گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا انرژی خورشیدی نمی‌تواند گرمای رکوردشکن را مهار کند

چرا انرژی خورشیدی نمی‌تواند گرمای رکوردشکن را مهار کند

پانل­های خورشیدی در حدود دمای ۲۵ درجه سانتیگراد بهینه کار می­کنند. با رسیدن به دماهایی حدود ۴۰ درجه سانتیگراد در بریتانیا، رکورد گرما در تابستان امسال شکسته شد و کارآیی پانل­های خورشیدی کمتر می­‌شود.

 

با امواج گرمایی که از سرتاسر دنیا گزارش می­شود، که به آتش­ سوزی­های گسترده و سایر دغدغه ­های محیط ­زیستی منجر شده است، دست کم یک بخش انرژی به دلیل توان بالقوه مولد عمده خود- نیروی خورشیدی- مورد توجه قرار می­گیرد. با پانل­ های خورشیدی که انرژی را از طریق تابش خورشید جمع­آوری می­کنند، گرمای بیش­ از­حد در جهان (می­تواند (به نحوی غیرمنتظره) برای تولید نیروی خورشیدی اندکی مفید باشد. اما، این امر مانع از افزایش علاقه مصرف­ کننده به عنوان افرادی نمی­شود که چون فصول گرمتر و قیمت فزاینده انرژی برای مصرف­ کنندگان را مشاهده می­نمایند تمایل پیدا می­کنند در فناوری خورشیدی سرمایه­گزاری کنند. با توجه به اخبار مربوط به گرم ­ترین فصول تابستان در طول چند دهه در اکثر بخش­های جهان، برای استفاده از نیروی خورشیدی باید کارهای عجیب و شگفت ­آوری انجام بشود، این طور نیست؟ همزمان با افزایش دما و گرما در جهان، مردم به این موضوع می­ اندیشند که آفتاب انرژی خورشیدی بیشتری را تولید خواهد نمود، حتی اگر به دلیل علت ­های بیشتر دیگر این روند منفی باشد. ولی دماهای صعودی می­توانند از تولید توان خورشیدی جلوگیری نمایند چون پانل­ های خورشیدی در دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد بهینه کار می­کنند زمانی که دما از این حد بالاتر برود، به تدریج کارآیی آنها کمتر می­ شود. و حتی اگر گرما از تولید انرژی خورشیدی هم جلوگیری نکند، به تولید آن نیز کمتر کمک می­کند.

با دماهای ثبتی و مشاهده شده در بخش اعظم اروپا در این تابستان، در ماه ژولای دما در انگلستان به ۴۰ درجه سانتیگراد رسید، و با انرژی خورشیدی در انگلستان، مراکز تولید انرژی خورشیدی سطوح مثبت خروجی را در تولید خود شاهده بودند. در ۲۰ ام ماه ژولای از انگلستان گزارش شد که توان خروجی نیروی خورشیدی تا حدود یک چهارم تقاضای برق را در انگلستان تامین کرده است. اما این عمدتاً موجب شد تا این کشور علاوه بر دماهای بالاتر تعداد روزهای آفتابی بیشتری را شاهد باشد.

البته، وقتی هوا آفتاب باشد، نیروی خورشیدی نیز وجود دارد. اما به خاطر روش کارکرد پانل­های خورشیدی، آنها به ازای هر درجه کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد، تقریباً ۵/۰ درصد کارآیی کمتری خواهند داشت. این یعنی دوره­ های اوج تولید در اکثر مناطق جهان اغلب در ماه­های خنک تر بهار واقع می ­شوند تا در طول تابستان. اما در مورد انرژی خورشیدی انگلستان اعتقاد دارد که فقط وقتی اختلالات عمده مشاهده خواهد شد که درجه حرارت به ۵۶ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. کریس هیووت، مدیر اجرایی یک شرکت اظهار داشت: آن نهایتاً برای کارآیی در فصل بهار بهتر است ولی اساساً اگر شما نور بیشتری داشته باشید، توان خورشیدی بیشتری را تولید می­نمایید. او افزود: شما باید به خاطر بسپارید که پانل­های خورشیدی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند. همین فناوری که ما آن را بر روی بام­ های خود قرار داده­ایم در مزارع خورشیدی در بیابان عربستان سعودی نیز به کار می­رود.

اما عدم قطعیت راجع به این موضوع که دماهای فزاینده چه تاثیری بر بهره ­وری پانل خورشیدی دارند مانع از علاقمندی عمومی نسبت به انرژی خورشیدی نمی­شود که شاهد همبستگی میان آب­ هوای گرم­تر با تولید نیروی خورشیدی هستند. در حالی که کشورهای سراسر دنیا با افزایش سریع قیمت­ های انرژی برای مصرف­­ کننده روبرو هستند، هر سال صورت­حساب­های هزینه­ های خدماتی برای صدها یا حتی هزاران نفر از مصرف­ کنندگان صادر می­شود. این روند به تغییر ایده عمومی به نفع ایجاد سریع بخش­های قوی انرژی­ های تجدیدپذیر و نیز پیاده ­سازی فناوری خورشیدی در منازل کمک کرده است، این در حالی است که آنها محدودیت­ های نفت و گاز را مشاهده می­کنند.

دولت­ ها چند سالی است که در این زمینه کار می­کنند در حالی سعی می­نمایند علاقه عمومی را نسبت به انرژی خورشیدی و باد افزایش بدهند و حتی تعرفه­ های مصرف مصرف خانگی را به آنها عرضه می­نمایند- تا برای ایجاد انگیزه برای نصب پانل خورشیدی در خانه و برای تولید انرژی خورشیدی برای ایشان مبالغی را به آنها پرداخت کنند. دولت­ها به آنها پیشنهاد کرده­ اند انرژی خورشیدی خود را از مصرف­ کنندگان خانگی بخرند که به آن شبکه متصل هستند و برای هزینه فناوری خورشیدی و نصب آن در بخش­های مختلف جهان به آنها یارانه بدهند.  و در حالی که پذیرش این سیستم پیوسته در حال افزایش است، جهش اخیر در قیمت­ های انرژی می­تواند عاملی باشد که مصرف­ کنندگان را وادار می­سازد تا در مقیاسی گسترده ­تر دیدگاه خود را تغییر بدهند.

در بریتانیا، تعداد جستجوها در سایت eBay برای پانل­های خورشیدی و پیل­ های دارای توان خورشیدی در ماه ژوئن در مقایسه با همان دوره در سال گذشته به ترتیب از ۵۴ درصد به ۱۳۴ درصد افزایش داشته است. تقاضا برای محصولات ادامه دارد و مصرف انرژی را کاهش می ­دهد و مثلاً برای سنجشگرهای هوشمند نیز افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۰، گزارش دولت بیانگر آن بود که حدود ۹۷۰۰۰ منزل در بریتانیا پانل خورشیدی داشتند، که درست حدود ۳ درصد از خانه­ ها با تولید نیرو را تشکیل می­ دهد که از ۱ مگاوات در سال ۲۰۰۸ به ۱۱۷۳۰ مگاوات در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. بر طبق گزارش شرکت اعتباری اکسپرین در انگلستان، انتظار می­رود که حدود ۹/۱ ملیون خانوار در سال ۲۰۲۲ پانل­های خورشیدی را نصب کنند یا از سایر فناوری­ های انرژی تجدیدپذیر استفاده نمایند، که جهشی عمده را در استقبال عمومی نسبت به آن نشان می­دهد.

اکثر مصرف ­کنندگان به دلیل هزینه بالای نصب پانل­های خورشیدی استفاده از انرژی خورشیدی را در منازل به تعویق می­ اندازند. اما با تداوم افزایش هزینه صورتحساب­های برق و گاز تا سال ۲۰۲۳ و پس از آن، اکثر آنها ارزش بالقوه هزینه چشمگیر آن را مشاهده می­کنند. با توجه به مجموع هزینه نصب آن که به طور متوسط بین ۶۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار است، احتمالاً خانوارها هزینه نصب آن را در مدت زمان کمتری جبران می­کنند، که اگر صورت حساب­های انرژی همچنان افزایش بیابد، بالقوه در مدتی حدود نصف سال­های بعدی هزینه نقدی نصب به آنها برمی­گردد.

در حالی که امواج گرما که در سراسر دنیا مشاهده می­شود نمی­تواند به شیوه­ هایی که تصور می­شد تولید انرژی خورشیدی را افزایش بدهد، همگان به استفاده از فناوری­های خورشیدی تشویق شده­اند. همچنان که مصرف­ کنندگان با افزایش سریع قیمت­های انرژی روبرو می­شوند و روزهای گرم­تر و آفتابی را مشاهده می­کنند، بسیاری از آنها در حال حاضر انرژی­ های تجدیدپذیر همچون نیروی خورشیدی را به عنوان گزینه ­ای می­دانند که به ایشان کمک می­کند تا پول خود را پس ­انداز کنند و خودکفاتر بشوند.

نوشته فلیسیتی براداستاک برای سایت اویل­پرایس­کام

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

13113

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13113

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات