گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

قیمت نفت تا سال ۲۰۵۰ به ۳۸۰ دلار در هر بشکه هم خواهد رسید

قیمت نفت تا سال ۲۰۵۰ به ۳۸۰ دلار در هر بشکه هم خواهد رسید

لوک اویل (Lukoil) تولیدکننده نفت روسی می گوید براساس برنامه ریزی های انجام شده هر سه سناریو پیشرفت و توسعه انرژی جهانی، قیمت نفت تا سال ۲۰۵۰ باید از بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رود، و با توجه به تورم و قیمت کربن، قیمت نفت به صورت بالقوه به ۳۸۰ دلار در هر بشکه می رسد.

سناریو «تحول» دومین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا یعنی روسیه پس از شرکت روزنف (Rosenf) فرض را بر این گرفته که نفت و گاز کاملا از رده خارج می شوند و حمل و نقل برقی و انرژی های تجدیدپذیر سریع و مقرون به صرفه جایگزین شان می شود. در این سناریو، توجه کل دنیا معطوف به اهداف اقلیمی است که اقتصادها را به سمتی کشانده که تا سال ۲۰۵۰ به اقتصاد عاری از کربن تبدیل شوند و صنعت و انرژی جهان دستخوش تحولات اساسی و بنیادین شود.

لوک اویل با اشاره به اینکه در سناریو تحول، نفت در سال ۲۰۵۰ به ۳۸۰ دلار در هر بشکه می رسد عنوان می کند که «تورم در سال ۲۰۵۰ باعث کاهش دسترسی انرژی برای مصرف کننده ها خواهد شد»، تورم باعث بیشترین افزایش در قیمت نفت شده و پس از آن هم به خاطر قیمت کربن، ۷۰ دلار دیگر هم به این بها اضافه می شود.

دو سناریو دیگری که لوک اویل در «گزارش چشم اندازهای جهانی انرژی تا سال ۲۰۵۰» به آن ها پرداخته است عبارتند از سناریو تکامل با برنامه های بین المللی کنونی انرژی، سیاسی و ملی با نگاهی به قابلیت های کنونی فناوری، و سناریو توازن و تعادل که توازنی را بین دستیابی به اهداف اقلیمی و توسعه اقتصادی فرض می کند.

حتی در سناریو اقلیمی که کمترین میزان رویکرد تهاجمی را دارد، قیمت نفت در سال ۲۰۵۰ صد دلار افزایش خواهد داشت و طبق پیش بینی های لوک اویل به ۱۲۸ دلار در هر بشکه می رسد. براساس سناریو توازن، پیش بینی می شود که قیمت نفت در سال ۲۰۵۰ تقریبا ۲۰۰ دلار بشود، ۱۹۷ دلار در هر بشکه با تورم که علت اصلی بالارفتن قیمت است. از نظر لوک اویل، سرمایه گذاری کم باعث کمبود و کسری دایمی عرضه در بازار شده و نوسان قیمت هم بیشتر می شود.

واگیت الکپروف (Vagit Alekperov) رئیس و مدیرعامل شرکت لوک اویل در مقدمه این گزارش خاطر نشان می کند که «بدیهی است که پیش بینی هایی که اویل پاندمی کووید-۱۹ بر این تاکید داشتند که دنیا، از دوران اوج مصرف نفت در سال ۲۰۱۹ گذر کرده است، کاملا اشتباه بودند. برعکس، این خطر وجود دارد که به خاطر این سال ها و کاهش سرمایه گذاری روی این صنعت ناشی از شوک قیمتی و میل به استفاده نکردن از سوخت های فسیلی، به زودی با کمبود انرژی در کل دنیا مواجه شویم». الکپروف اولین نفری نیست که درباره نوسان و بالارفتن قیمت نفت به خاطر فقدان سرمایه گذاری کافی برای تامین عرضه جدید جهت جبران کاهش خروجی میادین نفتی موجود هشدار می دهد.

 

منبع:rt

مشاهده خبر

 

کد مقاله

9816

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9816

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات