذاران قیمت‌گذاری شده‌اند، امسال نرخ ها را افزایش نمی‌دهند. اما افزایش قیمت‌ها و لحن تهاجمی‌تر مقامات بانک مرکزی، باعث شده است که استراتژیست‌ها سرعت پیش‌بینی خویش را افزایش دهند. جدیدترین رقم تورم سرفصل، مخارج مصرف شخصی (PCE) نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش را در ماه دسامبر ثبت کرد که سریع‌ترین نرخ افزایش از سال ۱۹۸۲ است. به نظر می‌رسد بانک BNPپاریباس یکی از اولین بانک‌هایی است که پیش‌بینی نرخ بهره خود را اصلاح کرده است. روز پنجشنبه، بانک اعلام کرد که در مقایسه با چهار مورد قبلی انتظار شش افزایش ۲۵ واحد پایه را دارد و اکنون محدوده هدف ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصدی را در پایان سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که ۲۵ واحد پایه بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. لوئیجی اسپرانزا، اقتصاددان ارشد جهانیBNP  پاریباس، در یادداشتی نوشت: «ما اظهارنظر پاول رئیس فدرال رزرو را خواندیم که این چرخه با چرخه قبلی متفاوت است، به عنوان نشانه ای از اینکه سوگیری فدرال رزرو برای انقباض بیشتر از آنچه بازارها پیش بینی کرده بودیم است ».

این بانک همچنین اضافه کرد که مورد پایه جدید برای شش افزایش، چشم‌انداز صعودی آن را برای سهام ایالات متحده با چالش‌هایی مواجه می‌کند، اما برای از بین بردن آن به‌طور مستقل در صورتی که رشد درآمد قوی‌تر باشد، کافی نیست. به طور مشابه، دویچه بانک پیش‌بینی‌های نرخ خود را از چهار به پنج تغییر داد، که نشان می‌دهد اکنون انتظار دارد سیاست‌گذاران در هر جلسه از ماه مارس تا ژوئن نرخ‌ها را افزایش دهند و در ماه سپتامبر به روند سه‌ماهه افزایشی خود بازگردند. هنری آلن از بخش تحقیقات دویچه بانک در یادداشتی در صبح روز جمعه نوشت: «با فرض تحقق این امر، سرعت این افزایش بسیار سریع‌تر از مواردی است که در دوره های قبلی مشاهده نمودیم”.

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10138

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10138

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات