گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

نفت بیشترین رشد سالانه را در ۱۲ سال گذشته ثبت کرده

نفت بیشترین رشد سالانه را در ۱۲ سال گذشته ثبت کرده

نفت بیشترین رشد سالانه را در ۱۲ سال گذشته ثبت کرده و این رشد با بهبود اقتصاد جهانی پس از کووید سرعت بیشتری به خود گرفت.
نفت بزرگترین رشد سالانه خود را از سال ۲۰۰۹ به ثبت رساند، زیرا عرضه سریع واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان باعث بازگشایی اقتصادی در جهان شد و بدین صورت مصرف مواد و کالاها افزایش یافت، در حالی که تولید نفت پس از رکود پاندمی همچنان نزولی است.
وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) 55 درصد پیشرفت کرد تا بزرگترین رشد سالانه تا به امروز در بیش از یک دهه گذشته باشد، در حالی که شاخص جهانی نفت خام برنت شاهد افزایش ۵۰ درصدی بود که بزرگترین رشد در نیم دهه گذشته را تجربه کرده است. معاملات آتی نفت خام برنت در آخرین روز سال ۲۰۲۱ با ۱.۷۵ دلار یا ۲.۲ درصد کاهش به ۷۷.۷۸ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام WTI با ۱.۷۸ دلار یا ۲.۳۱ درصد کاهش به مقدار ۷۵.۲۱ دلار در هر بشکه، سال را به پایان رساند.
هر دو قرارداد در ماه اکتبر به اوج خود در سال ۲۰۲۱ رسیدند به صورتی که نفت برنت به ۸۶.۷۰ دلار در هر بشکه، یعنی بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۸، و WTI با ۸۵.۴۱ دلار در هر بشکه، به عنوان بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴، رسید. کریگ جیمز، اقتصاددان ارشد شرکت کارگزاری استرالیایی کامسگ، به نقل از رویترز، می گوید: «ما با ویروسهایی همچون دلتا و اومیکرون و انواع محدودیت‌ها و محدودیت‌های سفر مواجه بوده ایم، اما تقاضا برای نفت نسبتا ثابت مانده است. شاید این مسئله به علت اثرات محرک های حمایت کننده از تقاضا و محدودیت های عرضه باشد.”
پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های جهانی نفت بیشتر افزایش یابد، زیرا تقاضای سوخت جت با سرمایه‌گذارانی که تلاش می‌کنند چشم‌انداز مصرف انرژی را در سال ۲۰۲۲ بسنجند، افزایش خواهد یافت. به طور همزمان نیز واریانت جدید کوید ۱۹ به سرعت در حال گسترش است و این در حالی است که سازمان اوپک در حال گفتگو با تولیدکنندگان متحد در۴ ژانویه برای بررسی قوانین بازدهی است.
جیوانی استانوو، تحلیلگر کالا در گروه UBS AG به بلومبرگ می گوید: نفت خام در سال ۲۰۲۱ با کاهش مداوم ذخایر نفت که از بهبود تقاضا و رشد تقاضای عقب مانده عرضه نفت منتفع شده بود، یک سال خیلی خوبی را پشت سرگذاشت.
استاوونو اضافه کرد که در سال ۲۰۲۲، “بازار نفت همچنان به نفت اوپک پلاس وابسته است.” انتظار می رود این گروه به برنامه اضافه کردن ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز به عرضه در ماه فوریه در نشست آتی متعهد باشد.
بر اساس نظرسنجی رویترز از ۳۵ اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۲ به ۷۳.۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید که این میزان حدود ۲ درصد کمتر از توافق ۷۵.۳۳ دلاری در ماه نوامبر است.

 

منبع:rt

مشاهده خبر

 

کد مقاله

9897

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9897

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات