گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

در میان ترس ناشی از رکود، صندوق ثروت سعودی ۷ ملیارد دلار از سهام آمریکا را خریداری کرد

در میان ترس ناشی از رکود، صندوق ثروت سعودی ۷ ملیارد دلار از سهام آمریکا را خریداری کرد

 

صندوق ثروت حکومت عربستان سعودی برای ایجاد موقعیت­های جدید در سهام آمریکا از قبیل شرکت آمازون کام، شرکت آلفابت، شرکت بلک­راک، و شرکت جی­مورگان چیس اند بیش از ۷ میلیارد دلار سرمایه­ گزاری کرد که از ترس حاصل از مسائل رکود شوکه شده بودند.

همچنین بر طبق پرونده ۱۳F، این صندوق سرمایه­ گزاری دولتی به ارزش ۶۲۰ میلیارد دلار به جایگاه­های خود در شرکت فیس­بوک، مالک شرکت متا­پلتفرمز، شرکت هلدینگز پی­پال و الکترونیک آرت در سه­ماهه دوم سال افزود. ادغام شرکت­ها نشان داد که صندوق PIF که به عنوان این صندوق شناخته می­شود با وجود رویه ارزش­ گذاری­ها میزان سرمایه­ گزاری خود را در موارد سرمایه­ گزاری برای فناوری مضاعف می­کند.

صندوق PIF به ریاست محمد بن سلمان، ضمن پیگیری هدف چند برابر کردن دارایی­ های خود در سال ۲۰۲۵، کنکاش و جستجوی خود را در بازارهای عمومی و دولتی عمیق ­تر ساخته است. ضمن آن که درآمد عربستان سعودی طی سه­ ماهه دوم سال تقریباً دوبرابر شده است، صندوق ثروت سرمایه­ گزاری­های خود را در سود سهام تقویت می­کند. قیمت­های صعودی نفت خام برای اولین بار بودجه مازادی را تقریباً معادل یک دهه برای این کشور پادشاهی به ارمغان می­آورد.

جدیدترین خرید سهام به وسیله صندوق PIF راهبرد این صندوق را در اوایل سال ۲۰۲۰ در حالی منعکس کرده است که آن صندوق میلیاردها دلار را همراه با ریسک برای خرید سهام شرکت­هایی خرج کرده که ارزش ­گذاری آنها از آغاز بیماری همه­ گیر ویروس کرونا رو به افول و کاهش گذاشته بود. سپس صندوق آن سهام را وقتی فروخت که بازارها به وضعیت اولیه خود برگشتند.

 

ترس و هراس از رکود

شاخص S&P 500 در طی سه­ماهه دوم ۱۶% افت کرد، این در حالی بود که شاخص نزدک-۱۰۰ حدود ۲۲% به خاطره نگرانی­هایی کاهش یافت که آن نرخ به وسیله صندوق اندوخته فدرال افزایش یافت که اقتصاد آمریکا را دچار رکود کرد. از این به بعد، شاخص S&P تقریباً ۱۴% بهبود یافت. بر طبق اطلاعات پرونده­ای که بلومبرگ آن را تهیه کرده است، در مجموع، ارزش سبد سهام افشاء­شده صندوق PIF در آمریکا از تقریباً ۴۰ میلیارد دلار به تقریباً ۳ میلیارد دلار در سه­ماه دوم افت کرد. بخش اعظم این افت به خاطر کاهش ۳/۸ ملیارد دلاری در ارزش سهام صندوق PIF در شرکت تولیدکننده خودروی الکتریکی لوسید موتورز بود که پس از بی نتیجه ماندن اهداف تولید افت کرد.

همچنین خرید حدود ۴۸۲ ملیون دلار سهام در شرکت استارباکس و تقریباً ۴۹۶ ملیون دلار سهام در شرکت عمده ­فروشی کاستکو، صندوق PIF هم نسبت به خرید سهام شرکت فناوری رغبت بیشتری پیدا کرد، تا به صندوق ثروت ابوظبی(شرکت سرمایه­گزاری مبادله) ملحق شود و در این بخش به سرمایه­ گزار ارزشمند تبدیل بشود. بر طبق این گزارش، صندوق PIF تقریباً مبلغ ۵۲۲ ملیون دلار در شرکت دیتاداگ و حدود ۲ میلیون دلار در شرکت الکترونیک آرت در طول سه­ماهه دوم سرمایه­ گزاری کرده است. بخش عمده­ای از آنچه راجع به هلدینگ­های PIF شناخته شده از همین گزارش­ های نظارتی به دست می­آید. خود این صندوق راجع به مبالغ تخصیصی خود به جغرافیای متفاوت یا دسته دارایی­ ها اطلاعات محدودی را برای عموم منتشر می­کند.

 

 

یک کارگر در روز پرکار آمازون در نیویورک در ۱۲ ژولای بسته­ها را تحویل داد.

 

 

منبع:bloomberg

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

13339

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۲۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13339

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات