گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش قیمتا گاز در اثر افزایش تنش میان روسیه و اوکراین

افزایش قیمتا گاز در اثر افزایش تنش میان روسیه و اوکراین

 

تنش میان روسیه و اوکراین می تواند باعث افزایش قیمت گاز در اروپا به بالاترین حد قیمتی سال گذشته شود:

بحران عظیم گاز در اروپا در سال گذشته منجر به افزایش پلکانی قیمت برق اروپا به بالاترین سطح در چند سال اخیر شده است .به گفته تحلیلگران، تنش های فزاینده بین روسیه و اوکراین بر بازارهای انرژی سایه افکنده است و به گفته تحلیلگران، عدم اطمینان می تواند به معنای دوره طولانی قیمت بالای گاز برای اروپا باشد. دن یرگین، کارشناس انرژی خطاب به CNBC گفت: «این یک بازار گاز بسیار فشرده است… و شکی نیست که تنش قریب الوقوع میان روسیه و اوکراین نیز در بازار وجود دارد، به ویژه از آنجایی که روسیه حدود ۳۵ درصد گاز اروپا را تامین می کند.

شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس در یادداشتی در آخر هفته هشدار داد اگر بحران میان این دو کشورتشدید شود، قیمت گاز در اروپا – که سال گذشته به بالاترین حد خود رسید – ممکن است بیشتر افزایش یابد. ویلیام جکسون، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس ادامه داد که علاوه بر وابستگی اروپا به روسیه برای واردات گاز، عرضه سهام نیز در حال حاضر کمتر شده است.

او گفت: «اگر تحریم‌هایی بر صادرات انرژی روسیه اعمال شود یا روسیه از صادرات گاز به عنوان ابزاری برای اهرم استفاده کند، احتمالاً قیمت گاز طبیعی در اروپا افزایش می‌یابد». تنش ها بین روسیه و اوکراین در ماه های اخیر در میان گزارش های متعدد مبنی بر تجمع نیروهای روسی در مرز با اوکراین افزایش یافته است. این تحول باعث گمانه زنی هایی شد مبنی بر اینکه روسیه در حال آماده شدن برای حمله به این کشور است و ترس از تکرار الحاق غیرقانونی به مسکو و اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴ را ایجاد می کند. اما مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

مذاکرات با هدف خنثی نمودن بحران هفته گذشته بدون هیچ پیشرفتی خاتمه یافت. نمایندگان ایالات متحده و اعضای ناتو پس از چند روز گفتگوی تنش آمیز با مقامات ارشد روسیه بدون هیچ راه حلی به جلسات خود پایان دادند – اما هشدارهایی مبنی بر اینکه وضعیت در امتداد مرز اوکراین در واقع بدتر می شود، ارائه دادند. بحران قریب الوقوع باعث شدت گیری این مباحث شده است که ایالات متحده برای جلوگیری از حمله روسیه به اکراین می تواند این کشور را تحریم کند. بر اساس گزارش کپیتال اکونومیکس، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت گاز اروپا احتمالاً از بالاترین حد قیمتی ۱۸۰ پوند در هر مگاوات ساعت که اواخر سال گذشته مشاهده شد، فراتر خواهد رفت. جکسون همچنین عنوان نمود: «برخی از کشورهایی که به شدت به گاز روسیه وابسته هستند، به ویژه در اروپای شرقی، ممکن است مجبور به جیره بندی انرژی شوند».

بحران شدید گاز در اروپا در سه ماهه سوم سال گذشته منجر به افزایش پلکانی قیمت برق اروپا به بالاترین سطح در چند سال اخیرشده است. معاون اجرایی کمیسیون اروپا، والدیس دامبروسکیس، به CNBC گفت که تنش‌ها با روسیه «علت نگرانی» نه تنها به دلیل خطرات امنیتی، بلکه به خاطر «ابعاد اقتصادی» است. نادیا کالوینو، وزیر دارایی اسپانیا نیز در مصاحبه ای با CNBC افزود: «همه به خوبی می دانند که ما باید وضعیت ژئوپلیتیکی و تأثیر احتمالی آن بر قیمت انرژی را بسیار جدی بگیریم و در اسرع وقت به عنوان کشورهای اروپایی به این مسئله واکنش نشان دهیم».

عرضه گاز از روسیه کمتر از حد معمول است.

بر اساس گزارش بانک سرمایه گذاری ایالات متحده، واردات گاز از روسیه به شمال غربی اروپا از ماه آگوست تا دسامبر ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. به گفته این شرکت، ذخایر گاز در اروپا نیز کمتر از حد متوسط ​​است – و تا ۱۲ام ماه  ژانویه ۲۱ درصد در مقایسه با میانگین پنج ساله کاهش یافته است. انتظار می رود دوره افزایش قیمت گاز طبیعی طولانی تر شود.

یرگین با اشاره به بحران گاز اروپا در سال ۲۰۲۱ گفت: «زمانی که این بحران اواخر سال گذشته شدت گرفت، فکر کردیم که شاید همین «یک بار اتفاق افتاده است». اما اگر به روند تقاضا نگاه کنید، می توانید مشاهده کنید که این موضوع قابل تکرار است.”

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10056

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۰۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10056

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات