گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

روسیه آماده از سرگیری عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال-اروپا است

روسیه آماده از سرگیری عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال-اروپا است

 

)رویترز) – الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی TASS اذعان نمود: مسکو آماده از سرگیری عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال-اروپا است.

به نقل از تاس، نواک در اظهاراتی که روز یکشنبه توسط آژانس منتشر نمود، گفت: “بازار اروپا همچنان در صدر اخبار قرار دارد، زیرا داستان کمبود گاز ادامه دارد و ما از هر فرصتی برای از سرگیری عرضه استفاده می‌کنیم.”

به عنوان مثال، خط لوله یامال-اروپا که به دلایل سیاسی از رده خارج شد، بلااستفاده مانده است. خط لوله یامال-اروپا معمولاً به سمت غرب جریان دارد، اما از دسامبر ۲۰۲۱ عمدتاً این روند معکوس شده است، زیرا لهستان از خرید از روسیه به دلیل بهره‌برداری گاز ذخیره شده در آلمان خودداری نموده است.

در ماه مه، ورشو پس از رد درخواست مسکو مبنی بر پرداخت پول به روبل، قرارداد خود با روسیه را فسخ کرد.

گازپروم، تامین‌کننده شرکت روسی، با قطع عرضه محصولات نفتی، اعلام نمود که پس از اعمال تحریم‌های مسکو علیه شرکت مالک بخش لهستانی خط لوله یامال-اروپا، دیگر قادر به صادرات گاز از طریق لهستان نخواهد بود.

نواک همچنین تاکید کرد که مسکو در حال مذاکره برای تامین گاز بیشتر از طریق ترکیه پس از ایجاد یک هاب در این کشور است. وی همچنین گفت که مسکو انتظار دارد در سال ۲۰۲۲، ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا ارسال کند. نواک گفت: امسال ما توانستیم عرضه LNG به اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲  این عرضه به ۱۹.۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافت و تا پایان سال ۲۱ میلیارد مترمکعب پیش بینی می‌شود. نواک در گفت‌وگویی با آژانس تاس که بخش‌هایی از آن در آخر هفته منتشر شده است، همچنین گفت که روسیه با کشور آذربایجان برای افزایش عرضه گاز برای مصرف داخلی خود به توافق رسیده است. وی گفت: در آینده در صورت افزایش تولید گاز، می‌توانیم در مورد سوآپ بحث کنیم.

همچنین وی افزود: مسکو همچنین در حال بحث در مورد عرضه بیشتر گاز خود به قزاقستان و ازبکستان است. روسیه در بلندمدت می‌تواند گاز طبیعی خود را یا با استفاده از زیرساخت‌های آسیای مرکزی و یا به صورت سوآپ از خاک ایران به بازارهای افغانستان و پاکستان ارسال نماید.

 

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

کد مقاله

16223

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۰/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16223

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات