گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش هزینه قبوض انرژی درقزاقستان برای استخراج کنندگان کریپتو

افزایش هزینه قبوض انرژی درقزاقستان برای استخراج کنندگان کریپتو

استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال در قزاقستان امسال هزینه بیشتری برای انرژی خود پرداخت می‌کنند، زیرا دولت در تلاش است تا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهد و مصرف بیش از حد برق را که به کمبود انرژی کمک می‌کند، محدودتر نماید. بر اساس مقررات مالیاتی جدیدی که از اول ژانویه لازم الاجرا شد، آستانا برای ماینرهای ارزهای دیجیتال یک مقیاس متغیر برای هزینه اضافی در مصرف انرژی برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال اعلام نمود، که اولین بار در سال گذشته اجرایی شد.

ژانویه سال گذشته، ماینرها شروع به پرداخت ۱ تنگه به ارزش ۰.۰۰۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کردند. طبق گزارش NewTimes.kz یک سال بعد، برخی از ماینرها تا ۱۰ برابر بیشتر پرداخت می‌کنند. هزینه اضافی به میانگین قیمتی که برای تولید سکه‌ها در یک دوره گزارش مالیاتی معین پرداخت می‌کنند، بستگی دارد. هرچه قیمت برق ارزان‌تر باشد، هزینه اضافی بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر تولید کننده ۲۴ تنگه به ارزش حدود ۰.۰۵ دلار یا بیشتر به ازای هر کیلووات ساعت بپردازد، هزینه اضافی در ۱ تنگه باقی می‌ماند. اگر ۵-۱۰ تنگه بپردازند، اضافه قیمت به ۱۰ تنگه می‌رسد. ماینرهای ارزهای دیجیتال به دلیل خرید ظرفیت اضافی از نیروگاه‌ها از طریق مزایده، نرخ‌های متفاوتی را پرداخت می‌کنند. کسانی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند همچنان به پرداخت نرخ ثابت ۱ تنگه ادامه می دهند.

رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف در فوریه ۲۰۲۲ به دولت دستور داد تا این هزینه اضافی را بررسی کند، زیرا وی بر این باورست که ۱ تنگه برای استخراج کنندگانی که سود زیادی به دست می‌آورند مبلغ « ناچیزی» است.

ماینرهای کریپتو در سال ۲۰۲۱ پس از اینکه پکن فعالیت در آنجا را ممنوع کرد، از چین به قزاقستان سرازیر شدند. عملیات مبتنی بر برق آنها باعث افزایش تقاضا نسبت به برق شد و منجر به خاموشی‌های گسترده گشت. سپس دولت استخراج ماینرها را غیرقانونی اعلام و نسبت به عملیات قانونی ارزهای دیجیتال قوانین سرسختانه ای را وضع نمود.

در آن زمان، این بخش تحت سلطه سرمایه‌داران معروفی مانند بولات نظربایف، برادر رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف بود. پس از اینکه این فرد به دنبال ناآرامی‌های خشونت آمیز در قزاقستان در ژانویه گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفت، دولت علیه مزارع رمز ارز بولات نظربایف که به طور ضمنی به استخراج سکه ها غیرقانونی می پرداختند، اقدام نمود. وی این مراکز را تعطیل نمود. چندین تاجر دیگر که با خانواده نظربایف ارتباط داشتند، “داوطلبانه” فعالیت خود را متوقف نمودند. این افراد شامل کایرات شریپ بایف بودند که گفته می شود همسر داریگا نظربایوا، دختر بزرگ رئیس جمهور سابق است.

محققان همچنان اعلام نمودند که استخراج رمز ارز یک “تهدید برای امنیت اقتصادی کشور” محسوب می شود. تغییرات پرداخت برق برای استخراج کنندگان کریپتو آخرین گام آستانه برای مقابله با این مسئله از طریق وضع مقررات بیشتر است.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

16406

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۱/۰۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16406

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات