گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

روسیه تولید را افزایش می‌دهد در حالی که اوپک پلاس به کاهش بیشتر تولید نفت فکر می‌کند

روسیه تولید را افزایش می‌دهد در حالی که اوپک پلاس به کاهش بیشتر تولید نفت فکر می‌کند

در حالی که تنها ۳ روز تا اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا باقی مانده است، تولیدکنندگان نفت روسیه برخلاف همه انتظارات جلو می روند و بر اساس برخی گزارش‌ها در واقع تولید خود را در هفته‌های اخیر افزایش داده‌اند. در ۵ اکتبر، گروهی از تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس با نادیده گرفتن درخواست های ایالات متحده برای تولید بیشتر نفت خام برای ثابت نگه داشتن قیمت ها برای مصرف کنندگان، موافقت کردند تولید خود را در نوامبر ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. کاهش پیشنهادی در زمانی انجام شد که اوپک پلاس کاهش تولید را برای تثبیت بازارهای نفت خام در مواجهه با تقاضای جهانی در پاییز امسال ضروری تشخیص داد..

یک ماه بعد، نتایج واقعی کاهش پیشنهادی کم کمک ظاهر شد. بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید واقعی اوپک در ماه نوامبر به ۲۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۷۱۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر است. بر اساس این نظرسنجی، کاهش زیاد تولید توسط عربستان سعودی در ماه نوامبر ۵۰۰ شامل کاهش هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر است.

اگرچه طبق داده‌های رویترز، این گروه بیش از حد به هدف کاهش تولید خود جامه عمل پوشاندند، این داده‌ها شامل روسیه و هیچ یک از تولیدکنندگان دیگر بالاتر از اوپک-۱۳ نمی‌شود. کاملا برخلاف انتظارات، طبق آمار و ارقام رسمی شرکت اطلاعاتی انرژی شرکت کپلر، روسیه حجم تولید نفت خویش را در ماه نوامبر افزایش داد. ویکتور کاتونا، یکی از تحلیل‌گران نفت در کپلر در وین به این نتیجه رسید که تولیدکنندگان نفت در روسیه دقیقا برخلاف جریان اصلی در حرکت هستند و در حال افزایش بازدهی تولید هستند.

پیش از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا در هفته آینده، روسیه در ماه نوامبر ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز تولید کرد و در ماه گذشته صادرات خود را به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن افزایش داد. علیرغم داده‌های ضعیف مصرف در چین، تحقیقات ریفینیتیو اعلام نمود که آسیا ۲۹.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام در ماه نوامبر در مقایسه با ۲۵.۶ میلیون بشکه در ماه اکتبر و ۲۶.۶ میلیون بشکه در ماه سپتامبر ثبت نمود.  اگرچه خریداران آسیایی به پیشنهاد سقف قیمت نفت نفت خام روسیه پاسخ مثبت نداده‌اند اما عدم تعیین عرضه آتی نفت خام روسیه و توانایی تامین مالی و تضمین کالاهای نفت خام روسی نگرانی‌هایی را در مورد واردکنندگان آسیایی برانگیخته است.

در واقع، عدم قطعیت کلیدواژه بازارهای انرژی در ماه دسامبر است. با نزدیک شدن به ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا، کاهش بالقوه تولید اوپک پلاس و بحث‌های جاری در مورد محدود کردن قیمت نفت و گاز روسیه، طرف عرضه بازار پیچیده‌تر شده است.

از روز یکشنبه، نشست اوپک پلاس، که بسیاری انتظار دارند منجر به تغییر سهمیه تولید شود، همچنان می‌تواند یک روند صعودی به همراه داشته باشد. تقریباً یک هفته قبل از نشست، منابع ناشناس به رویترز گزارش دادند که انتظار دارند اوپک پلاس در زمانی که اتحادیه اروپا در حال بررسی سقف قیمت نفت روسیه است، اقدامات بیشتری برای حمایت از قیمت نفت خام انجام ندهد، اما تنها دو روز قبل از نشست، تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که اوپک پلاس دوباره تولید خود را کاهش دهد تا تقاضای ضعیف در چین را تامین نماید.

جف کوری، رئیس جهانی کالا در گلدمن ساکس، به CNBC گفت که اوپک پلاس به درستی کاهش تقاضا در ماه نوامبر را پیش‌بینی کرده است و این گروه در نشست آتی در مورد ضعف مداوم تقاضا در چین بحث خواهد نمود و اظهار داشت که «احتمال زیادی وجود دارد که ما با کاهش مواجه شویم”.

تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت شرکای نفتی PVM  در یادداشتی روز پنجشنبه گفت که قیمت نفت زیر ۹۰ دلار در هر بشکه برای اوپک پلاس “قابل قبول” نیست و اقدامات تلافی جویانه روسیه نیز می تواند اثر صعودی بر قیمت نفت خام در دسامبر داشته باشد.

در حالی که پیش بینی دقیق روند قیمت نفت در اوایل سال ۲۰۲۳ به طور فزاینده‌ای دشوار است، تقریباً مطمئن است که بازارهای نفت خام در آینده قابل پیش بینی به شدت عرضه خواهند شد، حتی اگر نفت خام روسیه همچنان به سمت مصرف کنندگان نهایی جریان یابد.

اینکه آیا عرضه نفت خام روسیه واقعاً در ماه دسامبر و در ماه‌های اول سال جدید به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و آیا تحریم‌های اتحادیه اروپا-ایالات متحده-G7 موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر، باید مورد بررسی قرار گیرد. مسکو نیز با درس گرفتن از تحریمات اعمال شده برکشور ایران و در طول ۹ ماه گذشته برای راه اندازی یک شبکه لجستیک دریایی جدید، شامل انتقال کشتی به کشتی و عملیات اختلاط نفت خام برای اطمینان از جریان یافتن نفت خام به سمت مصرف کنندگان جهانی فعالیت نموده است.

 

 

منبع: oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

15999

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15999

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات