گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تداوم روند دوبرابر شدن قیمت گاز طبیعی

تداوم روند دوبرابر شدن قیمت گاز طبیعی

قیمت گاز طبیعی از سال ۲۰۱۴ به بعد رکورد زده و به بالاترین سطح خود رسیده است و نفت و بسیاری کالاهای دیگر را پشت سرگذاشته است. معاملات آتی گاز طبیعی روز دوشنبه ۶/۲ درصد افزایش داشتند و به ۰۹/۵ دلار میلیون واحد حرارتی انگلیسی (British thermal units (BTUs)) رسیدند، که بالاترین قیمت تسویه از فوریه ۲۰۱۴ محسوب می شود. قیمت گاز طبیعی در سال جاری تا به امروز ۶/۱۱۷ درصد افزایش داشته درحالی که بزرگترین معیار گاز طبیعی یعنی United States Natural Gas ETF, LP در این بازه به بیشتر از ۶/۸۸ درصد رسید.

این غافلگیری و شوک ناشی از افزایش قیمت در سایر بازارهای اصلی گاز طبیعی در دنیا به مراتب بیشتر بود، معاملات آتی آسیای شرقی و قیمت روز و تمام شده گاز طبیعی اروپا ۴ تا ۵ برابر بیشتر از میزان آن نسبت به سال قبل شده و به ۱۸ میلیون دلار در هر MMBtu رسید.

با این حال برخی کارشناسان می گویند که هنوز تا خط پایان فاصله زیادی داریم.  استن برونول (Stan Brownell) تحلیلگر آرگوس مدیا (Argus Media) و لوک جکسون (Luke Jackson) تحلیلگر گلوبال پلاتس اس اند پی (S&P Global Platts) عنوان می کنند که قیمت های هنری هاب (Henry Hub) باید تا ۱۰ دلار یا بیشتر بالا برود تا انگیزه ای برای تامین تقاضای گاز طبیعی خانوار باشد. این یعنی دوبرابرشدن قیمت گاز طبیعی نسبت به قیمت کنونی اش و رسیدن به میزانی که آخرین بار در سال ۲۰۰۸ مشاهده شد یعنی وقتی که ایالات متحده آمریکا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی کمتری تولید کرد.

افزایش تقاضای گاز طبیعی در سراسر دنیا

زمستان سرد بی سابقه در اروپا و جهش جهانی از کووید-۱۹ باعث تشدید تقاضا شده و موجودی ذخایر گاز طبیعی را تهی کرده است. در همین اثنا، طوفان ایدا (Hurricane Ida) میزان قابل توجهی از تولید گاز را از بین برده است، ۷۷ درصد تولید گاز و نفت در خلیج مکزیک به شبکه وصل نیست. براساس آماری که دولت ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است، موجودی گاز طبیعی درحال حاضر به نسبت سال قبل ۱۷ درصد کمتر و ۴/۷ درصد پایین تر از میانگین پنج ساله است.

تولیدکنندگان گاز طبیعی برای رسیدن به میزان ذخیره متوسط پنج ساله تا اوایل زمستان، باید از همین حالا تقریبا ۴/۹۰ میلیارد فوت مکعب به صورت هفتگی تزریق کنند، یعنی حدود ۴۰ درصد بیشتر از تولید هفتگی متوسط پنج ساله. آخرین داده های مدیریت اطلاعات انرژی نشان می دهند که موجودی گاز طبیعی هفته گذشته به bcf 52 رسیده است که کمتر از میزان موجودی مورد نیاز برای فصل زمستان است.

جالب اینجاست که تحلیلگران عنوان می کنند مصرف آمریکا عملا نیرومحرکه اصلی این پرایس اکشن (price action) قدرتمند نیست. درواقع، براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف گاز طبیعی خانوار از ماه ژوئن همسو با میزان آن در سال ۲۰۲۰ بود. مقصر اصلی در اینجا تقاضای شدید بین المللی برای گاز طبیعی و رشد سریع بخش گاز طبیعی مایع در آمریکا است.

در نیمه نخست سال، آمریکا تقریبا ۱۰ درصد گاز طبیعی خود را صادر کرد، که ۴۱ درصد بیشتر از سال قبل بود. معمولا تولید مازاد گاز طبیعی در طول تابستان در انبارهای زیرزمینی ذخیره می شود. اما این ذخیره خانوار نسبت به حالت معمول و عادی کمتر بود و تولیدکننده ها بخش عمده آن را به عنوان گاز طبیعی مایع صادر کردند.

آسیا و اروپا برای تامین گاز مورد نیاز فصل زمستان خود به ذخیره بیشتری نیاز دارند، و بیشتر تامین کننده های شان باید از آمریکا باشند چرا که صادرکننده های غیرآمریکایی گاز طبیعی مایع عمدتا با مشکلات نگهداری مواجه شدند. مثلا روسیه که تامین کننده شماره یک گاز طبیعی اروپا به حساب می آید، سرعت انتقال و تحویل این فراورده خود را پایین آورده است. درحال حاضر، ذخیره گاز طبیعی در اروپا ۱۶ درصد کمتر از میانگین پنج ساله است و کمترین رکورد ماه سپتامبر را به خود اختصاص داده است. در همین حین خاموشی های بی برنامه مستمر در تاسیسات صادرات گاز طبیعی مایع در بسیاری از کشورها ازجمله استرالیا، مالزی، نیجریه، الجزایر، نروژ، و ترینیداد و توباگو باعث افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مایع آمریکا شده است.

قیمت نهایی و به روز گاز طبیعی اروپا همیشه از قیمت آن در آسیا کمتر بود هرچند که امسال، قیمت گاز طبیعی اروپا سایه به سایه قیمت به روز گاز طبیعی مایع آسیا حرکت می کند تا بتواند ذخایر خود را از سراسر دنیا تامین کند.

زمستان سرد و شدید در آمریکا باعث می شود که بازارهای خانگی وارد رقابت با خریداران تشنه آسیایی و اروپایی شوند و درنتیجه قیمت ها از این هم بالاتر می روند.

هنری هاب، معیار گاز طبیعی آمریکا و قیمت نهایی و به روز بازار گاز طبیعی مایع آمریکا به نسبت قیمت گاز طبیعی و قیمت به روز گاز طبیعی مایع در دنیا در سال جاری کمتر بودند. این تفاوت قیمت، مهر تاییدی است بر رکورد حجم صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا. صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا هم به خاطر افزایش ظرفیت صادرات در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. واحدهای مایع سازی نهایی در فری پورت (Freeport)، کامرون (Cameron)، و کورپوس کریستی ال ان جی ( Corpus Christi LNG) راه اندازی شدند و واحدهای کوچک باقی مانده در البا ایلند ال ان جی ( Elba Island LNG) به کار گرفته شدند. این واحدهای جدید، ظرفیت کل صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا را با ترکیب ۷/۲ Bcf/d به ازای ظرفیت کل پیک ۸/۱۰ Bcf/d افزایش دادند.

همانند سال ۲۰۲۰، آسیا با در اختیار داشتن ۴۶ درصد کل صادرات طی نیمه نخست سال، همچنان مقصد اول و آخر صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا محسوب می شود. رده دوم با سهم ۳۷ درصدی میانگین شش ماهه به اروپا می رسد. صادرات به آمریکای لاتین هم افزایش داشته است به خصوص برزیل که بدترین خشکسالی را طی ۹۰ سال اخیر تجربه می کند. زمستان سرد و سخت در آمریکا باعث افزایش افسارگسیخته تری در قیمت گاز طبیعی خواهد شد.

 

منبع:finance
مشاهده خبر

 

کد مقاله

9200

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۶/۲۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9200

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات