گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش ۴۰ درصدی سفارشات تولیدی از کشورچین به دلیل فروکش نمودن تقاضای بالا در این کشور

کاهش ۴۰ درصدی سفارشات تولیدی از کشورچین به دلیل فروکش نمودن تقاضای بالا در این کشور

مدیران لجستیک ایالات متحده برای تأخیر در تحویل کالا از چین در اوایل ژانویه به دلیل لغو سفر کشتی‌های کانتینری و افت صادرات توسط حامل‌های اقیانوس آمادگی خویش را اعلام نموده اند. شرکت‌های حمل‌ونقل یک استراتژی مدیریت ظرفیت فعال را با اعلام پروازهای خالی بیشتر و تعلیق خدمات برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در نظر می گیرند. جو موناگان، مدیر عامل گروه لجستیک جهانی گفت: کاهش بی وقفه نرخ‌های حمل و نقل کانتینری از آسیا، که به دلیل سقوط تقاضا ایجاد می‌شود، شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی را مجبور نموده است که سفرهای دریایی را بیش از هر زمان دیگری کاهش دهند، زیرا استفاده از کشتی‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس آخرین داده های نقشه حرارتی زنجیره تامین CNBC، سفارشات تولیدی ایالات متحده در چین ۴۰ درصد افت داشته است. در نتیجه‌ی کاهش سفارش‌ها، لجستیک جهانی در مصاحبه با CNBC می‌گوید که انتظار دارد کارخانه‌های چینی دو هفته زودتر از حد معمول برای سال نو قمری چین یعنی  شب سال نو چینی در ۲۱ ژانویه سال آینده تعطیل شوند.

به نظر موناگان: «بسیاری از تولیدکنندگان در اوایل ژانویه به دلیل فرا رسیدن موعد تعطیلات رسمی، بسته خواهند شد، که بسیار زودتر از سال گذشته است».

شرکت تحقیقاتی زنجیره تامین پروجکت ۴۴ به CNBC اعلام نمود که پس از رسیدن به سطوح بی سابقه تجارت در طول قرنطینه ویروس کرونا، حجم TEU کشتی (واحد معادل بیست فوت) از چین به ایالات متحده به طور قابل توجهی از پایان تابستان ۲۰۲۲ کاهش یافته است ( کاهش ۲۱ درصد از کل حجم کانتینر کشتی بین ماه اوت و نوامبر).

حجم ورودی ماهانه TEU به کشور امریکا (ساحل غربی+ساحل شرقی) از کشور چین با کاهش قابل توجهی از آگوست ۲۰۲۲ مواجه شده است.

1 1

 

شرکت کشتیرانی جهانی HLS مستقر در آسیا در ارتباط اخیر خود در مورد فضای تجاری حمل و نقل اقیانوسی به مشتریان گفت:

“به نظر می رسد اوضاع صنعت کشتیرانی وخیم باشد زیرا با ورود تناژ جدید به بازار، ترکیبی از کاهش تقاضا و ظرفیت مازاد داریم.”

تحلیلگران HLS کاهش ۲.۵ درصدی حجم کانتینرها و افزایش تقریباً ۵ تا ۶ درصدی ظرفیت را در سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کنند که همچنان تأثیر منفی بر نرخ حمل و نقل در سال ۲۰۲۳ خواهد گذاشت. HLS  اعلام نمود: «بازار حمل و نقل کانتینری به دلیل عدم اطمینان اقتصادی، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و همچنین رقابت شدیدتر در بازار پیچیده‌تر خواهد شد.»

آلن بائر، مدیرعامل OL USA در مصاحبه با CNBC می‌گوید که نشانه‌های اولیه اصلاح موجودی مشاهده می شود. حجم کلی تجارت و جریان سفارش به خارج از آسیا همچنان مبهم است زیرا شرکت‌های حمل و نقل کشتی‌های بیشتری را متوقف کرده اند و حرکت صعودی ملایمی با نزدیکتر شدن به سال نوی چینی وجود دارد. اما بائر گفت: «فضا مبهم‌تر شده است، بنابراین در حالی که تقاضا کم است، شرایط ممکن است در ژانویه و در طول سه ماهه اول بالاتر باشد. از جنبه مثبت، به نظر می رسد که کاهش موجودی و نیاز به راه اندازی مجدد سفارش و چرخه تحویل، رو به افزایش است.»

بنادر ساحل غربی ایالات متحده بیشترین آسیب را متحمل می شوند

HLS  به داده‌های تجاری اشاره کرد که نشان می‌دهد واردات آمریکا از آسیا در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ ماه گذشته رسیده است. در این بیانیه آمده است: نرخ لحظه ای یک کانتینر از آسیا به سواحل غربی ایالات متحده با کمی افزایش از نقطه سربه سر عبور کرده است.

به گفته جاش برزیل، معاون رئیس بخش بینش زنجیره تامین در پراجکت ۴۴، بنادر بزرگ ساحل غربی لس آنجلس و لانگ بیچ با بیشترین کاهش تجارت مواجه شده است، زیرا کشتی های تجاری نیز مسیر برخی از محموله‌های خود را به سمت ساحل شرقی تغییر داده‌اند تا از خطر اعتصاب بزرگ اتحادیه در بنادر ساحل غربی جلوگیری کنند.

HLS  انتظار دارد که اکثر شرکت‌های حمل ‌و نقل نرخ‌های خود را در ساحل غربی تا ۱۴ دسامبر افزایش دهند و در هر کانتینر معادل چهل فوت (FEU) بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار نگه دارند. با این حال، انتظار می‌رود نرخ‌های سواحل شرقی ایالات متحده در نیمه اول دسامبر ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار کاهش یابد و به میانگین ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار در هر FEU برسد.

افزایش اخیر اقدامات قرنطینه‌ کووید در چین همچنان بر عملیات تولیدی تأثیر می‌گذارد و خروجی‌های محموله را به تأخیر می‌اندازد. همچنین موانع دسترسی محلی برای حمل و نقل بین استانی و بین شهری وجود دارد که عمدتاً مربوط به الزامات آزمایش راننده کامیون است که ظرفیت حمل و نقل تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می گیرد. جنجال برسر برای فضای کشتی، واژگونی محموله، و حمل آهسته حمل بار توسط نقشه حرارتی زنجیره تامین CNBC ردیابی می شود.

داده های کشتیرانی (لغو شده) نشان می دهد که کاهش ظرفیت کشتی در مسیر اقیانوس آرام (چین به ایالات متحده) با سرعت قابل توجهی ادامه دارد. ائتلاف ۲M مرسک و MSC تقریباً نیمی از خدمات خود در ساحل غربی ایالات متحده را برای ماه دسامبر به حالت تعلیق درآورده است. در نتیجه، فضا برای حمل‌کننده‌ها برای محموله‌های مسیر جنوب غربی اقیانوس آرام محدودتر شده است و قابلیت اطمینان خدمات کاهش یافته است، به طوری که حامل‌هایی از جمله MSC و Hapag-Lloyd در تلاش برای جبران زمان، محموله‌ها را در کشتیرانی ارسال می‌کنند (نمی‌پذیرند). به گفته مدیران تدارکات، دو هفته تاخیر صورت می پذیرد. MSC در آخرین اخطار خود به مشتریان گفت: “ETA ها نوعی مقیاس محسوب می شوند و بدون اطلاع قبلی قابل تغییر هستند.”

کاهش سفارشات تولید از مبدا ایالات متحده و اتحادیه اروپا ویتنام را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به صورتی که با دور شدن از چین، به عنوان یک قطب تولیدی شکوفا شده است.

بر اساس گزارش اداره آمار عمومی ویتنام، از اوایل امسال، ۱۲۵۰۰ شرکت ماهانه تعطیل شده اند که نسبت به سال گذشته این رقم ۲۴.۸ درصد افزایش داشته است.  طبق نظر  HLS، ترکیبی از عدم سفارشات تولید و افزایش نرخ بهره وام از ۶.۵ درصد به ۱۳.۲ درصد در ویتنام باعث شد بسیاری از شرکت ها به جای امضای قراردادهای سفارش جدید، کارخانه ها را تعطیل کنند. سفرهای دریایی لغو شده به مقصد ویتنام در ماه دسامبر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش عجیب تولیدات اروپا

برخلاف کاهش سفارش‌های خارج از چین، داده‌های تجاری تحلیل‌شده توسط پراجکت ۴۴ نشان می‌دهد که مسیر اروپا به ایالات متحده«یکی از شگفت‌انگیزترین و مطمئناً مهم‌ترین پیشرفت‌ها از اوایل سال ۲۰۲۰ است”.

این افزایش شدید را نمی‌توان تنها به دلیل وقوع ویروس کرونا توضیح داد. اما تغییر استراتژیک از وابستگی بیش از حد به تجارت با چین و تنش های ژئوپلیتیکی بر سر روسیه، محرک های اصلی رونق تجارت اتحادیه اروپا و ایالات متحده است.

حجم ورودی ماهانه TEU به ساحل شرقی کشور امریکا از کشورهای اروپایی با افزایش قابل توجهی از ماه مارس ۲۰۲۲ مواجه شده است.

 

22

 

نقشه تجارت جهانی با همکاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده به سرعت در حال ترسیم مجدد است. تجارت و سرمایه گذاری در ایالات متحده به شدت در حال افزایش است زیرا روابط اقتصادی بین غرب و چین مورد بازبینی جدی قرار گرفته است. طبق پروژه ۴۴ ، ایالات متحده امسال بیش از چین کالا از اروپا وارد کرده است و این مسئله تغییر بزرگی نسبت به دهه ۲۰۱۰ محسوب می شود. برزیل گفت: «تولیدکنندگان اروپایی به نوبه خود با قیمت های بالای انرژی و تورم دست و پنجه نرم می کنند و به طور فزاینده ای به ایالات متحده صادرات و سرمایه گذاری می کنند.»

صادرات آلمان به ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از سال پیش بود. بر اساس پروژه ۴۴، بخش مهندسی مکانیک آلمان در مقایسه با نه ماهه اول سال ۲۰۲۲، صادرات خود به ایالات متحده را تقریباً ۲۰ درصد در مقایسه با ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ افزایش داده است.

 

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

16056

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16056

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات