گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

به دنبال شعله ور شدن بحران انرژی در اثر تقاضاهای تردیدآمیز، بهای فلز مس افت کرد

به دنبال شعله ور شدن بحران انرژی در اثر تقاضاهای تردیدآمیز، بهای فلز مس افت کرد

  • با خارج شدن این صنعت از وضعیت نامشخص، مس با ترکیب آشفته­ای از کمبودهای عرضه و تقاضای پراکنده روبرو شده است.
  • با محدودسازی مصرف انرژی در بسیاری از استان­ های چین ، بحران نیرو تولید و ساخت در این کشور در وضعیت مس تایین کننده است.
  • آینده بخش ساختمان در چین، به عنوان مصرف­ کننده عمده مس در هاله ­ای از ابهام باقی می ­ماند.

چون سیمای تقاضا برای مس ممکن است کمرنگ بشود، شاخص ماهانه فلزات مس (MMI) به میزان ۷/۱% کاهش یافت و قیمت­ های سه­ ماهه بازار فلزات لندن (LME) و بازار اولیه در چین ماه به ماه روندی نزولی دارد.

افت ۷/۱% شاخص MMI از ماه آگوست تا سپتامبر

 

اثر صندوق اندوخته فدرال و اقدامات تاخیری کنگره

چون صندوق اندوخته فدرال خود را برای سنجش مقیاس راهبرد بیماری همه­ گیر(کرونا) آماده می­کند، قیمت ­های فلز مس افت کرده است. صندوق فدرال گزارش داد که در نظر دارد نرخ ­ها را کنترل کند و به برنامه خرید دارایی (تسهیل کمی) بازگردد. این خبر که به نفع دلار آمریکا بود ارزش آن را در ماه گذشته افزایش داد. این مسئله به ویژه برای فلز مس اهمیت دارد. دلار و کالاهای آمریکایی به لحاظ تاریخی در جهت رابطه­ ای کاملاً معکوس نسبت به یکدیگر حرکت کرده ­اند.

علاوه بر این، تصمیمات کنگره- یا فقدان آن­ها- می­توانند موجب تنش در بازار بشوند و به تنش بالقوه در بازار بیافزایند، ولی واضح است که جمهوری­ خواهان تا ماه دسامبر بر سر پوشش سقف بدهی کوتاه ­مدت به توافق رسیده ­اند.

 

قیمت­ها در چین به مخاطره افتاد  

ضمناً، دومین نظام اقتصادی بزرگ در دنیا همچنان نشانه­ هایی از فراریت و بی­ ثباتی را از خود به نمایش می­ گذارد. چین بزرگترین مصرف­ کننده و تولیدکننده فلز پالایش شده است. جدیدترین موضوع آن به بحران نیرو مربوط می­ شود که بر تولید و ساخت فلز مس تاثیر گذاشته است. هر دو مورد محدودیت­ هایی را تجربه کرده­ اند. بخش عمده انرژی چین از زغالسنگ تامین می­ شود. در نتیجه با افت عرضه به زیر سطوح لازم، آن کشور همواره سطوح بالای قیمت را تجربه کرده است. استان­های مختلف مصرف انرژی محدودی را شاهد بوده ­اند. در نتیجه، تولیدکنندگان سیستم نیروی خود را خاموش کرده­ اند و تولید کالا را متوقف نموده ­اند. برخی انتظار دارند این موارد توقف تولید بر قابلیت دسترسی به کالاهای مصرفی در ایالات متحده تاثیر بگذارد. می ­توان این نتایج را در شاخص ­های بازار کایکسین در ماه ­های آگوست و سپتامبر مشاهده نمود که به ترتیب ۲/۴۹ و ۰/۵۰ بودند. مقادیر زیر ۵۰ بیانگر وضعیت انقباضی (محدودیت) در فعالیت کارخانه ­ها است.

علاوه براین، دغدغه ­ها پیرامون وضعیت مالی شرکت املاک و مستغلات اورگرانده در چین همچنان بر دوش تقاضا سنگینی می­ کند. آینده بخش ساختمان در چین به عنوان مصرف ­کننده بزرگ مس همچنان نامعلوم باقی می ­ماند.

شاخص­ های نقطه مرکزی بازار TCs

کندی تقاضا برای مس به افت تولید به وسیله کارخانجات مس کمک کرده است. به گزارش آرگوس، کارخانجات تولید مس در چین تولید کنسانتره ­های مس و شارژهای پالایش (TC/RCs) خود را برای سه­ ماهه چهارم به ۷۰ دلار در تن و ۰۷/۰ پوند در دلار افزایش دادند. این افزایش پس از زمانی رخ داد که شاخص ­های (TC/RCs) در بخش اعظم امسال در سطح پایین باقی ماندند. این افزایش به این معناست که ظاهراً کنسانتره مس به طور عمده قابل­ دسترس است، که پیامد بالقوه تقاضای کم است و پس از آن قراردادهای دستمزد در شیلی رو به کاهش گذاشته­ اند. این افزایش نیز در زمانی واقع شده که از کارخانجات تولید مس درخواست می ­شود تا تولید خود را کاهش بدهند. با وجود ۳۰۰ هزار تن متریک تولید سالانه در کارخانه تولید مس نانگو و ۱۰۰ هزار تن متریک تولید سالانه در کارخانه تولید مس گوروم، این دو کارخانه به ترتیب در اواسط و اواخر ماه جولای عملیات تولید خود را به حالت تعلیق درآوردند، و در مقایسه با تقریباً تعلیق ۵۵ روزه اولیه خود آنها تا همین ماه در آن وضعیت به سر می­بردند.

قیمت­ ها و روندهای واقعی فلزات

بهای مس در بازار LME طی سه­ماه تا ۳/۲% کاهش یافت و تا ۱ اکتبر ماه به ماه به ۹۱۰۱ دلار به ازای هر تن متریک رسید. درآمد نقدی اولیه چین از تولید مس با ۹/۰% به ۱۰۶۷۸ دلار به ازای هر تن متریک کاهش یافت. همچنین، قیمت قراضه مس در چین با کمتر از ۱/۰% به ۹۸۴۶ دلار به ازای هر تن متریک افزایش یافت. بهای مس برای تولیدکننده مس آمریکا در گریدهای ۱۱۰ و ۱۲۲ به میزان ۳/۳% به ۹/۴ دلار به ازای هر پوند افت کرد. محصول تولیدکننده با گرید ۱۰۲ تا ۲/۳% کاهش یافت و به ۱/۵ دلار به ازای هر پوند رسید.

 

گزارشی از AG Metal Miner

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

9331

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۷/۲۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9331

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات