گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

شرکت های شل خود رابرای بهترین سه ماهه خود آماده می کنند

شرکت های شل خود رابرای بهترین سه ماهه خود آماده می کنند

پس از یک دهه زیان و القای یاس و ناامیدی به سهامداران، پچ شیل ایالات متحده مقادیر بی سابقه ای از جریان های نقدی ایجاد نموده است و سودهای بی سابقه ای را در سال جاری به دست آورده است زیرا قیمت نفت در آینده افزایش بیشتری خواهد یافت و شرکت ها نیز بازده سرمایه گذاران را در اولویت قرار می دهند.

تولیدکنندگان مستقل عمومی شیل ایالات متحده قبلاً سه ماهه اول پرفروشی داشته اند که بسیاری از آنها جریان های نقدی و سود بی سابقه‌ای را فراهم کرده و متعهد شده‌اند که بازده سهامداران را پس از سال‌ها زیان شرکت‌ها و بازپرداخت اندک به سرمایه گذاران افزایش دهند. علاوه بر این، تحلیلگران براین باورندکه سه ماهه دوم برای پچ شیل بهتر است.

اولین نتایج سود اعلام شده در پایان هفته گذشته و اوایل این هفته نشان می دهد که سه ماهه دوم بهترین فصل برای سود شیل تا کنون خواهد بود. تولیدکنندگان مستقل به  بیگ اویل می‌پیوندند – از جمله شرکت‌های بزرگ آمریکایی اکسون موبیل  و چورون- و گزارش درآمدهای بالا در طول تاریخ را ارائه کرده و افزایش پرداخت‌ها به سهامداران از طریق سود سهام بیشتر و افزایش بازخرید سهام صورت می گیرد.

بعید است که رکورد جریان های نقدی و سود توسط دولت بایدن نادیده گرفته شود زیرا تولیدکنندگان داخلی نفت را به دلیل پاداش دادن به سهامداران به جای “کاهش هزینه ها برای آمریکایی ها” مورد انتقاد قرار داده اند.

جریان های نقدی فوق العاده

برآوردهای مرتبط با بلومبرگ در آغاز فصل درآمد شیل نشان می‌دهد که جریان نقدی آزاد ترکیبی در ۲۸ تولیدکننده برتر نفت مستقل ایالات متحده برای سه ماهه دوم از ۲۵ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. جریان نقدی رایگان برای کل سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که بیش از دو برابر FCF پچ شیل تولید شده در سال گذشته است. بر اساس داده های اطلاعات بلومبرگ،  مقدارFCF  پیش بینی شده امسال نیز ۹ برابر بیشتر از مجموع جریان های نقدی سالانه بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ است.

پل چنگ، تحلیلگر نیویورکی در اسکوتیابنگ، در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «حتی اگر ساختار هزینه روند بالاتری داشته باشد، مقدار جریان نقدی آزاد ایجاد شده فوق العاده است.»

تولید در پچ شیل ایالات متحده نیز در حال افزایش است، اما این رشد نسبت به دوره زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تا دوران همه‌گیری ویروس کمتر است. این روند نه تنها به دلیل سیستم مخارج است و همانطور که تقریباً یک دهه قبل از ایجاد یک بحران جدید و واقعیت جدید کووید، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای افزایش تولید به هر قیمتی، بدهی خود را کاهش دهند و به سهامداران سود پرداخت کنند. هزینه‌های سرسام آور، تجهیزات فروخته شده، و تاخیر در زنجیره تامین و تنگناها نیز دلایلی برای رشد کندتر تولید شیل آمریکا در سال جاری علیرغم قیمت  ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت هستند.

آخرین نظرسنجی انرژی فدرال رزرو دالاس نشان داد که شاخص فعالیت تجاری در شرکت‌های انرژی فعال در تگزاس، شمال لوئیزیانا و جنوب نیومکزیکو در سه ماهه دوم به بالاترین سطح در شش سال گذشته افزایش یافته است، اما هزینه‌ها همچنان اوج گرفت و تاخیر در زنجیره تامین نیز به وخامت اوضاع افزود. شرکت‌های شیل اعلام نمودند که فشار تورمی شدیدی بر هزینه‌ها در میان تنگناهای زنجیره تامین، تورم بالا و دستمزدهای رو به رشد در بازار کنونی برای کارگران ماهر وجود دارد.

“بازده شرکت خیلی بالا هستند”

با این حال، برخی از شرکت ها می گویند که از نظر بازدهی، قیمت بالای نفت بیش از جبران تورم پیش می روند. گرگ هیل، مدیر عامل شرکت هس در بخش اعلام سود شرکت در هفته گذشته گفت: «در حالی که ما بر این باوریم تورم کلی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های حفاری و تکمیل سالانه ما تنها حدود ۸.۵ درصد به صورت سالانه افزایش یابد.».

” هیل افزود” اگر به پورتفلیو ما نگاه کنید، ما ۲۱۰۰ محل حفاری داریم که بازدهی بالا با WTI 60 دلار تولید می‌کنند. بنابراین بدیهی است که در قیمت‌های فعلی، این بازده خیلی بالا است، صحیح است؟ و قطعاً، حرکت قیمت نفت از نقطه نظر بازده فراتر از هر گونه اثر تورمی پیش می رود.

مدیر اجرایی گفت که عملیات اصلی شیل شرکت هس کورپ در بکن این روزها مقدار قابل توجهی جریان نقدی ارائه کرده است. هیل گفت که با نفت ۶۰ دلاری، باکن بیش از ۱ میلیارد دلار جریان نقدی آزاد برای هس ایجاد نموده است، و همچنین عنوان نمود که با قیمت های بسیار بالاتر نفت فعلی، موقعیت این شرکت در حوزه داکوتای شمالی “به سالیانه نقدی بزرگی برای پرتفوی تبدیل می شود.”

این هفته دوون انرژی و دایموند بک انرژی هر دو در روز دوشنبه درآمدهای سه ماهه دوم و افزایش بازده سهامداران را اعلام نمودند. دوون انرژی سود تقسیمی ثابت به اضافه متغیر خود را به ۱.۵۵ دلار به ازای هر سهم افزایش داد که ۲۲ درصد بیشتر از سه ماهه قبل است و پیش بینی تولید کل سال ۲۰۲۲ خود را ۳ درصد افزایش داد و به محدوده ۶۰۰,۰۰۰ تا ۶۱۰,۰۰۰ Boe در روز به دلیل “بهتر بودن” عملکرد خوب بیش از حد انتظار و تأثیر اکتساب شرکت کوچک در ویلیستون رسیده است.در سال ۲۰۲۰، این شرکت سرمایه بالادستی خود را از ۲.۱ میلیارد دلار به محدوده ۲.۲ میلیارد دلار تا ۲.۴ میلیارد دلار افزایش داد  و انتظار دارد سرمایه آن به طور کامل از جریان نقدی عملیاتی تأمین شود،و به نظر می رسد که با قیمت گذاری فعلی نزدیک به ۹ میلیارد دلار باشد.

دیاموندبک به نوبه خود رکورد ۱.۳ میلیارد دلار جریان نقدی آزاد را برای سه ماهه دوم ایجاد کرد که ۳۵ درصد از رکورد قبلی FCF در سه ماهه گذشته پیشی گرفت. هیئت مدیره با افزایش ۲ میلیارد دلاری مجوز بازخرید سهام  دیاموند بک به ۴.۰ میلیارد دلار موافقت نمود. تراویس استیس، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت، خاطر نشان نمود: «از آغاز این فصل، ما متعهد شده‌ایم که حداقل ۷۵ درصد از جریان نقدی رایگان خود را به سهامداران برگردانیم.

شرکت‌های شیل ایالات متحده در نهایت از مزایای قیمت‌های سه رقمی نفت بهره بردند، زیرا همچنان به بازده سهامداران و کاهش بدهی‌ها برای ثبت رکورد تولید، اولویت بالاتری قائل هستند.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11490

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11490

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات