گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اوپک پلاس اعلام کرد که علیرغم حمله روسیه به اوکراین به برنامه پایبند خواهد ماند

اوپک پلاس اعلام کرد که علیرغم حمله روسیه به اوکراین به برنامه پایبند خواهد ماند

رویترز – عربستان سعودی بر پایبندی خود نسبت به توافق اوپک پلاس با روسیه در بازارهای نفت علیرغم تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و نفرت جهانی به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین، تاکید کرد. اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه (اوپک‌پلاس) برنامه کاهش تاریخی تولید خود را که در سال ۲۰۲۰ پس از اینکه همه‌گیری باعث کاهش بی‌سابقه تقاضای جهانی شد را لغو کردند. سپس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، برای تشویق ریاض و مسکو به پایان دادن به جنگ قیمت و همکاری برای تقویت بازار نفت، مداخله کرد.

قیمت نفت این هفته به دلیل عرضه محدود و اختلال در صادرات نفت خام از روسیه ناشی از تحریم های گسترده علیه مسکو به بالاترین سطح خود در بیش از هفت سال گذشته رسیده است. اعضای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که روز سه‌شنبه برای بررسی بحران اوکراین گرد هم آمدند، توافق خود را با آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک اعلام کردند. ایالات متحده مایل است اوپک پلاس تولیدات خویش را با سرعت بیشتری نسبت به ماه اوت افزایش دهد.

ریاض تاکنون در برابر درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولید سریعتر از آنچه در توافق اوپک پلاس خواسته شده بود مقاومت کرده است. اوپک پلاس در آخرین نشست خود در ۲ فوریه موافقت کرد تولید خود را برای ماه مارس ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهد و تا پایان سپتامبر ۲.۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، کابینه عربستان سعودی روز سه شنبه بر پایبندی خود به توافق اوپک پلاس که خواستار افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، تاکید کرد. چهار منبع اوپک پلاس روز سه‌شنبه به رویترز گفتند که این گروه احتمالاً با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر در روز در ماه آوریل در نشست چهارشنبه خود با وجود حملات به کشور اوکراین موافقت خواهند کرد.

این منابع همچنین عنوان داشتند که تهاجم روسیه به اوکراین – که آن را “عملیات ویژه” می‌نامد – تا به امروز هیچ تاثیری بر عملکرد توافقنامه عرضه نداشته است. امارات متحده عربی، متحد نزدیک ایالات متحده در خاورمیانه، در رأی گیری در ۲۵ فوریه در مورد پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که اقدامات مسکو را محکوم می کرد، رای ممتنع داد. یکی از مشاوران دیپلماتیک رئیس جمهور امارات متحده عربی گفت که این امر تشویق به برگزیدن راه حل سیاسی است و جانبداری یک طرفه فقط به خشونت دامن می زند.

جلسه کمیته فنی ائتلاف اوپک پلاس روز سه شنبه برای ارزیابی آخرین عوامل بنیادی تشکیل شد. گزارشی که برای کمیته تهیه شده و توسط رویترز مورد بررسی قرار گرفت نشان می دهد که اوپک پلاس پیش بینی مازاد بازار نفت در سال جاری را با حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز بر اساس سناریوی پایه خود بررسی نموده است. این گزارش تأثیر بازار ناشی از اختلالات بزرگ احتمالی در عرضه نفت روسیه ناشی از تحریم ها را مدنظر قرار نداد.

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10305

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۲/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10305

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات