گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

هزاران نفر در حال ترک هنگ کنگ به مقصد سنگاپور

هزاران نفر در حال ترک هنگ کنگ به مقصد سنگاپور

در یک گزارش خبری با CNBC،ساکنان هنگ کنگ دسته دسته در سال ۲۰۲۲ از این شهر مهاجرت نمودند- نه به این دلیل که خودشان به این کار تمایل داشتند، بلکه به این دلیل که محدودیت های کووید و آنچه که آنها به عنوان فرسایش هنجارهای دموکراتیک می دانند، آنها را مجبور به ترک این شهر نمود. افزایش تعداد مهاجران به پدیده، «فرار مغزها» و استعداد های جوان منجر می‌شود – وضعیتی که در ماه مارس به شدت بالا گرفت، زیرا موارد کووید ناشی از امیکرون در سراسر شهر افزایش یافت.

اکنون وب‌سایت‌های سبک زندگی درهنگ‌کنگ، که زمانی تحت سلطه مقالات در مورد بهترین سالن‌های ماساژ پا و رستورانهای دیم سام این شهر بودند، بر فهرست کارهای مهاجرت و راهنمای مراسم آخرین روز قبل از مهاجرت تمرکز کرده‌اند.

مهاجرت دسته جمعی مطلق

کری لام، مدیر اجرایی هنگ کنگ، در ۲۶ آوریل گفت که قوانین دولت  در مورد کووید، سلامت و منافع اقتصادی را با سطوح تحمل عمومی متعادل تر می نماید. او گفت که هنگ کنگ همچنان حامی “حقوق و آزادی‌های بشر” است، اما “در اعمال آزادی باید قانون را نیز مدنظر قرار دهیم.”

لام درباره موضوع مهاجرت مردم از هنگ کنگ گفت که آنها براساس آزادی فردی خویش می‌توانند برای ورود و یا خروج  از کشور تصمیم بگیرند. طبق آمار اداره آمار و آمار هنگ کنگ، در ۶۰ سال گذشته، جمعیت هنگ کنگ تقریباً هر سال از حدود ۳.۲ میلیون نفر در سال ۱۹۶۱ به ۷.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، این شهر به طور متوسط ​​سالانه ۵۳۰۰۰ ساکن جدید داشته است. با این حال، طبق گفته اداره مهاجرت این شهر، این رقم تقریبا معادل همان تعداد افرادی است که تنها در دو هفته اول ماه مارس هنگ کنگ را ترک کردند.

هنگ کنگ در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۳۰۰۰ نفر از ساکنان خود را از دست داد و پس از آن ۲۳۰۰۰ نفر دیگر در سال ۲۰۲۱ از این شهر مهاجرت کردند. اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که امسال شاهد مهاجرت افراد بیشتری خواهیم بود.

پی سی، که ۱۷ سال است در هنگ کنگ زندگی می کند، می گوید: «در چند سال گذشته مردم به مهاجرت فکر می‌کردند، اما در شش ماه گذشته یک مهاجرت جمعی مطلق رخ داده است. » . او گفت که انگیزه اصلی مهاجرت که افراد زیادی در مورد آن با CNBC صحبت کرده اند – خط مشی تبلیغاتی بود که اوایل امسال کودکان مبتلا به کووید مثبت را از والدینشان جدا می‌کردند.

او افزود: «بسیاری از والدین خیلی ترسیده بودند، بنابراین سعی کردند با اولین پرواز از این شهر خارج شوند.» پی برآورد نمود که ۶۰ تا ۷۰ درصد از دوستانش در ۶ تا ۱۲ ماه گذشته این شهر را ترک کرده‌اند، که این تعداد شامل افراد صاحب شغل و خانواده در هنگ‌کنگ و همچنین کسانی است که زمانی عمیقاً دوست داشتند که در این شهر بمانند

مهاجرت به سنگاپور

پی گفت، اکثر افرادی که ترک می‌کنند، به یک شهر می روند: سنگاپور. پی همچنین افزود: «همه به سنگاپور می‌روند، به خصوص کسانی که در امور مالی، حقوقی و استخدام تخصص دارند.» کی کوت، مدیر عامل شرکت مهاجرت Silk Relo مستقر در هنگ‌کنگ، ضمن تایید این موضوع گفت: مردم جذب سهولت تجارت، خانواده دوستی، مشوق‌های مالیاتی و مرزهای باز سنگاپور می‌شوند.

او گفت که در ۴۰ سال عمر خود، سه سال گذشته شلوغ‌ترین سال های ثبت شده برای شرکت مهاجرت سیلک رلو، آشین ترایگرز بوده است. وی همچنین افزود: «ما نمی‌توانیم با ظرفیت خود ادامه دهیم. ما افراد کافی برای ارائه اطلاعات آنچه در بازار می‌گذرد، در دسترس نداریم».

او گفت که خانواده‌ها در حال انتقال به سنگاپور هستند، اما مشاغل کوچک و متوسط ​​نیز در حال حرکت به این شهر هستند. در حالی که ممکن بود یکی از مدیران شرکت در گذشته به فکر مهاجرت باشد، اکنون “همه آنها در حال رفتن هستند”. شرکت‌های کوچک «کل کارمندان شرکت را از این شهر برده و وارد سنگاپور می‌کنند»

سینتیا آنگ، مدیر اجرایی شرکت استخدام مشاور کری اذعان داشت که شرکت‌های بزرگ نیز در حال نقل مکان به سنگاپور هستند. او از شرکت لوریل، موئت هنسی و وی اف نام برد – که دومی مالک برندهایی مانند تیم برلند و نرث فیس است و افزود که افراد بیشتری هنوز تصمیمات خود در مورد مهاجرت را علنی نکرده اند.

به گفته آنگ، شرکت‌های دیگر در هنگ کنگ می‌مانند، اما دفاتر خود را کوچک‌تر می‌کنند و مرکز اصلی خود را به سنگاپور منتقل می‌کنند. کریستل ادواردز استرالیایی گفت ۱۲ سال است که در هنگ کنگ زندگی می‌کند و می خواهد در این شهر بماند، اما او و همسرش در حال تصمیم گیری هستند که آیا تا قبل از ماه سپتامبر از این شهر بروند یا خیر. او گفت: “اگر وضعیت سال ۲۰۲۳ در هنگ کنگ بیشتر شبیه سالهای قبل یعنی – محدودیت های قرنطینه هتل ها، و موارد مشابه باشد، به سنگاپور می رویم، دیگر طاقت محدودیتهای قرنطینه ای را نداریم”.

تبدیل اقامت موقت به دائم

ادواردز گفت، برخی از مردم با تعطیلات طولانی از محدودیت‌های شدید کووید هنگ کنگ فرار می‌کنند.

ادواردز گفت: «بسیاری از خانواده‌هایی که من می‌شناسم سه یا چهار ماه است که رفته‌اند. آنها فقط وسایل خود را جمع کردند و به پوکت یا سامویی رفتند. همه آن‌ها در آنجا ویلا دارند، برخی حتی بچه‌هایشان را در آنجا در مدرسه گذاشته‌اند، و گفته‌اند که در ماه اوت یا سپتامبر به هنگ‌کنگ باز خواهند گشت».

بسیاری از مهاجران امسال برای چند ماه به شهر خود بازگشته اند. پی افزود: حالا متوجه شده است که بسیاری از این افراد برنمی گردند. کوت افزود که که این مسئله  کاملا در حال رخ دادن است، همانطور که برخی از کارهای مهاجرتی حتی بدون حضور مشتریان صورت می پذیرد. او گفت که قبل از کووید، «فرستنده‌های غایب» خیلی کمتر به چشم می خوردند، اما به دلیل تعداد درخواست‌ها، سیلک رلو سرویسی را ایجاد کرد که به موجب آن یک عضو تیم در محل به نمایندگی از مشتری که نمی‌تواند برای مهاجرت و نقل مکان حضور داشته باشد عمل می‌کند.

مهاجرت دائم

کات گفت، سیاست‌های قرنطینه همراه با تعطیلی مدارس باعث شد بسیاری از مهاجران – به ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و سایر کشورها مهاجرت کنند. او گفت، اما مردم محلی اصیل نیر نیز در حال ترک این شهر هستند.

کام لون یونگ، متولد هنگ کنگ، گفت که خانواده اش به سیدنی یعنی جایی که او در کودکی خود را در آنجا سپری کرده است، میروند. او گفت: «ما را خانه  خود می‌دانیم، و خروج از آن دشوار است، به‌ویژه با توجه به اینکه چقدر از نظر احساسی در این شهر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم». با این حال، «اعتراضات سال ۲۰۱۹ به وضعیت همه‌گیری کنونی و دیدن دوستانی که مهاجرت می‌کردند… تصمیم ما را کمی آسان‌تر نموده است».

کوت اذعان نمود که برخی از افراد به بریتانیا و کانادا مهاجرت کرده اند. در طول همه‌گیری، هر دو کشور برنامه‌های ویزا را راه‌اندازی کردند که به ساکنان واجد شرایط هنگ کنگ حق اقامت در حوزه قضایی خود را می‌داد. به گفته وب سایت مهاجرت کانادا، CIC News، مهاجرت از هنگ کنگ به کانادا در حال “بهبود” است. با این حال، حتی تعداد بیشتری نیز در حال نقل مکان به بریتانیا هستند و بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از مارس برای مهاجرت به این کشور درخواست داده اند.

او گفت: ” به خصوص از ماه مارس بود که طی تماس با  خانواده های قدیمی هنگ کنگی، که خیلی هم ثروتمند بودند، چندین خانه هم داشتند، متوجه شدم که آنها تصمیم گرفتند وسایل خود را جمع کنند و بروند.”

کوت که بیش از ۳۰ سال است در هنگ کنگ زندگی می کند، می گوید: “اینها کسانی بودند که می توانم بگویم من را تا حد زیادی شوکه کردند.”

مقصد کجاست؟

به عقیده کوت، سیلک رلو و  آشین تایگرز نیز شاهد افزایش مهاجرت از هنگ کنگ به ژاپن، کره جنوبی و تایلند هستند. او گفت: «ما شرکت‌هایی را داریم که توکیو را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. وی افزود: توکیو از لحاظ تاریخی بهترین مقصد شرکتهایی است که صرفاً به دنبال دسترسی به بازار ژاپن هستند. آنگ یکی از مشاوران کری گفت که دبی همچنین استعدادهای هنگ‌کنگ را جذب می‌کند. او گفت که این امر به ویژه برای کارفرمایان آمریکایی و اروپایی که قبلاً در آنجا حضور دارند نیز صدق می‌کند. او گفت که پپسی، یونیلور و پی اند جی مردم را از هنگ کنگ به دبی کشانده اند.

آنگ می‌گوید: «عربستان سعودی نیز در تلاش است تا از این قافله عقب نماند». من هنوز کسی را ندیده‌ام که مشتاق رفتن به عربستان سعودی باشد…» اما برخی شهرها در خاورمیانه، از جمله امارات متحده عربی، «در تلاش هستند تا چشم انداز های  آتی شهردوبی را دنبال کنند.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10914

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10914

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات