گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

شواهد معاملات آتی نفت و نرخ بهره مبنی بر افول اقتصادی ادواری قبل از پایان سال ۲۰۲۲

شواهد معاملات آتی نفت و نرخ بهره مبنی بر افول اقتصادی ادواری قبل از پایان سال ۲۰۲۲

شواهد معاملات آتی نفت و نرخ بهره مبنی بر افول اقتصادی ادواری قبل از پایان سال ۲۰۲۲

رویترز- اتفاقات اخیر در معاملات آتی نفت خام و نرخ بهره افول اقتصادی را در چرخه تجاری پیش بینی می‌کند که بدین صورت مصرف نفت قبل از پایان سال و در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. قیمت‌های آتی صندوق‌های فدرال حاکی از آن است که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ قبل از اینکه تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ واحد پایه کاهش یابد، از رقم ۱.۷۵-۱.۵۰% به ۳.۷۵-۳.۵۰% برسد.

مسیر نرخ بهره نشان می‌دهد که با کاهش دوره‌ای قابل توجهی تا پایان سال ۲۰۲۲ مواجه هستیم و تورم بدین صورت کاهش می‌یابد و بانک مرکزی این قابلیت را دارد تا سیاست حمایت از فعالیت‌ها را از سه ماهه دوم تسهیل نماید. از اوایل ژوئن، افزایش نرخ‌های بهره مورد انتظار با کاهش فاصله قیمتی برنت از سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به بعد ارتباط نزدیکی داشته است.

قیمت‌های آتی نفت رشد ملایم تری را تا پایان سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کنند  که منجر به انباشت ذخایر از اوایل سال ۲۰۲۳ می‌شود که بخشی از سیاست سختگیرانه بازار کاهش می یابد. فاصله قیمتی برنت برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ از مقدار بیش از ۵.۴۰ دلار در اوایل ژوئن به کمتر از ۳.۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

این فاصله قیمتی برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حتی با شدت بیشتری از مقدار تقریبی ۴.۳۰ دلار به کمتر از ۲.۳۰ دلار کاهش یافته است.

نظرسنجی‌های مدیران خرید نشان می‌دهد که بخش تولید در ایالات متحده سرعت از شتاب خود کاسته است و در حال حاضر در منطقه یورو سیاست انقباضی در نظر گرفته شده است. در ایالات متحده، شاخص تولید ترکیبی مؤسسه مدیریت عرضه از ۵۶.۱ در ماه مه (صدک ۷۶) و ۵۷.۶ در ژانویه (صدک ۸۴) به مقدار ۵۳.۰ در ژوئن (صدک ۵۳ برای تمام ماه ها از سال ۱۹۸۰) کاهش یافت.

شاخص منطقه یورو از ۵۲.۱ در ژوئن (صدک ۴۸) و ۵۸.۷ در ژانویه (صدک ۹۵) به ۴۹.۶ در ژوئیه (صدک ۲۸ برای تمام ماه ها از سال ۲۰۰۶) کاهش یافته است. جدول زمانی پیش‌بینی کاهش رشد ناشی از نرخ بهره و معاملات آتی نفت منطقی به نظر می‌رسد و در حال حاضر سیگنالهایی وجود دارد که این اتفاق در حال رخ دادن است. تنها سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این تغییر به اندازه ای ناچیز است که بتوان آن را به عنوان ترکیب میانی چرخه در نظر بگیریم، که بدین صورت چرخه فعلی تا سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد، یا این تغییرات آنقدر شدید است که چرخه فعلی پایان یابد و بعداً در سال ۲۰۲۳ یک چرخه جدید شروع شود.

تکامل این چرخه به عوامل ذیل بستگی دارد: (الف) روند حمله روسیه به اوکراین (ب) تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا ؛ ج) سرعت کاهش تورم و (د) اینکه چقدر مصرف‌کنندگان و کسب و کارها در واکنش به تورم بالاتر و چشم انداز اقتصادی شدید، هزینه های خود را کاهش می دهند.

این چهار عامل تعیین می کنند که آیا کاهش سرعت کوتاه و کم عمق است یا طولانی و عمیق و اینکه آیا انباشت ذخایر نفت نسبتاً کم یا زیاد است.

 

 

منبع:reuters

مشاهده خبر

کد مقاله

11389

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11389

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات