گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

انرژی‌های تجدیدپذیر ما در آینده به مس بستگی دارند

انرژی‌های تجدیدپذیر ما در آینده به مس بستگی دارند

انرژی تجدیدپذیر به عنوان یکی از چند ابزار بسیار موثر برای کاهش پسماندهای گازی کربن و مبارزه با تغییر اقلیمی محسوب می­‌شود. اما، فناوری­های اساسی همچون نیروگاه‌­های خورشیدی و بادی یا وسایط نقلیه برقی (EVs) نیز می­توانند عوامل مصرف عمده مواد معدنی باشند. مس به عنوان فلزی اساسی و تجدیدپذیر به شمار می­رود. این فلز خاصیت رسانای بالایی دارد که می‌­توان درون لوله­‌ها، کابل‌­ها یا صفحات به آسانی به آن شکل داد و نیز می­تواند با سرعتی بیشتر از فلزات دیگر گرمای خود را از دست بدهد. در واقع، مس به خودی خود ماده­ای پایدار است. این فلز ۱۰۰% تجدیدپذیر است و می­توان بدون اتلاف در عملکرد در دفعات مکرر از آن استفاده نمود. همان طور که جزئیات مطالب ژورنال ویژوال کاپیتالیست در زیر بیان می ­کند، فناوری تعیین می­کند مقدار تقاضای جهانی در بخش‌های نیروی پاک و حمل­ ونقل پاک چقدر است که انتظار می­رود در دهه‌­های آتی دوبرابر بشود.

Capture

 

افزایش استفاده از انرژی­های باد و خورشیدی

مدت زمانی طولانی است که مس به خاطر قابلیت رسانایی و دوام بالای خود جزئی مشترک در اکثر شبکه­های برق، تولید نیرو، انتقال، توزیع، و مدارهای الکتریکی بوده است. اما، فناوری­ های جدید انرژی حتی بیش از این به مس نیاز دارند. سیستم­ های برق خورشیدی فتوولتائیک (PV) تقریباً حاوی ۵ تن مس به ازای هر مگاوات مس تشکیل می­ شوند، این در حالی است که تاسیسات ذخیره ­سازی انرژی به ۷/۲ تا ۶/۳ تن مس به ازای هر مگاوات برق به مس نیاز دارند.

Capture.PNG22

نیروی خورشیدی تنها منبع تجدیدپذیر انرژی نیست که به مس وابسته است، چون ممکنست در یک نیروگاه بادی هم بین ۴ تا ۱۵ میلیون پوند مس مورد استفاده قرار گرفته باشد.

مس وسایط نقلیه برقی را به حرکت می ­اندازد

بخش حمل ­ونقل پاک مقادیر زیادی مس مصرف می­ کند. در واقع، این فلز در هر بخش اصلی از وسیله نقلیه برقی مورد استفاده قرار می­ گیرد، از موتور تا مبدل و شبکه سیم­پیچ برقی آن. در حالی که بطور میانگین در یک اتومبیل بنزینی حدود ۲۰ کیلوگرم مس مصرف می­ شود، در یک اتومبیل کاملاً برقی عمدتاً در بخش شبکه سیمکشی آن تقریباً از ۸۰ کیلوگرم مس استفاده می­ شود.

بنابراین، انتظار می­رود فقط به تنهایی میزان تقاضای مس برای باتری­ های وسایط نقلیه برقی از ۲۱۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ به ۸/۱ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

اما تقاضا برای این فلز فقط به اتومبیل­ها محدود نمی­شود. از فلز مس برای ایستگاه­ های شارژ اتومبیل برقی هم استفاده می­شود که نیز انتظار می­رود در مقایسه با سال ۲۰۲۰، میزان آن در سال ۲۰۳۰ تا ۱۰۰۰% افزایش بیابد.

منبع :news.yahoo
مشاهده خبر

 

 

 

کد مقاله

9694

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۹/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9694

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات