گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رکود اقتصادی حتمی نیست

رکود اقتصادی حتمی نیست

یکی از اقتصاددان دانشگاه هاروارد می گوید که اقتصاد در حال حاضر در وضع مناسبی نیست، اما رکود اقتصادی نیز حتمی نیست. همه چیز به ۲ عامل بستگی دارد:

این روزها به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی بر لبه پرتگاه قرار گرفته است. بازار سهام در حال سقوط است، سرمایه گذاران عصبانی هستند، و همگان تقریبا پیش بینی می‌کنند که رکود در راه است. اوضاع در حال حاضر بد به نظر می‌رسد، اما یک اقتصاددان بدترین سناریوها را دور از ذهن می‌داند و می گوید که دو عامل اصلی نشان می‌دهد که رکود اقتصادی حتمی نیست. جیسون فورمن، استاد دانشگاه هاروارد و مشاور اقتصادی سابق ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، در مصاحبه ای با روزنامه هاروارد روز چهارشنبه گفت که نوسانات فعلی بازار تابعی اجتناب‌ناپذیر از سیاست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم ایالات متحده است. فورمن از اینکه بازار سهام در حال حاضر اینقدر نوسان دارد، تعجب نمی‌کند و بر این باورست که این نوسانات اجتناب ناپذیر هستند.

او گفت: «مسئله ای که در کل اقتصاد جریان دارد، نرخ بهره است. زمانی که نرخ‌های بهره بالا می‌رود، برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌شود که پول خود را به اوراق قرضه تبدیل و از بازار سهام خارج شوند و این مسئله باعث سقوط سهام می‌شود».

در حال حاضر، اولویت اصلی ایالات متحده آمریکا، کاهش نرخ تورم این کشور است که در آخرین تحلیل آماری ۸.۳ درصد بود. برای انجام این کار، فدرال رزرو از ماه مارس به تدریج نرخ بهره را افزایش داده است، و این اقدام مطمئناً تأثیراتی بر بازار سهام خواهد داشت. فورمن گفت که عوامل دیگری مانند قرنطینه‌های ناشی از کووید در چین که بر تولید تأثیر می‌گذارد، به شدت به شاخص‌های سهام، به‌ویژه نزدک در بخش فناوری، آسیب وارد کرده است. اما هنوز یک مسئله مهم باقی مانده است که همه چیز را در بر می‌گیرد – و آن نرخ بهره است.

اما این بدان معنا نیست که نرخ بهره بالاتر هیچ خطری برای اقتصاد ندارد. تلاش‌های فدرال رزرو برای بررسی راه خروج از تورم می‌تواند به یکی از دو نتیجه ذیل منتج شود: فرود نرم (روند کند رشد اقتصادی) – که در آن تورم بدون کاهش قابل توجه فعالیت اقتصادی یا افزایش شدید بیکاری کاهش می‌یابد – یا فرود سخت، که همگان با این فرایند به عنوان سقوط اقتصادی آشنا هستند.

نعمت پس انداز در اقتصاد

به گفته فورمن، خوشبختانه برای اقتصاد، به نظر می‌رسد دو عامل به نفع نتیجه فرود نرم باشد: فعالیت مصرف کننده و قیمت بنزین. علی‌رغم قیمت‌های بالاتر در سراسر اقتصاد، فعالیت مصرف‌کننده در سال جاری همچنان بالا بوده است، که عمدتاً به دلیل پس‌انداز زیادی است که خریداران آمریکایی در طول همه‌گیری در بانکها انباشته نموده اند. به گفته فورمن، اینکه آیا مصرف‌کنندگان آمریکایی قادر به ادامه خرید در شرایط تورمی هستند یا خیر، عامل کلیدی در وقوع رکود محسوب می‌شود.

فورمن افزود: من تا حدودی نگران رکود اقتصادی در سال آینده نیستم زیرا هزینه مصرف‌کننده همچنان بسیار قوی بوده است و مصرف‌کنندگان حدود ۲.۳ تریلیون دلار پس‌انداز اضافی دارند که در طول همه‌گیری جمع نموده‌اند که هنوز هم می‌تواند طی دو سال آینده خرج کند.

این ایده که قدرت مصرف‌کننده درایالات متحده ممکن است اقتصاد را از رکود نجات دهد، بر اساس نرخ پایین بیکاری و رقم پس انداز بالا این کشور در دوران همه گیری کرونا است، و فورمن تنها کسی نیست که به این نظریه ایمان دارد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نیزبه نتیجه مشابهی در این زمینه رسیده است و اخیراً به سرمایه‌گذاران اطمینان داده است که در حالی که خطر رکود در حال افزایش است، «سلامت مالی بخش خصوصی ممکن است در نهایت تعیین کند که آیا تشدید سیاست‌ها اقتصاد را به سمت رکود سوق می دهد یا خیر».

اما حتی اگر هزینه‌های مصرف‌کننده به اندازه کافی بالا نرود تا از افزایش رکود اقتصادی جلوگیری کند، فورمن قیمت بنزین را عامل اصلی عدم کاهش بنزین می‌داند.

فورمن می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید که در آینده تورم تا چه حد افزایش خواهد یافت، اقلام پرنوسانی مانند قیمت نفت و قیمت بنزین را حذف کنید، زیرا این  قیمت این اقلام واقعاً بالا رفته‌اند و احتمالاً در آینده کاهش خواهند یافت».

میانگین ملی قیمت گاز در روز پنجشنبه ۴.۴۱ دلار بود که یک دلار بیشتر از یک سال قبل بود. اما تولیدکنندگان جهان سخت تلاش کرده‌اند تا برای کاهش قیمت‌ها عرضه را بیشتر کنند، از جمله اینکه ایالات متحده آمریکا، ۱ میلیون بشکه نفت در روز از ذخایر استراتژیک این کشوررا به زودی عرضه خواهد کرد.

فورمن با اشاره به تأثیر قیمت بالای گاز بر تورم گفت: «خبر خوب این است که بخشی از تورم احتمالاً جبران شده یا کاهش می‌یابد. حتی اگر تورم کلی بالا باشد، بخشی از تورم که مردم بیشتر متوجه آن می‌شوند باید کاهش یابد. احتمال اینکه این تورم کماکان به رشد خود ادامه دهد کم است. »

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

کد مقاله

10805

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10805

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات