گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

حرکت روسیه به سمت تجارت نفت با هند و فاصله گرفتن از دلار

حرکت روسیه به سمت تجارت نفت با هند و فاصله گرفتن از دلار

روسیه با حرکت به سمت تجارت نفت با هند با استفاده از پول رایج امارات، از دلار آمریکا فاصله بیشتری می گیرد.

رویترز گزارش داد: پالایشگاه های روسیه و هند قرار است نفت را نه به دلار آمریکا، بلکه  با استفاده از پول محلی امارات متحده عربی معامله کنند. براین اساس، معاملات بیشتری با درهم امارات انجام خواهد شد زیرا مسکو به دنبال پیدا کردن راه گرزیزی از تحریم ها است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه به دنبال تکمیل قرارداد نفتی با پالایشگاه‌های هندی با استفاده از واحد پول امارات متحده عربی به جای دلار است. طبق گزارش رویترز، از یک پالایشگاه هندی خواسته شده است که پول را به درهم بپردازد، اگرچه این رقم ابتدا به دلار محاسبه شده است. پرداخت به درهم از طریق بانک مشرق، بانک مربوطه آن در دبی به گازپروم بانک انجام شد. حداقل دو پالایشگاه هندی قبلاً برخی از معاملات را برحسب درهم تسویه کرده اند، و به زودی معاملات بیشتری انجام می شود زیرا شرکت های تجاری مورد استفاده روس نفت تازه شروع تقاضای پرداخت به درهم در این ماه نموده اند.

همه این موارد نشان می دهد که مسکو به طور فزاینده ای از دلار آمریکا فاصله می‌گیرد تا تاثیر تحریم های غرب را کاهش دهد. به طور معمول، دلار ارز اصلی تجارت بین المللی ، به ویژه برای کالاهایی مانند نفت است. این امر همچنین اهرم سیاسی و مالی ایالات متحده را نسبت به سایر کشورها نشان می دهد، همانطور همین امر در تحریم‌های اخیر اعمال شده بر مسکو نیز مشاهده شد. اما روسیه اکنون به دنبال ارزهای جایگزین است.

اوایل ماه مارس، روسیه و هند در حال مذاکره برای احیای پیمان ارزی دوران جنگ سرد برای دور زدن تحریم‌ها هستند. سیستم معاملاتی روپیه به روبل به کشورها این امکان را می دهد که بدون استفاده از دلار آمریکا معامله کنند. علاوه بر این، داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر حجم مبادلات بین یوان و روبل افزایش یافته است و در ژوئن به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است. معاملات نقطه ای بین این دو ارز در ماه گذشته در بازار بین بانکی به ۴۸ میلیون دلار رسیده است.

 

 

منبع:markets.businessinsider

مشاهده خبر

کد مقاله

11393

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11393

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات